Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 5346 ggr
Scorpio97
2016-10-06 00:18

Nakenhet i omklädningsrum

Jag var och simmade idag och en mamma med en son kom in i omklädningsrummet ungefär samtidigt som mig. Jag reagerade på att sonen kanske var lite i äldsta laget för att följa med in på damernas, men eftersom jag egentligen inte bryr mig så struntade jag i det. Jag tog mitt vanliga skåp medan dom tog ett i andra änden av rummet. Jag gjorde som jag vanligtvis brukar: slängde in väskan i skåpet, klädde av mig, tog på mig klockan och armbandet med skåpnyckeln, låste skåpet och lindade handduken om mig. Totalt tog det kanske 2-3 minuter. 

När jag precis gått förbi dom på väg mot duscharna så går mamman i kapp mig, stoppar mig och skäller i princip ut mig för att jag precis "visade mig naken för hennes son" och går förbi honom "halvnaken" (i bara handduk). Jag blir väldigt förvånad och påpekar att det faktiskt är ett omklädningsrum. Hon svarar då att jag borde ha haft handduken på mig medan jag klädde av mig och att jag skulle ha haft baddräkten under handduken när jag gick förbi dom. Trots att jag stod i andra änden av rummet skulle jag alltså krångla med handduk när jag klädde av mig samt tog på mig baddräkten, bara för att en minut senare ta av mig baddräkten när jag stod i duschen (man måste duscha naken). Det finns dessutom ett stort "bås" inne i omklädningsrummet och dom hade kunnat bytt om därinne. Jag säger allt detta till henne, och lägger även till att sonen kanske inte ska följa med in på tjejernas om det är så viktigt att han inte får se en tjej naken. Då fnyser hon bara och säger surt att jag inte ska lägga mig i hur hon hanterar sitt barn, sen vänder hon sig till sonen igen och ignorerar mig totalt. 

Får man verkligen inte vara naken i ett omklädningsrum? 

Jag brukar byta om med handduk på om det är mycket folk eller någon har skåp nära, för att jag vet att vissa kan tycka att det är obehagligt att vara nära nakna människor. Men nu var jag på andra sidan rummet?! Och hade hon kommit fram direkt och snällt frågat om jag kunde skyla mig/byta om i båset (om dom av någon anledning inte kunde det) hade jag förmodligen gjort det. Nej, istället väntar hon tills jag redan har "visat mig naken" och skäller ut mig? 

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg (mest få ur mig lite frustration förmodligen), men vill gärna höra era tankar på hur man ska göra i omklädningsrum? Har jag missat någon oskriven regel som säger att man ska dölja sig helt när man byter om, eller är det okej att vara naken någon minut i ett omklädningsrum?


//Jessie

Annons:
emeliiiiieee
2016-10-06 01:54
#1

Jag är jämt naken i omklädningsrummet. Varför skulle man intr få va naken? Det som är meningen eller jag kanske likt dig har missat något?

Lia
2016-10-06 02:02
#2

Om pojken är stor nog att "påverkas" av att du är naken där du måste vara naken för att ens kunna bada så får han vackert byta om på herrarnas. Är det för svårt för henne får hon besvära sig med att ta dit någon man som kan följa med honom dit. Eller så får de vara i båset. Du gjorde helt rätt, självklart ska man få vara naken där inne! Den enda som gjort fel är mamman. För om han är stor nog och kanske dessutom stör andra genom att vara inne på damernas gör hon helt fel i att ta in honom där. Och tänker hon inte följa reglerna får hon vara diskret och hålla tyst i alla fall.

Honestyisdead
2016-10-06 06:04
#3

I omklädningsrum finns nakna människor.  Vill man inte se det går man inte dit. Och jag hade sagt till personalen om pojken som tydligen var för gammal för att följa med mamma.

Aleya
2016-10-06 06:12
#4

Ursäkta… men helvete så jag skrattade åt detta. Verkar ju som att varken kvinnan eller sonen verkar ha alla indianer i kanoten. Nu vet jag ju inte hur gammal sonen var men mamman borde väl fatta att det är oundvikligt att man är naken på ett badhus? Ska dom skälla ut folk i bastun också? Låter nästan som att det är något religiöst tjafs eller dylikt inblandat. Men man behöver inte skälla ut folk på detta sättet. Men jag slutar aldrig förvånas av folks dumheter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

pyromanen
2016-10-06 06:32
#5

Sjålvklart finns det nakna kvinnor i damernas omklädkingsrum. Gillar man inte det får man undvika en sådan lokal.

OlgaMaria
2016-10-06 09:13
#6

Blir helt bestört över att något sådant kunde hända! Blir väldigt glad iaf att du stod upp för dig och sa allt som du gjorde till henne! Ibland kan man ju bli så chockad att man inte kommer på något att säga. Så bra där! Givetvis ska man kunna vara naken i ett omklädningsrum, och man ska ju helst inte ta på baddräkten förrän efter man duschat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
onelittlegirl
2016-10-06 10:19
#7

Jag har inga problem att se andra nakna men trivs verkligen inte att visa mig själv naken för främlingar därför gör jag jag allt för att dölja min kropp om jag är i en situation där jag är tvungen att byta om med andra. Jag besöker såklart aldrig badhus men tex på gymmet går jag alltid in på toa och byter om och åker sedan hem och duschar. Men jag ser ju att andra tjejer/kvinnor kan gå obehindrat helt nakna inne i omklädningsrummet utan handduk. Så skulle jag känna mig extremt obekväm att göra själv.

Scorpio97
2016-10-06 10:39
#8

Skönt att höra att ni också tyckte att jag har gjort rätt (jag missar ibland vissa sociala oskrivna regler, så jag ville dubbelkolla lite). Jag blev ganska förvånad själv över att jag lyckades säga ifrån, jag är annars ganska dålig på att hantera arga/upprörda människor och brukar gå ifrån istället. Men nu blev jag så förvånad så jag hann inte tänka innan jag svarade tillbaka, haha. 

Badhuset har inte någon exakt gräns för vilken ålder man får vara och hänga med in på motsatta könets avdelning (och jag är oavsett kass på att avgöra ålder på barn), och personalen måste ha sett att han följde med in på tjejernas så jag sa inget till dom. Jag bryr mig som sagt inte egentligen, och om någon blir besvärad säger den personen förhoppningsvis till. Efter utskällningen skulle det dessutom kännas lite för mycket som att "ge igen" om jag gick och sa att hennes son var för gammal för att vara på tjejernas, och det ville jag inte.
Har aldrig sett varken mamman eller sonen på badhuset tidigare (och jag är där 3+ gånger i veckan), så förhoppningsvis ser jag inte dom/henne igen heller. Men om jag gör det och hon gör något liknande igen kommer jag nog säga till personalen. För man ska väl kunna få byta om ifred utan att bli utskälld.

Jag kan lugnt säga att detta är den underligaste grejen jag har blivit utskälld för, haha.


//Jessie

OlgaMaria
2016-10-06 11:01
#9

Det är ju extremt olika i vilken ålder barn klarar att byta om själva, och är man inte van vid badhus är det ju svårare för barnet att gå själv såklart. Men då får man ta med en manlig följeslagare eller stå ut. Det brukar vara upp till föräldrarna att avgöra hur länge barn får följa med i "fel" omklädningsrum. Jag tycker att det ganska ofta är ganska så stora killar som följer med sina mammor. Lite jobbigt, för de tittar absolut på alla nakna kvinnor, men man får stå ut åt båda håll. Jag skyler mig inte mer i en sådan situation - isåfall skulle det bli väldigt omständigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2016-10-06 14:01
#10

Det är ju helt naturligt att vara naken i ett omklädningsrum.
Då skulle hon ordnat annat med sonen om det är så "Känsligt" och inte flyga på om det liksom. 

#9 Ja jag hade inte tillåtit äldre barn än 5-6 år att följa med, efter det anser jag att de ska vara i killarnas, med någon manlig, men är mitt tycke i alla fall. Hade tagit med personal om det kommer in äldre.  Visst alla anser vi olika vad som är lämpligt men samtidigt ska man kunna känna sig bekväm i ett omklädningsrum anser jag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
2016-10-06 14:14
#11

Samtidigt måste man ju vara lite flexibel. Alla barn som är 5-6 år klarar inte att gå själva och om en vuxen av det andra könet inte har möjlighet att följa med ska ju inte det drabba barnet så att de inte får gå till badhuset. För mig går "smärtgränsen" snarare vid 7 år ca, men var med om att en större kille än så var med för ett tag sen. Jag står ut med det också även om jag tyckte det var jobbigt. Kanske fanns det inga andra alternativ. Tror knappast föräldern tar med pojken för att det är kul att retas. Haha.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2016-10-06 14:16
#12

#11 Nej men då får man ju ändå ordna det på något sätt. Brukar gå.
Jag menar, det ska ju inte drabba andra heller. Andra ska ju inte behöva anpassa sig liksom. Så man kan ju se det på olika sätt men anser att det ej ska drabba andra i alla fall. Eller får ju dem gå in på toaletten eller liknande och byta om.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pyromanen
2016-10-06 15:48
#13

Altså ni som skriver om att byta om på toa eller under en handduk, hur tusan tvättar ni rumpan innan nu hoppar i bassängen då?

Annons:
OlgaMaria
2016-10-06 15:51
#14

Ja det gör inte så stor skillnad hur man byter om - man måste ändå gå igenom omklädningsrummet och ställa sig i duschen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2016-10-06 15:53
#15

#13 De kan ju spola av sig ändå i duscharna?  Vissa ställen har draperier, eller om någon håller för med handduk eller när ingen annan är i duscharna, som exempel, finns flertalet alernativ.

Ska jag till gymmet, duschar jag inte alltid efteråt där utan hemma.
Ska jag bada, så duschar jag bara av mig lite snabbt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Em_
2016-10-06 15:58
#16

Haha vilken människa! Mycket underligt att man tar med sig sin son in på damernas om sonen inte får se nakna tjejer. Kanske sneglade killen lite åt ditt håll utan att hon var beredd på det. Nä, jag tycker inte du ska ta åt dig ett dugg. Jag är lite för vass i sådana situationer ibland, jag hade nog föreslagit att sonen kan ha en hink på huvudet och spatserat därifrån med baddräkten i handen och handduken över axeln 😈 Dessutom ska man väl helst duscha helt naken, undrar hur hon tänkte lösa den biten 🤔


Gaara
2016-10-06 21:02
#17

Alltså wow… Jag häpnar… Det finns fan folk till allt. X'D Tycker du svarade helt rätt till henne. Det är ju som sagt ett omklädningsrum och som sagt, är han för gammal för att få se nakna tjejer så bör han byta om inne på herrarnas…

trettiotrean
2016-10-06 21:46
#18

Haha, sjukt att somliga människor inte har mer innanför pannbenet! Klart du gjorde rätt som bytte om på ditt vis. Där emot kan jag tycka att badhus borde ha ett till omklädningsrum med bås, både i omklädningsrummet och i duscharna, där vårdnadshavare till ände ungar (som inte klarar av att byta om själva) och handikappade kan byta om. Minns när jag var liten och simmade med skolan, det hände ofta att vi hade tid samtidigt som särskolan, där följde de äldre handikappade killarna med in i tjejernas. Då pratar vi om killar i 10-12 års åldern. Minns speciellt en kille med DS, han satt och rullade. "läraren" sa såklart till honom men det hindrade inte honom från att fortsätta lite senare. Där o då brydde jag inte mig, jag var liten och hade inte så stor koll på vad som egentligen hände, men nu i efterhand kan jag tycka att det är väldigt fel. Finns det inte möjlighet för handikappade eller barn att följa med en samkönad så borde de ha möjligheten till ett privatare bås. Jag är.inte bekväm med att byta om med andra kvinnor, än mindre med killar 5 år o uppåt.

bellanova
2016-10-24 17:23
#19

Har ju svårt att tro att det finns så korkade personer som den mamman Så självklart håller jag med alla andra här Puuh Hur korkad får man vara???

[Túrwen]
2016-10-24 22:38
#20

Så hela omklädningsrummet måste anpassa sig bara för att hon tar med sin unge in i omklädningsrummet? Gisses!

Omklädningsrum är väl till för att man ska kunna byta om, duscha av sig och liknande om någon stör sig på att andra är nakna borde man byta om och duscha hemma..

Annons:
Åsa S
2016-10-25 07:49
#21

Klart man ska få vara naken i omklädningsrummet man måste ju duscha och tvåla in sig annars blir ju poolen värsta bakteriesörjan och nej det hjälper inte att duscha hemma och sedan gå till badet efter ca 30min har man fått för mycket bakterier i underliv etc. igen.  På badet jag går på har man nu satt upp rejäla bilder etc. med text på olika språk där man skriver exakt vilka områden man måste tvåla in innan man går i badet för att inte folk ska bli sjuka. Tvättar man sig inte kan man ju ex. göra nån äldre människa eller ett barn sjukt för de kan ha sämre immunförsvar. Kommer man in i omklädningsrummet med ett barn som inte får se de andra nakna har man inte förstått hur viktigt det är göra sig ren naken (går inte göra sig lika ren ifall man duschar med badkläderna).

Tycker folk har blivit sjukligt pryda själv är jag van vid att man sprang naken i trädgården tills man typ var 7år (70-tal) och sedan solade ju alla kvinnor topless på 80-talet även pensionärerna solade topless det var inget man överhuvudtaget reagerade på. Måste ju vara ett rejält handikapp ifall man inte ens kan klä av sig inför kvinnor ifall man är kvinna själv, då måste det ju bli extremt svårt klä av sig inför en man (partner eller läkare). Själv tycker jag det är härligt gå på vattengympa mest äldre där som inte är pryda folk har håriga ben, nån har operart bort bröst, icke perfekta kroppar etc. och ingen bryr sig utan man duschar ordentligt skrattar och har trevligt. Känns fräschare gå i vattnet när man sett alla tvåla in sig (simhallen är inte öppen för andra när det är vattengympa)

Soligajag1
2016-10-25 08:00
#22

Du gjorde helt rätt som klädde av dig och va naken i omklädningsrummet , det är ju alla!! Vilken "korkad" kvinna enligt mig, då skulle sonen självklart bytt om i herrarnas omklädningsrum. 

Vad jag skrattade åt #4 :ans kommentar , inte alla "indianer i kanoten" ( nytt uttryck för mig) 😂 .

Ja, denna kvinna kommer att få problem med sonen i framtiden. . det är ett som är säkert!

HH 🙂

bellanova
2016-11-16 14:29
#23

#21 Mkt bra inlägg Stort tack Och jag förstår inte varför man ska sexualisera vanlig nakenhet.Jag var inte med på 70-80 talet men det var kanske enklare då.

SuperLimm
2016-11-17 07:29
#24

"mina" simbarn (är tränare i simsällskapet i staden där jag bor) brukar klara sig själva i omklädningsrummet nån gång mellan 6-8 års ålder. Allt beror ju på hur föräldrarna lärt sina barn och på hur barnen är. Runt 9 års ålder brukar många av "mina" barn även vara helt själva i simhallen när vi har träning. Föräldrarna bara hämtar och lämnar utanför. Sen finns det ju vissa barn som inte klarar sig själva fören långt senare men det tror jag mer beror på att föräldrarna inte klarar av att låta barnen klara sig själva.

Men du gjorde helt rätt. I ett omklädningsrum finns nakna människor. I duschen i simhallen ska man alltid duscha naken för att kunna tvätta kroppen ordentligt.

I vissa länder har dom infört duschvakter som står i duscharna och kontrollerar så att folket duschar utan badkläder samt tvättar sig ordentligt. Duschar någon med badkläder får dom inte gå in i bassängen. Hur bra som helst tycker jag eftersom folk inte klarar av att duscha ordentligt. De flesta simhallar i Sverige idag har dessutom låsbara bås så man kan stänga in sig (och eventuella barn) och kunna tvätta sig ordentligt om man tycker det är obehagligt att duscha naken inför andra.

Mvh Linn

Annielle
2016-11-17 09:25
#25

Helt sjuk situation! 🤪

Jag skulle ha blivit helt paff om jag blev "utskälld" av någon på det sättet i ett omklädningsrum där nakenhet är det mest självklara i världen.

Vilken människa alltså! 

Är helt självklart att du gjorde rätt i att säga ifrån som du gjorde.

Ja, man upphör aldrig att förvånas över hur folk kan bete´ sig !

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Skorpion76
2016-11-17 12:50
#26

#0 Ungefär hur gammal var pojken? Var pojken fullt frisk eller hande han någon sorts funktionsnedsättning? Jag frågar därför att just det här blir riktigt fel när lite äldre barn och tonåringar med någon sort funktionsnedsättning har assistenter av motsatt kön. På grund av just den anledningen måste de klä om på "fel" sida. Sedan var det verkligen riktigt omoget gjort av mamman att stå och skälla ut dig för att du visade dig naken för hennes son. Det var omoget, obildat och durekt osmakligt! Fy på henne!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Scorpio97
2016-11-17 13:01
#27

#26 Jag märkte inget som tydde på funktionsnedsättning, men jag har inte så mycket erfarenhet av det och jag stod dessutom med ryggen emot större delen av tiden. Men under tiden jag pratade med (blev utskälld av) mamman så klädde pojken av sig själv och så. Så jag skulle chansa på att han inte hade någon funktionsnedsättning, men jag kan såklart inte veta. 

Jag är väldigt dålig på att bedöma ålder på barn, men ungefär lågstadieålder.


//Jessie

Annons:
Upp till toppen
Annons: