Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 39315 ggr
TummenUpp
2016-09-25 18:13

Normalt att må såhär efter massage?

Efter flera veckor av spänningar i kroppen så var det dags! Jag skulle få min livs första massage 🙂

Jag är dock en person som både lider av hypokondri och ångest -dvs en oslagbar kombination 🤪
Jag hade väldigt svårt att slappa av under massagen då jag mest funderade på hur min kropp ska reagera på detta.
Efteråt kände jag min givetvis lite "slapp", men annars mådde jag hur bra som helst.

Fick snart reda på att det är jätteviktigt att dricka mycket vatten efteråt pga "gifterna" i kroppen, så jag har hällt i mig så mycket vatten att jag knappt gör något annat än springa på toa 😛

Oavsett vad så har det nu gått ungefär 7  timmar sen massagen.
Känner mig lite yr eller "borta". Svårt att beskriva, men känner mig väldigt konstig. Dessutom tycker jag att min syn har förändrats.

Kan inte slå fast i om det endast är min hjärna som spökar eller om massagen har skadat mig. Eller om man har haft en dold sjukdom som nu har blossat upp 🤔

Därför jag frågar er här för att höra om det är någon som har erfarenhet av massage och vet om detta är normalt?
Jag har googlat runt lite och där står mest att det är normalt med träningsvärk och illamående, men inget av detta känner jag av.

(Om det spelar någon roll så fick jag massage i rygg, nacke och ansikte)

Annons:
IaMiaMaria
2016-09-25 18:17
#1

Massagen har nog inte skadat dig, man kan må underligt på massor av olika sätt efter en massage. Yrsel och illamående och huvudvärk och värk i kroppen är helt normalt. Din synförändring kan säkert också förklaras av att en del spännigar har släppt från nacken så nerver och blodflödet blir annorlunda. Sen ska du så klart inte få allvarliga synförändringar som synbortfall och så, men skulle du få det så tror jag inte att det kan förklaras av massagen.

Så sätt dig och slappna och låt massagen få verka så kommer du nog må bättre om ett tag.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Sweelin
2016-09-25 18:19
#2

Hur mycket vatten pratar vi om?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

svefnpurka
2016-09-25 18:20
#3

symptomen du beskriver låter som vattenförgiftning. sluta drick vatten omedelbart, ät något salt (väldigt viktigt) och fortsätt att gå på toaletten så att du kissar ut det överflöd av vätska som du har druckit. om du mår riktigt dåligt så att du tappar kontroll över kroppen och dina rörelser och får krampanfall, eller blir så förvirrad att du inte vet var du är eller vad som händer måste du försöka uppsöka akutsjukvård!

Honestyisdead
2016-09-25 18:26
#4

Massagen beror det säkerligen inte på. Tror det är din hypokondri som spökar. Om det nu inte beror på att du hällt i dig många  liter vatten. Visst ska man dricka efter men man ska inte överdriva.

TummenUpp
2016-09-25 18:44
#5

Tack så mycket för dom snabba svaren!
Hade faktiskt ingen aning om att man kunde dricka för mycket vatten 😮men alltid lär man sig något nytt.

Har ingen aning om hur mycket jag har druckit, men några liter är det säkert.
Oavsett vad så har jag nu bytt ut vattenflaskan mot ett paket salta riskakor istället 😉

Sindri
2016-09-25 21:46
#6

Man kan faktiskt dö av att dricka för mycket vatten!

Att man skall dricka lite extra vatten betyder inte flera liter. Jag dricker kanske ett eller två glas efter en massage, det räcker. Du har antagligen rubbat saltbalansen i kroppen och då kan man må riktigt dåligt.

Det vore bra om du hade lite vanligt havssalt hemma, då får du i dig andra mineraler som du också kissat ut. Ta en tesked bara så blir du snart OK.

Hoppas verkligen att du på sikt mår bra av massagen och vill ha mer. En duktig massör/massös kan göra underverk med kroppen.

Annons:
Honestyisdead
2016-09-25 22:06
#7

#6 Det krävs mer än några liter för det. Jag kan utan problem dricka 2 liter på kort tid.

Det är svårt att få i sig överdos av vatten om man är drogfri och frisk.

TummenUpp
2016-09-26 09:34
#8

Jag börjar nästan misstänka att massagen har gjort mina spänningar värre 😕
Jag kunde ju inte riktigt slappna av under massagen (och låg faktiskt med lite ångest) så det kanske har retat upp kroppen ännu mer…

Vaknade upp med lite öm kropp och illamående. Inget konstigt!
Men denna yrseln…eller yrsel är det kanske inte. Det är inte så att världen snurrar, men det är precis som om mina ögon inte riktigt kan hitta fokus. Allting rör sig på något sätt och skapar en ostadighet när jag går.

Tänk så är det inte ens spänningar jag har gått och trott dessa veckorna. Kanske är något betydligt allvarligare!
*Märks inte alls att jag har hypokondri 😎*

IaMiaMaria
2016-09-26 09:44
#9

Det är inte konstigt att vara öm efter en massage. jag kan ha ondare i några dagar efter en massage än vad jag hade innan, men sen blir det bättre. Man brukar ändå kunna känna att man kan röra på sig lite lättare.

Sist jag fick massage så kändes det som hela min övre rygg med axlar och nacke var som ett blåmärke i några dagar och det dunkade och värkte. Men det beror ju oftast på att man rört om i ett stelt område och ökad blodcirkulationen.

Har du nån vetekudde hemma som du kan värme och lägga på området som gör ont? Testa det isf.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Sindri
2016-09-26 09:57
#10

En massör skall kunna känna att du inte slappnar av och säga åt dig att göra det. Tämligen värdelöst med massage annars.
Inför nästa gång tycker jag att du skall träna på avslappning och djupandning. Jag behöver rätt hårdhänt massage på vissa ställen och jag brukar profylax-andas då.

Träna på att medvetet spänna muskler och slappna av, spänna och slappna av. Magnesium är ett kosttillskott som hjälper musklerna att slappna av. Köp bara inte apotekets, fråga på hälsokosten.
Jag hoppas du vill prova igen och lära dig ta emot massage, för det kan göra underverk med kroppen, och det smittar av sig på själen. 🙂

Men var beredd på att allt möjligt kan hända, det finns de som börjar gråta och kan känna sig väldigt nedstämda ett tag efteråt. Själsliga spänningar och trauman kan sätta sig i kroppen och det påverkas av massagen. Men på sikt blir allt bättre.

OlgaMaria
2016-09-26 10:27
#11

Massage kan orsaka ganska kraftiga reaktioner, speciellt om man är ovan att få massage. Det enda du behöver är vila. Inget av det du upplever är farligt. Drick ett glas vatten med lite salt, gärna något mineralsalt som t ex Seltin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

TummenUpp
2016-09-26 20:54
#12

#10 Massören märkte att jag var spänd då hon efteråt sa "Ja, det är vanligt att det är svårt att slappna av i början eftersom det är så mycket nya känslor. Men det släpper efter några gånger*

Jag har en ny tid bokad om ungefär 2 veckor och därefter planerar jag att gå 1 gång i månaden då hon rekommederade detta 🙂

Magnesium har jag den senaste veckan börjat äta dagligen och det känns bra.
Dock är det apotekets🤔

TummenUpp
2016-09-27 11:47
#13

Jag känner mig seriöst jättekonstig idag 😕
Visserligen vaknade jag upp med mens idag.

Men till & från så känner jag mig så "borta". Som att jag inte riktigt är här utan allting är en dröm. Svårt att förklara, men smått obehagligt när det väl slår till.
Jag vet om att overklighetskänslor kan komma i samband med panikångest, men jag har varit ångestfri i flera dagar.

Börjar misstänka att allt mitt konstiga mående dom senaste veckorna beror på psykisk stress 😕

Annons:
svefnpurka
2016-09-29 15:14
#14

har också erfarenhet av overklighetskänslor och depersonalisation kopplat till stress (och annan ångestproblematik för den delen, lol), ifall du skulle ha lust att prata. tyvärr har jag inte kunnat märka att det finns något särskilt att göra om man drabbas av ihållande overklighetskänslor på det sättet, mer än att vila och försöka ta hjälp av anhöriga att hålla ens vardag ihop o.s.v. när det är svårt att organisera sig för att man flyter iväg mentalt hela tiden.  hoppas känslorna blir kortvariga för dig, ta det lugnt och vila ut!

det är flera år sen jag hade en jobbig "episod" av overklighetskänslor, men kommer ihåg hur besvärande det kan vara eftersom det är svårt att tänka på något annat när man inte känner sig "normal". kan vara skönt att prata ut eftersom man känner sig så förvirrad och hela tiden försöker komma fram till något svar på vad det är som händer, vad felet är. kram!

[Devya]
2016-09-30 20:27
#15

#13 Nå det har nu knappast något att göra med massagen utan har troligen mest att göra med ditt psyke. 

Har du funderat på att kanske gå till en psykolog istället för en massör? 

Overklighetskänslor kan man dock uppleva någon gång utan att det behöver betyda något. Jag själv har upplevt det en gång då jag var yngre.

Gaara
2016-10-03 19:16
#16

Jag tror definitivt det är en normal biverkning från massagen. I alla fall när man gått hos en kiropraktor så kan man få exakt de biverkningarna straxt efter men även flera timmar senare, samt att man kan bli väldigt sömnig. Blev själv lite borta, yr och tyckte mig att synen var lite rubbad efter att jag varit hos kiropraktorn på jobbet. Men han sa innan jag gick där ifrån att det kunde hända. :)

Upp till toppen
Annons: