Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1642 ggr
tiger tok
2016-08-22 20:11

Våga säga till om mensen!!

Detta inlägg är till för att uppmuntra er till att våga säga till om eran mens! Jag ska på idrotten i skolan ha mens, men det är bara det att jag ska ha mens då.. Jag vill inte ha tampong då jag tycker bättre om att ha andra mensskydd! Så efter lektionen gick jag fram till min (kvinnliga) idrotts lärare och sa som det var "tyvärr kan jag inte vara med på simningen då jag ska ha min mens då!" Hon svarade bara lugnt att då kunde jag gå en promenad medans dem andra simmade! Jag vart såklart glad för att hon var så förstånde, och det jag vill få fram är att skäms inte för att ni har mens!! Tror absolut att dem flesta lärare både kvinnliga och manliga är förstående, både idrotts lärare och andra lärare! Sedan kom hon in i omklädningsrummet och sade till alla tjejer att om någon hade mens (eller något annat) under simningen att det var lugnt och att det somsagt fanns en promenad väg då! Så våga säga till, dem flesta lärare förstår no,det tror jag absolut!!

Annons:
Urhasten
2016-08-22 20:25
#1

Jag tycker att du ska känna dig bra! 🌈

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Aleya
2016-08-22 20:32
#2

Det var ju bra.
Den sajten där jag tror att flest skulle behöva denna uppmuntring är nog tonåring iFokus.
För det är då där jag har läst mest folk är rädda för att säga att dom har mens. Så posta där med är ett tips.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

vendelay
2016-08-22 21:10
#3

Håller med #2 , tonåringar iFokus skulle också behöva uppmuntran. Starkt gjort av dig att du kunde säga till och jättebra att du vill uppmuntra andra att inte skämmas!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tiger tok
2016-08-22 21:34
#4

Haha tack så mycket för eran uppmuntran! Betyder mycket!! 💖❤ Nu har jag skrivit den på tonåringar iFokus också! Det är lite synd att detta ämne ofta är så tabubelagt tycker jag!!

Honestyisdead
2016-08-22 21:35
#5

Bra.

Vi hade bra lärare i skolan som berättade att man inte behövde delta under mens och att man inte behövde skämmas. Önskar alla lärare var så.

Aleya
2016-08-22 21:40
#6

#4 när man blir äldre minskar också tabun.
Om jag jämför med när jag fick min första mens som 11 åring och tyckte det var så jäkla pinsamt att prata med mamma om mens, om jag jämför det med nu så kan jag prata med min mamma öppet.(men jag har ju stora problem vid mens så att jag måste ibland åka in till sjukhus)

Så tror det kommer med åldern att man blir mindre generad över mens.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
2016-08-22 21:50
#7

#6 För mig var det aldrig pinsamt att prata med mamma, vänner eller lärare om mens. Så jag tror inte det är åldern utan omgivningen. Och så klart ens personlighet.

tiger tok
2016-08-22 21:52
#8

#5 ja det vore ju toppen om alla lärare var så!!

Aleya
2016-08-22 22:08
#9

#7 Tja. Jag fick ju höra om mens mycket som barn då min mamma hade problem med sin med (fast andra än mina) men kände mig ändå lite att jag inte ville prata med henne. Men som sagt beror det säkert på personen också. Det jag däremot inte kanske skulle vilja prata med mamma är om sex. Men det är ju jag det. 😉😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tiger tok
2016-08-23 07:35
#10

#9 haha ja, alla är vi olika, men det är ju bara bra ;)

[Túrwen]
2016-08-23 09:04
#11

Jag har cystor på äggstockarna och får extremt ont vid mens så pass att jag nästan vill lägga mig i fosterställning och gråta. Jag säger dock inget till varken chef eller kollegor (har ett mycket aktivt och tungt jobb) 

Känns som att min smärta (dumt nog!!) inte skulle vara tillräckligt bra orsak för att jag ska få gå och lägga mig en stund och ta en smärtstillande. Jobbar för det mesta med unga män och de kan inte förstå det jag går igenom på samma sätt…det är åtminstone något jag föreställer mig.

tiger tok
2016-08-23 16:49
#12

Jag tror nog att dem skulle förstå, men valet är upp till dig #11

Aleya
2016-08-23 19:58
#13

#11 har själv endometrios men höll käft i 2 år. För jag ville inte känna mig svag. Men eftersom inget av de behandlingar jag har fått har funkat problemfritt. Har fått åka in på sjukhuset en gång och vet inte hur ofta jag har fått gå till läkare på arbetstid p g a denna sjukdomen. Så berätta för chefen iaf.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Anonym
Anonym
2017-06-17 08:31
#14

Berättade för min pappa igår om att jag hade fått min mens.

Har ingen mamma då hon är död.

Kan säga att jag litar jättemycket på pappa. Han förstår mig och tycker inte alls det är konstigt att prata om det.

powerade
2017-06-20 13:47
#15

Tyvärr var det många som skyllde på mens i min klass för att slippa simma. Kan man vara med så borde man vara det också, med eller utan mens.

tiger tok
2017-06-22 08:12
#16

#16 jag skulle dock aldrig simma med mens, alldeles för stor infektionsrisk!

[EM L]
2017-07-31 20:13
#17

Jag kommer nog inte ha problem med det i sjuan.

Varken om det är kvinna eller män som jag litar på.

[SuperNaturalBeing]
2017-07-31 23:39
#18

#16 vadå infektionsrisk? Vad gör slags infektion skulle det vara? Jag kanske har missat något ,men det där låter verkligen som något taget ur luften.

tiger tok
2017-08-01 06:26
#19

#18 det är vad jag har lärt mig, att man är mycket känsligare för infektioner när man har mens. Huruvida det stämmer eller ej är jag inte hundra på.

VeilofElysium
2017-08-01 22:51
#20

Vågar inte säga något på jobbet, jag har cystor och de första mensdagarna har jag så ont att jag måste gå på kraftigt smärtstillande. Jag tycker om det stället jag jobbar på och allt är fair, men jag har dåliga erfarenheter av tidigare anställningar där minsta lilla fel innebär att man kan förlora sitt jobb. Jag biter ihop.. Blöder det för mycket ringer jag dock och sjukar mig dagen innan.

Annons:
[memoirsofaclone]
2017-08-02 18:16
#21

Haha, jag använde det alltid som ursäkt för att skippa idrotten, oavsett om det var sant eller ej (och ibland andra lektioner). Någon nytta ska man ju ha av mensen, annars är den ju bara till besvär. 😎

Upp till toppen
Annons: