Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1273 ggr
Honestyisdead
8/26/16, 4:47 AM

Utomhavandeskap

Läste om utomhavandeskap i en annan tråd och insåg att jag inte vet något om det. Har alltid trott att man måste abortera fostret eftersom ett barn bara kan växa i livmodern.  

Stämmer det?

Annons:
Aleya
8/26/16, 7:10 AM
#1

http://www.1177.se/Varmland/Tema/Gravid/Graviditeten/Komplikationer-och-besvar/Utomkvedshavandeskap---graviditet-utanfor-livmodern1/ Detta är då vad jag fick fram. Min syster har haft det p g a sin pcos och hon opererade dom på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
8/26/16, 7:13 AM
#2

Japp. Du måste opereras om det är ett utomkveds

IaMiaMaria
8/26/16, 4:41 PM
#3

Utomkvedshavandeskap heter det. Man behöver inte alltid operera om man upptäcker det tidigt. Man kan få sprutor med cellgifter för att abortera fostret och sen absorberas det upp av kroppen. Men om det ligger i ena äggledaren och det hunnit blivit stort så det är fara för att äggledaren spricker, då måste man tyvärr operera bort hela äggledaren, då det kan bli stora blödningar i buken vilket kan bli farligt för kvinnan..

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

oh-la
8/26/16, 6:20 PM
#4

#3, man opererar oftast oavsett. Är det en tidigt upptäckt kan man öppna äggledare och suga ut graviditeten, är det större tas hela äggledare bort. Utomkvedshavandeskap är heller inte bara graviditet i äggledare utan kan förekomma även utanför livmodern, i buken exempelvis. Embryot utvecklas normalt inte, och gör man inget åt det finns stora risker hos mamman. Däremot finns det ett litet litet fåtal fall där ett foster faktiskt överlevt. Bland annat ett där embryot fäst i mammans lever.

IaMiaMaria
8/27/16, 10:58 AM
#5

#4 När jag jobbade på gynavdelningen en kort tid så hade vi två utomkvedsgraviditerer som då låg i äggledaren och de fick sprutor med Metrotrexate och behövde inte opererars, det gick bra ändå. Jag vet att det kan ligga utanför också, men det är ovanligare.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Upp till toppen
Annons: