Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 638 ggr
Jungfru82
2016-10-12 21:52

D-vitamin

Detta är nog fel forum men jag testar Jag har D-vitamin av märket Tillval och jag tar en om dagen innehåller 400IE Satt och googlade på hur mycket D-vitamin man skulle ta och då stod det mellan 2000-5000IE per dag vågar jag öka min dos …köpt billigt på apoteket och verkar vara en väldigt låg dos….finns det D-vitamin men högre dos? Någon som vet bra märke som man kan köpa receptfritt på apoteket

Annons:
Lia
2016-10-12 22:14
#1

Jag fick D-vitamin mot kraftig brist. Och den är på 800. Så jag tror definitivt inte att du ska höja den dosen utan råd från läkare om du inte har brist.

Agda
2016-10-12 22:25
#2

Jag tar d-vitamin som innehåller 2000IE (D3-vitamin av märket Holistic, finns på apotea.se).  I vintras tog jag ibland 2 tabletter/dag.

vendelay
2016-10-12 22:27
#3

Jag tar D2-vitamin från Helhetshälsa (vitaminvaruhuset.se), den innehåller 3000IE.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Giiisella]
2016-10-12 22:47
#4

400 IE = 10 mikrogram Apotekets egna tabletter är med denna styrkan och de rekommenderar 1-2 tabletter/dag. Högre än detta hade jag inte vågat ta själv, utan i så fall rådfrågat läkare och fått ta blodprov för det först. Har för mig att allt för hög dos d-vitamin kan vara farligt..? EDIT: Hittade precis detta: http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-d/

vendelay
2016-10-12 22:57
#5

Såhär skriver Livsmedelsverket:

"Kan man få i sig för mycket D-vitamin?
Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter flera olika kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Vuxna bör inte få i sig mer än 100 mikrogram per dag enligt EFSA 2012."

Anledningen till att jag äter mer är pga D-vitaminbrist som är konstaterad av läkare.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: