Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1371 ggr
VilmaA
10/13/16, 3:55 PM

Hjälp med p-piller

När jag skaffade p-piller sa min barnmorska till mig att jag kunde börja när jag ville, men inte NÄR jag hade mens. 

Min kompis fick sin första karta för någon månad sedan och hennes barnmorska sa att hon skulle börja ta hormonpillrena dagen hon fick mens. 

Nu är hon inne på 15de pillret och har haft mens i 15 dagar vilket hon aldrig haft förut så hon börjar bli relativt orolig.

Ska man börja på sin första mensdag? 

Vi båda har Prionelle, 3 rader hormonpiller och en rad sockerpiller för veckan man ska få mens om man väljer att ha det.

Annons:
Fridaaaa
10/13/16, 3:59 PM
#1

Jag har börjat på första mensdag, utom när jag bytt sort.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aristarcos
10/13/16, 4:02 PM
#2

Info från fass

Hur du startar med din första tablettkarta Prionelle 28

  • När ingen hormonell preventivmetod har använts den senaste månaden

    Börja ta Prionelle 28 på menstruationscykelns första dag, d.v.s. första blödningsdagen. Därefter tar du tabletterna i tur och ordning i pilarnas riktning. Prionelle 28 fungerar från första dagen så någon ytterligare preventivmetod är inte nödvändig.

    Du kan också börja ta Prionelle 28 på dag två till fem i menstruationscykeln, men då måste du använda en extra preventivmetod (barriärmetod, t.ex. kondom) som tillägg under de första sju dagarnas tablettbehandling i första menstruationscykeln.

Zacinca
10/13/16, 4:55 PM
#3

Jag hade också Prionelle 28, och barnmorskan sa till mig att ta första tabletten på mensens första dag.


Emelie Nilsson
10/14/16, 10:09 PM
#4

Det är olika för vilka piller du tar… för mig börja jag direkt ( alltså hade jag inte min mens då ) min barnmorska s bara att de tar 1 vecka innan du är skyddad, så de kvittar ifall du har mens inte. Men de kan vara klart att de är olika för vilka piller du äter.

smellcaramell
10/15/16, 11:19 AM
#5

läs bipacksedeln, där står det hur du ska göra. bipacksedeln går att hitta på fass.se om man slängt den

Aristarcos
10/15/16, 12:05 PM
#6

det jag har skrivit ovan, är från fass så det gäller!

Annons:
sp0ngeb0b
11/1/16, 12:05 PM
#7

Jag hade Prionelle 28 för något år sedan och jag fick instruktioner om att jag kan börja när som helst. Började samma dag, och var mitt i mensen men det gick bra ändå.

Upp till toppen
Annons: