Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1188 ggr
taylor__lambert
2016-08-31 18:37

(X) Blodprov

Jag är livrädd för att ta blodprover, verkligen det går inte ens att beskriva hur jag blir, känns som att enda vägen för att få det gjort är om jag sövs ned (och det är ju ingen läkare som skulle gå med på!).

Men jag undrar, varför kan man inte ta det blod som kommer när man har mens? Vad är det som skiljer det blodet från det övriga vi har i kroppen?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Honestyisdead
2016-08-31 18:48
#1

Mens är mer än bara blod. Blod från armen är rent blod.

Man kan söka hjälp för sin fobi. Det går att komma till en punkt där man klarar det.

taylor__lambert
2016-08-31 18:52
#2

#1 problemet är att jag varken har råd eller tid att söka "hjälp" och jag tvivlar på att det skulle funka.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

obstitant
2016-08-31 18:57
#3

En såpass jobbig blod/sprutfobi kan man få hjälp med via landstinget (psykiatrisk öppenmottagning), så det behöver inte alls bli dyrt. KBT är effektivt och tar inte lång tid. Det enda är att du verkligen måste vilja och vara beredd att göra jobbet (med stöd).

Angående mensblod, som du redan fått förklarat, det är inte rent blod utan uppblandat med diverse utsöndringar och annat.

Honestyisdead
2016-08-31 18:59
#4

#2 Det är inte dyrt om man går till vanliga psykiatrin. 300 ca.

Tvivla får man göra. Men aldrig dissa något utan att ha gett det en chans. Du kommer behöva ta blodprov flera gånger i ditt liv. Så ge det en chans så det inte är hemskt var gång. 

Har man tur kan man få lugnande eller ångestdämpande innan blodprov,  men det är ovanligt.

Honestyisdead
2016-08-31 19:00
#5

Kan inte redigera av någon anledning.  Mellan 100 och 300 per gång skulle det stå.

taylor__lambert
2016-08-31 19:09
#6

problemet är att jag går i en skola där närvaro är allt, en dag och man är uppe i 5% frånvaro, skulle jag då få en tid på psykiatri så sätter de alltid på de mest idiotiska tiderna som finns så man måste vara borta en hel dag det funkar inte. När jag är klar med studier så måste jag börja jobba. Skulle jag jobba skulle jag säkert få sparken pga detta för de inte har sena tider. Och eftersom jag inte har jobb så kan jag inte bara lägga ut 300:- (för det är vad det kostat mig innan) rakt upp och ned när man inte har en stadig inkomst. Om inte ens psykiatrin vill hjälpa till med det vanligaste som finns i sverige (depression) på ett professionellt och vettigt sätt tvivlar jag på att de kan hjälpa mig med detta.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Lia
2016-08-31 19:21
#7

Jag hade som du för några år sen. Jag tar TBE-sprutan, och då gjorde jag det var tredje år. 2 år i förväg började jag få panik och kunde hyperventilera och må något fruktansvärt, trots att det var långt kvar. Och så höll jag alltså på i många år och tänkte att det finns ingen annan utväg än att dö, jag kan inte ha det såhär i resten av mitt liv. Det var verkligen en fruktansvärd skräck.

Så jag fick komma till en psykolog och gå i KBT. Jag trodde inte så mycket om det då precis som du, och det tog några år innan jag blev fri. Men fri blev jag, och jag är så sjukt glad att jag gick igenom det, annars hade jag haft ett riktigt helvete nu. Jag äter litium och måste ta blodprov var tredje månad, så det hade ju aldrig hållit i längden om jag fortfarande varit rädd. Jag vill inte vara begränsad när jag kan göra nåt åt det liksom. Hur som helst, jag kommer inte ihåg så mycket av det, men jag vet att jag fick känna på nålar och i slutet följde hon med mig att ta ett blodprov. Jag blev pushad, men behövde aldrig göra nåt jag inte var redo för.

Så nu för tiden går jag utan problem och tar mina blodprover och sprutor. Jag gjorde detta på BUP, men här i Skåne kostar psykolog på vuxenpsykiatrin 200 kr/gång tills man kommit upp i 1100 kr inom ett år. Det är ju olika i olika delar av landet, men så är det här i alla fall. Jag tycker att du ska göra det, du kommer aldrig att ångra dig.

Honestyisdead
2016-08-31 19:30
#8

#6 De har inte bara idiotiska tider nej. Och du kan om du lever på existensminimum söka bidrag för läkarbesök.

Maria
2016-09-01 09:53
#9

För att ta ett blodprov så måste det vara rent färskt blod antingen från en ven, oftast i armvecket eller något enklare prov som socker eller Hb tar man i fingret och det är kapillärblod. 

Det känns som om du borde ta tag i detta problem för någon gång så kommer du med all säkerhet behöva ta blodprov.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2016-09-01 16:13
#10

Sök hjälp ts. Och man måste väl få gå till läkare om man är sjuk vid din skola. Det räknas inte ens som ogiltig frånvaro då man jobbar. Så jag tycker att du ska uppsöka en läkare och be om remiss till öppenvården. Så du kan få hjälp med ditt problem. För det kan finnas många gånger du kanske t o m måste ta en massa prover. Exempelvis om du måste ligga på sjukhus. Det är en av dom gångerna man inte kan bara skita i att ta prover.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Denna kommentar har tagits bort.
Omorika
2016-09-04 12:49
#12

Jag förstår problemet med pengarna och hoppas du ka lösa det. Som sagt kommer du upp i högkostnadsskyddet ganska snabbt som är 1100 och det är det det kostar. Däremot behöver du inte va orolig för frånvaro, kanske från skolan eftersom du missar saker men läkarbesök är giltig frånvaro och det ska skolan eller jobbet kunna hantera. Jag vet har gått 1 gång i veckan hos pskolog både under universitetstid och jobbtid och det är inget problem så länge devet att man ska på läkarbesök. Jag var också sjukskriven på 25% i ett halvår.

Honestyisdead
2016-09-04 12:54
#13

Ja läkarbesök är giltig frånvaro.

Annons:
Upp till toppen
Annons: