Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 910 ggr
OlgaMaria
10/11/16, 1:48 PM

Stark koppling mellan p-medel och depression

En stor dansk studie som följt en miljon kvinnor har kommit fram till att det finns en stark koppling mellan hormonella preventivmedel och depression.

Några saker som framkommit i studien:

  • Kvinnor som använder p-piller löper en 40% ökad risk att drabbas av depression sex månader efter starten av hormonell prevention.
  • Fynden gäller hormonella preventivmedel som p-piller, minipiller, p-ring, p-plåster och hormonspiral.
  • Tonårsflickor löper en mycket större risk. Risken för depression ökar med hela 80%!

Hormonella preventivmedel ökar risken för depression - länk till Illustrerad Vetenskap

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
VO1D
10/11/16, 2:03 PM
#1

Inte konstigt. Skrämmande dock då detta är vad man prackar på kvinnor utan en tanke på hormonfria alternativ…

OlgaMaria
10/11/16, 2:06 PM
#2

Ja det är verkligen skrämmande. Har en vän som började med preventivmedel när hon var 14 pga oregelbunden mens. Hon slutade inte förrän hon var 25. Hon beskrev att hon trodde att hennes otålighet och häftiga humör var en del av hennes personlighet, men i och med att hon blev en mycket gladare och stabilare person då hon slutat med p-pillren förstod hon att hon lidit av dessa biverkningar i mer än 10 år utan att fatta. Hemskt! Tänk att man gör så här med så unga människor. Det är ju verkligen så att i så ung ålder vet man inte riktigt vem man är och det är inte lätt att förstå vad som är biverkningar och vad som är normalt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VO1D
10/11/16, 2:31 PM
#3

Visst är det så, fruktansvärt och vidrigt. Sedan kan man ju diskutera en hel del kring samlevnadsinformationen som unga människor får ta del av idag, den är ju bristfällig… Nu när jag i vuxen ålder besöker barnmorska så är de förvånade över att jag har kopparspiral och försöker alltid med sitt ''men vadå, trivs du verkligen med den?''. Helt och hållet galet. Är man ung och inte vet om alternativen (spiral exempelvis nämns sällan eller så är man negativt inställd till det från sjukvården) så är det klart att man tar det som erbjuds…

Helt galet att hon stod ut med det så pass länge, vilken befrielse för henne att bli av med biverkningarna.. detsamma gäller dessa olika mediciner som folk får mot depression och ångest, som de knaprar i decennier…. Skrämmande att det ges ut åt höger å vänster, istället för att man erbjuder andra mer långsiktiga och hälsosamma lösningar.

Zadeira
10/11/16, 2:36 PM
#4

Jag är väldigt tacksam för att jag började med mini-piller efter nåt års funderingar. Jag vågar påstå att det är lite tack vare mini-pillerna som jag lever idag. Innan dem hade jag en veckas helvete i månaden. Både fysiskt och psykiskt var jag helt utslagen och förstörd. Det gick liksom inte att leva ett fungerande liv på det sättet, att 1 av 4 veckor knappt ens gick att lämna lägenheten, försöka sköta skola osv. Så för 10-12 år sedan började jag med mini-piller för att minska problemen i samband med mensen. Inte som p-medel, även om det kom på köpet, utan helt enkelt för att minska problemen. Min mens försvann helt och då även alla fysiska problem som kom med den och då blev även det psykiska stabilare.

Nu har jag levt med diverse diagnoser redan innan jag började med mini-piller som depression, borderline mm. Eftersom problemen fanns där redan innan är jag säker på att mina mini-piller inte är orsaken, även om de kanske påverkat en liten del eller försvårat tillfrisknandet. Men jag är övertygad om att ifall jag inte hade haft dem hade jag inte ens levt idag, jag hade aldrig stått ut med det måendet jag hade vid mensen, månad efter månad år efter år.

OlgaMaria
10/11/16, 2:43 PM
#5

Jo, på samma sätt som många blir deprimerade av P-medel är det också vissa som mår mycket bättre av dem. De förändrar oss ganska mycket och ibland är det till det bättre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maleficum
10/11/16, 2:53 PM
#6

Det är ju stor skillnad mellan dem olika p-medlerna så även om någon sort gör en deprimerad kanske en annan inte gör det. Min kompis tex hade en sort där hon exakt samma tidpunkt i cykeln blev jättenedstämd men det försvann när hon bytte sort.

Jag har själv haft p-piller som hjälper extra mot acne då jag (fortfarande) lidit av väldigt grov acne.

Men nu har ju jag, precis som Zadeira, problem sen innan. Har däremot haft problem med annan medicin och det tog över ett år innan jag insåg att problemen jag hade berodde på medicinen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
VO1D
10/11/16, 2:53 PM
#7

Bra att de har hjälpt dig Zadeira, men bättre alternativ borde presenteras för kvinnorna samt ett större delat ansvar. Som det ser ut nu så är den största ansvarsbördan på kvinnor vad gäller pmedel.

tlover
10/11/16, 2:56 PM
#8

Undra om det är detta som gjorde att jag på bara några år efter att ha slutat med P-piller orkade gå från 100% sjukskriven till 50% (som i efterhand visade sig lite väl optimistiskt att börja med men jag orkar jobba nu, till skillnad från förut)

l'm back

OlgaMaria
10/11/16, 2:58 PM
#9

Sen känner man ju att varför lanseras inte dessa P-piller för män någon gång?! Vad jag förstått är allt klart och de verkar vara biverkningsfria i princip men man skyller på att det inte finns marknad för dem. Verkar som dessa p-piller för kvinnor är allt för lönsamma att pracka på oss för att lansera ett värdigt alternativ? För alla kvinnors skull - fram med ett alternativ till männen!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zadeira
10/11/16, 3:28 PM
#10

#7 Hur menar du med att större delen av ansvaret ligger på kvinnorna? Så har aldrig jag upplevt det.

#9 Ja, det undrar både jag och min man med. Han säger att han mer än gärna hade provat det. Nu hade jag ju inte slutat med mina ändå eftersom jag inte ens äter dem som p-medel, men känns som att det hade varit super om männen också hade det alternativet!

VO1D
10/11/16, 3:37 PM
#11

Det är i regel kvinnan som ''ska'' skydda sig. Kolla bara på antalet prevmedelanvändare kontra kondomanvändare. Det är knappast så att det är svårt för män att använda skydd, eller farligt. Det är ytterst få kvinnor som vägrar prevmedel och kräver att mannen är den som ska skydda sig. Och alldeles för få kvinnor och män som skyddar sig, om man ser till könssjukdomsstatistiken..

Aleya
10/11/16, 8:56 PM
#12

Själv är jag en av dom som måste använda p-medel av olika sorter för att ens ha en chans att överleva ett helvete av smärtor och att spy vid mens och ägglossning. Men jag håller helt med att biverkningarna är vidriga. Och jag hoppas att ingen person äter det bara för att. En annan långsiktig biverkning är att det ökar risken för bröstcancer med några %. Ja jag vet inte hur långt dom kommit med preventivmedel för män. Men det är nog svårare att hitta en lösning som gör att spermier inte blir lika dugliga än om man räknar ett ägg i månaden för en kvinna. Blir spännande att se vad framtiden ger. Men jag är tyvärr en av dom som fortfarande måste utsätta kroppen för hormoner oavsett. Vilket är hemskt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
10/11/16, 9:00 PM
#13

#12 Det finns fullt fungerande p-piller för män men marknaden anses inte stor nog

l'm back

Annons:
Blanksteg
10/11/16, 9:34 PM
#14

Jag vågar inte ens testa p-medel för kvinnor som kan ge biverkningar. Jag går bara med på kondom än så länge (kanske steriliserar mig när jag är över 30). Är ju inte bara mannen som påverkas av det heller, utan det blir väl något oskönare sex för kvinnan också. Så då är det inte bara den ena som drabbas av det.

Jag tycker inte det är värt (för mig) att riskera depression o.s.v. bara för sexets skull. Om jag hade haft svår mensvärk o.s.v. hade jag övervägt det.

The_pearl
10/11/16, 10:40 PM
#15

Jag har precis slutat med mitt preventivmedel, var en månad sen. Och oj! Så mycket bättre jag mår! Psykiskt och fysiskt! 

Helt sanslöst!

Det enda jag saknar är att kunna skjuta på mensen.

Aleya
10/12/16, 7:24 AM
#16

#13 så får du gärna länka till en artikel som bevisar detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
10/12/16, 7:43 AM
#17

#16 Tyvärr har jag inte sparat länkarna till det och det var så länge sen (flera månader sen) som jag läste det att jag inte kan länka heller. Jag reagerade på det, det är därför jag minns det.

l'm back

OlgaMaria
10/12/16, 9:42 AM
#18

#16 Finns väldigt mycket att läsa om man googlar. Detta har varit på tapeten i decennier egentligen. Här är en bra artikel från 2011, men efter vad jag förstår så gäller ungefär samma sak idag. 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/manliga-p-piller-stoppas-av-lakemedelsbolagen/

Sen apropå sterilisering så är manlig sterilisering ett mycket enklare ingrepp jämfört med kvinnlig sterilisering, ifall några funderar på det!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zadeira
10/12/16, 1:23 PM
#19

#17 Jag hade också en bra aritkel om det för ett tag sen men såklart hittar man det inte när man väl vill kolla igen.

Här är dock en artikel om något som heter Vasalgel, som ska vara ett preventivmedel för killar man sprutar in i  spermiekanelerna och på gång på marknaden under 2018: http://www.metro.se/nyheter/det-manliga-p-pillret-ar-snart-har-kommer-revolutionera-vara-sexliv/EVHofv!0Cj422pPYnS9E/

Här är deras hemsida: https://www.parsemusfoundation.org/projects/vasalgel/

OlgaMaria
10/12/16, 1:37 PM
#20

Vasalgel verkar grymt bra!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Zacinca
10/12/16, 7:12 PM
#21

Slutade med p-piller innan i år för insåg att anledningen bakom varför jag mådde så dåligt kunde vara därför. Har inte haft hormonella preventivmedel sen i april och mår mycket bättre nu. Det var ett utav det bästa besluten jag tagit att sluta med dem, känner mig äntligen som mig själv igen.


Upp till toppen
Annons: