Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 493 ggr
[Annsofie27]6
2016-09-22 17:37

Jaydess hormon spiral

Hej för snart nästan en månad sen satte jag in en jaydess hormon spiral och en vecka efter insättning fick jag lite mens eller vad man kallar det kom jätte lite i två tre dagar. Sen var det uppe håll tills idag då jag fick mensvärk och jätte lite mens igen som försa gången. Nån mer som har samma spiral som har samma sak? Lite mens eller små stänk?

Annons:
JoannaLi
2016-09-22 17:42
#1

Det är ganska vanligt! Jag hade Mirenan, men de funkar ju i princip likadant :) 

Hormonspiraler fungerar ju så att de konstant stöter ut ett hormon som säger åt kroppen att den inte är gravid - samma hormon som kommer vid mens. Hormonet får kroppen att stöta ut hinnan i livmodern som är där för att håll och livnära ett ägg. Det tar ett tag innan kroppen vänjer sig och minskar/slutar producera den hinnan, så småstänk är alltså helt logiskt i början!

(Hoppas jag. Det är så jag har uppfattat det iaf, och det låter väldigt logiskt för mig i alla fall. Ska kolla upp det lite mer noggrant :D )

[Annsofie27]6
2016-09-22 17:58
#2

Okej. Är nästan en månad sen jag satte in den och bara haft små stänk. Så är ganska skönt. Men mens värken va lite jobbig idag bara.

JoannaLi
2016-09-22 18:03
#3

#2 Det förstår jag! Kroppen blir ju helt i obalans, och förstår inte alls vad som händer när man sätter in en hormonspiral, så det tar ibland lite tid innan det blir som det "ska". Efter ungefär 1 år verkar det mesta har blivit som det kommer att bli, så tills dess får man bara hålla i sig :D

[Annsofie27]6
2016-09-22 18:18
#4

Okej. Min barnmorska sa att dom tre första månaderna kan va jobbiga med mycket mens men jag har bara haft små stänk

Upp till toppen
Annons: