Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 706 ggr
IceTee
2016-09-26 16:59

Akut P-piller

Ni som tagit akut p-piller: hur nära inpå samlaget tog du det? Hur var det efter? Fick du tidig/sen mens? Hjälpte det eller blev du gravid ändå? Min mens är lite sen, tog akut p-pillret ca 15h efter samlag men hade ägglossning precis efter samlaget (vilket jag självklart inte visste innan. Jag känner alltid tydligt när det händer dock så jag är helt säker på att det var det). Jag vet att det var korkat så jag behöver inte höra det, jag har skällt ut mig själv tillräckligt mycket. Imorgon har det gått 2 veckor men mensen brukar komma ca 11-12 dagar efter ägglossning. Är inte så orolig än dock, har hänt en del i mitt liv och i samband med hela grejen med akut p-pillret är det inte konstigt om mensen är lite sen av stress. Ska dock ta ett gravtest imorgonbitti för att vara säker, sen ska jag till UMO i nästa vecka och ta ett nytt om det visade negativt men mensen fortfarande inte kommit. Är dock nyfiken på att hur höra hur det varit för andra

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
IaMiaMaria
2016-09-26 19:27
#1

Jag har tagit det vid två tillfällen i mitt liv, nu senast så tog jag det ca 36 timmar efter samlaget. Det har funkat bra bägge gångerna men jag har fått en blödning, som en tidig mens, bara några dagar efter tabletten. Det har inte blivit nån graviditet. Man ska alltid ta ett gravtest som säkerhet enligt bipacksedeln då det inte är 100% säkert. Men ju snabbare man tar det desto mindre risk för graviditet. Om du ska till UMO så kolla dig för könssjukdommar också, alltid bättre att göra det nån gång för ofta, speciellt om man haft samlag utan kondom eller om den spruckit eller glidit av.

Hoppas att det går bra för dig.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Honestyisdead
2016-09-26 19:34
#2

Har också tagit det 2 gånger i mitt liv. Blev inte gravid. Blödde ena gången inte andra. Fick inte försenad men vad jag kan minnas.

IceTee
2016-09-26 20:55
#3

#1 har haft fast partner i över 3 år och testat mig för könssjukdomar sedan vi blev tillsammans (vi har båda gjort det, jag tror jag har gjort det två gånger) så det behövs nog inte

Medarbetare på Skor iFokus

Zadeira
2016-09-26 20:59
#4

Jag har tagit det en gång. Det var ca ett dygn efter samlaget. Det hände absolut inget alls efteråt. Mensen kom när den skulle och ingen graviditet.

Anonym
Anonym
2016-09-26 21:19
#5

Jag har också tagit det en gång, då ca 3-4 timmar efter samlaget. Kondomen gick sönder och det var precis på dagen när jag skulle ha ägglossning, så jag var livrädd. Blev dock inte gravid, fick inte heller några biverkningar av tabletten och cykeln förändrades inte alls. Hoppas det går bra för dig!

RoxannaS
2016-09-27 07:10
#6

Oftast är de inte så lätt att bli gravid. Inte många som blir på första försöket. Men de är ju ingen garanti men de kanske kan vara skönt att höra. :) Jag har tagit det ett ex antal gånger. Har aldrig blivit gravid. Oftast bara dagen efter samlaget. Dem säger ju att ju tidigare desto bättre. Sista gången började jag blöda några dagar efter och mådde piss. Mådde illa. Hade ont i huvudet och magsmärtor utav bara den. De var verkligen hemskt. Men jag är känslig för hormon då jag har pcos (obalans i hormonerna och oregelbunden ägglossning). Men ta alltid gravtest i förebyggande syfte så du kan stoppa de snabbt om du nu blir gravid. Ju längre gången ju värre är det. Håller tummarna att du klarade dig. Kram


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
IceTee
2016-09-27 15:41
#7

Mensen kom! Mensvärk är ju aldrig trevligt, men den här gången är jag lite mer tacksam Tog ett test i morse för att vara helt säker (hade ett liggandes hemma) och det var negativt! Jag är mycket lugnare nu

Medarbetare på Skor iFokus

RoxannaS
2016-09-27 16:05
#8

Vad skönt :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: