Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 6019 ggr
Anonym
Anonym
2016-08-20 10:20

Könshår

Många känner sig fräschare utan könshår och vissa säger att hår inte är ofräscht.  Jag har alltid rakat mig och trivts. Nu har jag av olika anledningar könshår och jag tycker absolut att det är mer svettigt och börjar lukta ofräscht fort trots samma hygien som innan. Så hos mig är det tummen ner för könshår. 

Vad tycker ni?

Annons:
Angelfish
2016-08-20 10:30
#1

Jag gillar könshår, både på mig och andra, och jag tycker inte det är mer svettigt eller ofräscht eller luktar mer.

Codswallop
2016-08-20 10:35
#2

Jag föredrar ansat. Tycker jag blir ofräsch snabbare som rakad.

Detta är enbart min åsikt, respekterar att folk rakar sig, men jag är inte tolv år och vill heller inte se ut som tolv år.

Silent_Hill
2016-08-20 10:35
#3

För mig blir det ingen skillnad på lukt vare sig om jag är rakad eller inte.  

Personligen så tycker jag att inflammerade hårsäckar känns mer sådär än att ha hår. 

Så jag rakar mig ibland om jag känner för det men det är heller ingen big deal och vara orakad.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Scorpio97
2016-08-20 12:51
#4

Jag tycker inte det blir svettigt eller ofräscht varken med eller utan hår. Märker inte heller någon skillnad i lukt. Men jag föredrar att vara rakad med en liten tofs kvar. Jag gillar hur det känns, jag tycker det blir mer känsligt (på det bra sättet) och gillar hur det ser ut. När jag har mensen rakar jag oftast helt eftersom jag tycker det blir enklare att "hålla rent" när blodet inte kan fastna i håret. Periodvis låter jag bli att raka och då får det växa hur det vill. 

Så jag föredrar vanligtvis att ha en tofs kvar men rakat i övrigt, men det har inget med renlighet att göra (förutom vid mensen då) och det är ingen stor grej. Jag gör som jag känner för just då, orkar jag inte raka får det växa och har jag lust att ha rakat så rakar jag.


//Jessie

Aleya
2016-08-20 14:18
#5

Jag använder bara trimmer. Tycker det är så jäkla jobbigt med rakblad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Blanksteg
2016-08-20 14:34
#6

Jag rakar mig numera, men bara för att jag föredrar rakat vid sex.

Annars föredrar jag att inte raka mig alls där nere, då håret ändå skyddar underlivet mot värme, fukt och bakterier. Jag känner mig varken ofräsch eller mer svettig där nere med könshår. Tycker det känns mer svettigt utan, och på något sätt ofräschare också, då det blir fuktigt.

Annons:
[Devya]
2016-08-20 16:06
#7

Jag svettas typ aldrig mellan benen och då har jag en liten buske där. Jag upplever liksom ingen skillnad med att vara rakad eller icke rakad, förutom att det helt enkelt ser snyggare ut med hår och att det är bekvämare. Jag tvättar mig dessutom varje dag där nere med vatten så jag har nog aldrig upplevt att jag skulle lukta och vara ofräsh. 

Jag har sen aldrig gillat hur stubbigt det kan bli bara någon dag efter att jag har rakat mig. Min partner tyckte inte heller om det och det blev nästan skavsår då vi skulle ha sex. Med andra ord är det mera praktiskt och mera "fräsht" för oss om jag låter bli att raka mig. :) 

Alla kroppar fungerar dock olikt och om man har problem med att svettas där nere så får man helt enkelt bli mera hygienisk och se till att hålla rent där lite oftare. :)

vendelay
2016-08-20 18:53
#8

Jag upplever det tvärtom, jag känner mig mycket snabbare ofräsch om jag är rakad. Håret finns ju där för att skydda och ventilera och sånt, borde det inte vara "självklart" att det är fräschare att behålla håret då?

(Inte för att det är ofräscht att raka, jag kom bara inte på ett bättre ord än självklart, jag är helt för att alla gör som de själva vill med sin egen kropp 🙂)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Devya]
2016-08-20 19:11
#9

#8 Jag har inte upplevt det så att det är ofräscht, bara att det känns jobbigare då man är rakad och att jag personligen tycker det är lite småfult, speciellt om någon röd plita råkar dyka upp efter rakningen. Min kille tycker likadant att det ser lite fult ut då man är helrakad och ser stubben samt kanske någon lite röd plita här och där. Det ser så jobbigt och obehagligt ut. Alltså med andra ord så är det så att det faktum att det ser obekvämt och jobbigt ut som får oss att känna obehag inför det här. 

Min kille och jag klarar inte av att se på porr där kvinnan är rakad och speciellt inte om vi ser någon röd plita där. Vi upplever genast obehag av att tänka hur stubbig hon måste vara samt de fula röda plitorna som kunde ha undvikits om hon inte hade rakat sig. 

Jag tänker nog aldrig raka mig helt och hållet, någonsin igen. Jag rakar endast blygdläpparna för jag kan göra det snyggt och utan att några plitor uppstår. Det är endast om jag rakar bort allt som jag har aldrig kunnat undvika att åtminstone en liten plita har uppstått och jag vill inte handskas med det igen då jag tycker det är mycket fulare än att ha lite hår där nere. 

Sen igen är det ju inte fel att raka bort allt där nere. Vi alla har olika preferenser och tack och lov för det. :)

Annielle
2016-08-20 21:30
#10

Jag är mer vildvuxen än jag vill vara eftersom jag inte har hittat något bra sätt att ansa/raka/plocka eller vaxa på som fungerar för mig utan att det leder till att det sticks, kliar eller blir inflammerade hårsäckar av det hela och sjukt jobbigt.

Men jag har aldrig varit i närheten av att raka av all mitt könshår eftersom jag verkligen inte vill se ut som ett barn, känns verkligen inte alls rätt för min del och dessutom vill jag verkligen inte öka risken för infektioner.

dålig lukt har jag aldrig haft problem med kan nämnas,

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anonym
Anonym
2016-08-21 16:10
#11

Jag tycker det är ofräscht med massa hår. Vill ha rakat eller lite lite stubb bara
Fräschare vid tex oralsex. Samma med min partner. Fixar inte att tex suga av med massa hår där. Avtändande deluxe

Amasten
2016-08-22 19:23
#12

Jag tycker att det är finare med könshår än utan på både män och kvinnor. Det är varken svettigt eller ofräscht om man tvättar sig.

bloodflowers
2016-08-22 20:39
#13

brukar ensast raka när det blir för mycket hår

fasst är inget stort fan av helrakat ändå känner mig som ett barn

Annons:
Aleya
2016-08-22 20:41
#14

#10 denna trimmern kan jag rekommendera: http://img.lyko.se/Root/Images/1558-238-0000_1.jpg?ver=635621904600000000&preset=preview

Om du har på den där lila skyddet så blir det lagom långt, utan att man får rodnad och sådant. 🙂
Om du nu är sugen på att testa. 🙂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annielle
2016-08-23 08:44
#15

# 14 

Tack för tipset! Det var gulligt av dig! 🙂

Undrar dock om det går att komma undan samma sak som blir med sax eller rakhyvel för att korta av strån, det vill säga, stråna blir så sticksiga i upp mot en vecka och kliar som tusan dessutom eftersom de inte hårstråna blir naturligt avsmalnade i topparna som de blir av att de växer naturligt och slits naturligt?!?

Troligtvis är jag extra känslig av mig, brukar tyvärr vara så gällande det mesta 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Túrwen]
2016-08-23 08:59
#16

Rakat definitivt  men det är mest av bekvämlighet jag tycker inte om hår på kroppen (utöver hår och ögonbryn då) .

Jag har svarta grova hårstrån och porslinsvit hy vilket är ett resultat av min blandade kulturella bakgrund och det syns helt enkelt för mycket vill bara att det ska bort xD

Aleya
2016-08-23 19:34
#17

#15 det som är så bra med denna är att du kan ställa in huvudet med den där lila saken om du vill ha det bara lite kortare , mellan eller riktigt kort hår. Jag brukar köra på den riktigt korta, och man får inte samma äckliga stubb som om du klipper eller rakar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annielle
2016-08-23 20:05
#18

Ok, bra att veta, låter ju bra! 🙂 Ska kolla in den närmare.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Flocks
2016-08-24 08:36
#19

Jag har tagit bort allt könshår med laser ,helt underbart att slippa håret. Har även tagit bort under armarna samt underben. Mycket bra investering! Räkna med 10-15 behandlingar samt kanske någon extra efter något år för ströhår som kommer upp. Det tar ca 2 år att bli helt klar då man behöver vänta lite emellan behandlingarna. Det gör visst lite ont, speciellt första gångerna men absolut inte outhärdligt ens i bikiniområdet. Tänk på att ljust hår inte går att laserbehandla vad jag vet.

Honestyisdead
2016-08-24 09:16
#20

#19 Och hur många tusen blev det?

Annons:
Flocks
2016-08-24 09:42
#21

Inte så många tusen faktiskt. Jag bor i Jakobsberg utanför Stockholm och hittade där en klinik som tog 150 kr för armhålor, 150 för hel bikini och 250 för underben. Detta var för ett år sedan. Bra, pålitlig tjej (Reginas hudvård).

Honestyisdead
2016-08-24 09:53
#22

#21 Det där var märkliga priser måste jag säga. Här kostar armhåla ca 1000-1200. Bikini 1800-2000kr.

Väljer man flera områden kam man få paketpris.

Flocks
2016-08-24 10:30
#23

Jo det var mycket bra priser. Jag började på en vanlig plastikklinik i city men det blev för dyrt. Leta runt då kan du kanske hitta en billig klinik. V laser i Jakobsberg såg jag hade bra priser. Beror ju på vår man bor sen ska man väl vara lite försiktig så dom kan sin sak. Viktigt tex att huden inte är solbränd då man kan få pigmentering.

Annielle
2016-08-24 10:51
#24

# 23

Går man ca en gång i månaden och gör det då?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Flocks
2016-08-24 12:02
#25

Det ska gå ca 6 veckor emellan och sen får man inte sola innan eller efter, ej heller brun utan sol då kan man få pigmentfläckar. Huden ska vara nyrakad och man ska inte ha någon kräm eller deodorant. Det är så underbart att vara helt slät på ben,armhålor och underlivet. Att aldrig behöva raka sig!😃

Jaguar_
2016-08-25 21:37
#26

#25 Detta vill jag med! Ha lekt med tanken så många gånger för att slippa denna eviga rakning. Uff. Men inte hittat något bra ställe. Och ja, de flesta är dyra så slutnotan är ju inte för gullig precis 😎

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

flocken
2016-08-27 08:18
#27

Inget hår på kroppen förutom på huvud, ögonbryn/fransar. Allt rakas av. Men kräver även att min man håller sitt i trim.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
[134643]
2016-08-29 19:04
#28

Jag är renrakad där nere när jag ska träffa min kille och på sommaren då jag har bikini, på höst/vinter/vår och när jag inte är med min kille så låter jag det växa. Det är fördelen med långdistans 😃

Linn Is The New
2016-08-30 11:42
#29

Har hel rakat. Blir lättare under sex eller om man ska onanera, sen även för att jag tycker det är snyggare och blir lättare att hålla rent. Känner mig fräschare och trosorna inte har massa hår som sprätter utanför kanterna.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Vanja
2016-08-30 20:47
#30

Jag har faktiskt ingen exakt regel vad jag går efter. Utan jag kör lite olika som jag känner för, eller om jag inte orkar ha helrakat så låter jag det växa ibland, dock inte så långt för då kan jag bli tokig. Men jag har inga press att jag måste vara rakad jämt eller ens vid speciella tillfällen utan jag rakar när jag känner för det helt enkelt. 

Det jag har upplevt själv är att jag tycker att jag lättare blir svettig när jag inte har rakat eller ansat. Eller så sitter de bara i skallen på mig :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Tufftuff
2016-10-05 01:36
#31

Jag gillar egentligen inte att vara orakad men för att slippa besvärlig stubb som blir vid rakning väljer jag istället att trimma ner det till lagom kort längd, så är jag nog lite lat också ;) Hur ofta rakar ni er som håller håret borta?

pyromanen
2016-10-05 21:26
#32

Gillar hår. Tycker rakat ser ut som skinnet på en slaktat kyckling 😇 Och stubb är vasst o otrevligt. På män tycker jag hår är sexigt. Nästan ju mer desto bättre (finns förmidlugen nån gräns ha ha)

Anonym
Anonym
2016-10-05 22:10
#33

Jag kör på brasiliansk vaxning, det är det som funkar bäst för mig. Klarar inte av att raka mig då jag får massa fula röda prickar av det.

_Fisken
2016-10-05 22:17
#34

Jag håller med Pyromanen. Det är riktigt snyggt med hår. Men jag förstår om olika individer tycker annorlunda. Speciellt om det kommer till hygienfrågan.

Annons:
Honestyisdead
2016-10-05 23:14
#35

#33 Har varit sugen på det. Men det är dyrt och fläkt man ut sig ;)

Anonym
Anonym
2016-10-05 23:36
#36

#35: Jag betalar 395 kr för brasiliansk vaxning och det är det verkligen värt eftersom min hud inte klarar av att jag rakar mig. Sen går jag tidigast var 5 vecka. Ska man raka sig så måste man ju köpa rakhyvlar och det är ju jättedyrt och så gör det ont. Jag har världens bästa ställe som vaxar mig och jag är väldigt bekväm med att vaxa den delen av kroppen. De jobbar med det varje dag och vi har alltid trevligt under de 30 min som det tar. Sen är det inte bra för kroppen att man rakar sig, att man skär av håret.

[Smilla81]
2016-10-06 13:52
#37

Jag helrakar mig och trivs bäst med det. Brukar hålla efter det med några dagars mellanrum så blir det aldrig mer än kort stubb.

Carronella1
2016-10-06 23:01
#38

Vad ska man använda för att fixa sig därnere?

Djurälskaren Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
Anonym
Anonym
2016-10-10 14:39
#40

Jag rakar mig o har gjort väldigt länge. Jag får bara plitor och inflammerade hårsäckar när jag låtit håret växa för mkt. Det lugnar alltid sig när jag rakat bort det. 

Jag klarar inte av hår alls, det kliar o gör ont. Blir öm liksom som när man satt upp håret för hårt i en tofs (på huvudet alltså! ;)) Annars hade jag nog haft hår faktiskt, så man slapp allt jox!

[Tuulikki]
2016-10-10 15:51
#41

Jag trimmar. Mitt underliv mår inte bra av att vara helrakat.

Annons:
Pytteliten
2016-10-10 22:38
#42

Jag kör rubbet med epilatorn. Funkar kanon när man har fått till tekniken 👍!

Madde
2016-10-10 22:40
#43

#42: Aj som sjutton. Hur står du ut? Tycker det gör ont att epilera benen!

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tufftuff
2016-10-10 23:39
#44

Hur är rätt teknik för att epilera då? Det måste ju göra hur ont som helst! Jag försökte vaxa en gång men klarade inte ens det, så det slutade med två omaka blygdläppar… Bäst att fortsätta med trimmern :)

Anonym
Anonym
2016-10-11 14:46
#45

Föredrar att vaxa, speciellt blygdläpparna och vid baken, mycket för att när det är hårigt, trimmat eller stubbigt efter rakning så får jag jättelätt skavsår när rider vilket inte är speciellt bekvämt då det svider när man ska kissa sen. Tycker dessutom det kan kännas obehagligt när man har trosor för håren fastnar i dem eller hamnar snett och konstigt.

Brukar göra det själv hemma med sockervax som jag gör själv, inte alltid man får till rätt konsistens men annars är det billigt och enkelt. Dock blir det bara vaxning under armarna just nu (om ens det) då jag mått för psykiskt dåligt för att ha extra energi för det (så nu får jag leva med skav istället).

Pytteliten
2016-10-12 20:10
#46

Svar till # 43 & # 44

Jag har hög smärttröskel från början och är dessutom van. Tycker på sin höjd att det är något lite obehagligt, gör inte ont alls! 

Rätt teknik är för det första att hålla undan allt som man vill ha kvar, som blygdläppar och så 😉, och för det andra att dra epilatorn åt rätt håll och med rätt hastighet. Att spänna huden är också, som alltid när man epilerar, viktigt. Min vanliga epilator funkar kanon. Sen köpte jag en annan som enligt tester skulle vara bättre. Den funkar inte alls i underlivet. Nyps och har sig 😕…

Tufftuff
2016-10-13 01:44
#47

Ja det låter ju rätt enkelt som du beskriver :) Det är just blygdläpparna o mellan skinkorna som det skulle vara skönt att slippa ansa så ofta. Hur långt ska håret vara för att uppnå bäst resultat? Spelar längden någon roll för smärtan?

Pytteliten
2016-10-13 13:01
#48

Jag låter det sällan bli mer än några millimeter. Då har apparaten ingen annanstans att gripa än långt ner på strået. Tycker det ger bäst resultat och känns nog minst också!

Annons:
bellanova
2016-10-13 14:36
#49

Helt klart fräschast utan allt kroppshår.Har turen att inte få några hud  problem vid rakning.Fast det tog ju lite tid att komma på bästa tekniken för blygdisarna Men nu är det inga problem Sen får andra göra som dom vill Fast bland mina kompisar är alla tjejer helt rakade nedtill  och många av killarna med

OxenMannen
2016-11-11 11:58
#50

Mitt ex gjorde laserbehandling på allt könshår. Det är en behandling som fungerar bäst om man har ljus hy och mörkt hår vilket hon hade. Lasern ska bränna håret ner till hårsäcken, men inte huden.
Nu minns jag inte detaljerna, men det var varken billigt eller snabbt. Håren måste tas när dom är i tillväxtfas. Tror det var 4-5 besök på nån dryg tusenlapp.
Men slätt utan stubb blev det 😃💋

Saga85
2016-11-11 16:26
#51

Jag brukar bara ansa med hjälp av en sax i skrevet ibland. Tycker att det känns mer fräscht så. Min kille brukar ansa med rakapparat, och ibland gör han det på mig också. Men aldrig helrakat vare sig på honom eller mig (förutom på våra huvud 😃).

Upp till toppen
Annons: