Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 2476 ggr
Biancaa
2016-10-11 19:00

Uttag av hormonspiral

Hej! Just nu har jag en Jaydess hormonspiral, ni som har haft spiral förr och tagit ut den, gjorde det ont och hur länge efteråt blödde ni, ifall ni gjorde det?

Annons:
[HundochKatt]
2016-10-11 19:03
#1

Jag tog nyligen ut min för sista gången (dock annat märke). Det känns inte nämnvärt just när de drar ut den men man kan få lite blödningar och mensliknande värk efteråt. Dock lindrig sådan. och det håller i sig i regel upp till ett dygn.

VO1D
2016-10-11 19:12
#2

Går väldigt fort å känns knappt när den dras ut. :-) Blödde ej (kopparspiral).

Biancaa
2016-10-11 20:14
#3

Okej, tack så mycket båda två :)

oh-la
2016-10-11 21:12
#4

Tog ut min för ett år sedan ungefär. Var lite "obekvämt" typ att ta ut den men gjorde absolut inte ont. Tog ut den under mensen, så jag vet inte om jag blödde direkt. Mensen tog slut när den skulle :) hade kopparspiral.

OlgaMaria
2016-10-12 09:43
#5

Det gör lite ont men det är helt klart värre att sätta in den! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Forest]
2016-10-12 10:28
#6

För mig gjorde det inte ont alls att ta ut den, hade mer ont när dom satte in den. Jag fick bara en liten blödning efter, tror det var troskydd 2 dagar sen var det över.

Annons:
[tk1971]
2016-10-12 11:16
#7

Jag var nyligen hos gynekologen och hon tyckte att min hormonspiral kan sitta kvar tills den inte behövs längre (jag är 45 år nu). Skönt, då behöver jag inte oroa mig för smärta när den gamla ska tas ut och en ny eventuellt ska sättas in. För det var verkligen ett helvete när den nuvarande sattes in 😡

[Forest]
2016-10-12 11:48
#8

7. När dom satte in min så vart det nästan att jag klippte till sköterskan 🤫, kallsvettades och fy det gjorde jätte ont i dagar efter. När den togs ut var det bara djupt andetag o vips var den ute kände inget. Så räkna med det värsta så tror jag även du blir mer överaskad 😉

Biancaa
2016-10-12 12:05
#9

#7 #8 För mig gick det otroligt bra att sätta in, såklart så gjorde det ont precis när den skulle sättas in när de nöp tag i livmoderstappen och så, men efteråt gjorde det knappt ont och fick heller ingen mensliknande smärta efteråt förutom ett knappt märkbart "ilande" skulle man väl kunna kalla det. Blödde i några dagar efteråt sen var det inget mer med det 🙂

#5 Menar du att det inte var värre?

Tack alla! Min spiral har funkat väldigt bra men nu har jag varit på hormoner i 2 år utan stopp förutom någon vecka i maj iår, och jag vill gärna se hur min kropp skulle fungera utan hormoner, se när jag har ägglossning och få koll på min cykel. 🌺

OlgaMaria
2016-10-12 12:29
#10

#5 Ja alltså det gör mer ont att sätta in den än att ta ut den. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maleficum
2016-10-12 19:50
#11

#8 Intressant hur olika man upplever saker. När jag satte in min spiral kändes det mest som jag hade urinvägsinfektion (mest obehagligt men inte ont) medan hon höll på och sen var det inget med. Hon var förvånad också att det inte var värre för mig (eftersom jag inte fött barn). Har dock haft cystor på äggstockarna och DET gör ont.

Har inte tagit ut någon än så vet inte hur det känns men min kompis tyckte inte det kändes något speciellt när hon gjorde det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

OlgaMaria
2016-10-13 08:14
#12

#11 Det är verkligen olika hur mycket det känns, men jag tror det jag skrev stämmer för dig också. Om det gick så bra att sätta in kommer det nog gå lika bra eller bättre att ta ut den. :) För mig gör det jätteont att sätta in men min syster tycker inte att det känns alls nästan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Biancaa
2016-10-17 21:45
#13

Tog ut spiralen i fredags, nu har jag en blödning. Började väl ordentligt igår eller i förrgår, kan det vara så att det är min mens? Eller är det inte troligt att den kom så snart? 

Gick bra att ta ut den, det gjorde rätt så ont men bara i nån minut, (kanske 30 sek till en minut). Gjorde ungefär lika ont som att sätta in den för mig som det inte gjorde så himla ont för.

Annons:
[HundochKatt]
2016-10-17 21:52
#14

Svårt att säga. Jag tog ju nyligen ut min sista spiral (början på månaden) och haft lite blödningar hit och dit. Ett par dagar och sedan ingenting och sedan igen någon dag osv…. Å andra sidan är jag i övergångsåldern/klimakteriet och mensen kan bete sig hur som helst pga det. 🤪

Tidigare har jag dragit ur och satt in ett nytt på en gång, så jag har ingenting direkt att jämföra med.

Honestyisdead
2016-10-17 21:52
#15

Riktig mena är det ju inte eftersom du inte har hunnit ha ägglossning. Men mens pga att den är uttagen är det ju.

Anncamilla
2016-10-26 22:41
#16

Hej Biancaa! Jag är lite nyfiken på varför du tog ut den? Har själv haft min jaydess i 7 månader och utvärderar just nu hur jag egentligen mår av den!

Biancaa
2016-11-09 00:37
#17

#16 Hej Annacamilla! Jag mådde väldigt bra med jaydess, men jag tog ut den för att jag inte vill känna mig bunden till något just nu. Vill kuna sluta när jag vill ifall jag känner för det liksom. Kommer säkert sätta in en igen i framtiden, men just nu vill jag vara utan.

Upp till toppen
Annons: