Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1591 ggr
Intel
8/19/16, 9:48 AM

Flimmersyn?

Om jag säger flimmersyn…hur allvarligt ska man ta det då?

Jag har den senaste tiden haft återkommande spänningshuvudvärk (som även kan kännas i rygg och nacke) då jag är ganska stressad och har en del besvär med ångest.

En del av mig vill tro att denna "synförändringen" som uppstod igår har någon koppling till detta.
Kan det vara så?

Annons:
Sarah
8/19/16, 10:09 AM
#1

Jag får det som en typ av migrän. För mig är det stressrelaterat. Brukar gå över efter ca 15 minuter men följs åt av huvudvärk.

Zadeira
8/19/16, 10:10 AM
#2

Synförändringar är inte ovanligt tillsammans med huvudvärk, särskilt inte spänningsbaserad sådan.

Men främst tänker jag på migrän med aura. "Det vanligaste symtomet på aura är att du upplever synfenomen, som exempelvis ett växande tomt hål i synfältet, suddiga dallrande synintryck, sicksackmönster, blixtar, flimmer eller dubbelseende." http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Migran/

Jag brukar få migrän i samband med stress och spänningshuvudvärk.

Intel
8/19/16, 10:16 AM
#3

Tack för svaren 🙂
Dock har inte detta gått över efter en stund utan har suttit i sen igår (formulerade mig nog lite dåligt).

Karusell
8/19/16, 5:23 PM
#4

Jag får också flimmer men mest synbortfall ofta i samband med stress. Dock inte migrän efter. Håller i sig 10-45 min. Kan hålla upp min hand framför ansiktet men inte se den med ena ögat i värsta fall.

mollyt
9/9/16, 9:46 PM
#5

Synmigrän som kallas för auramigrän kan komma både med och utan huvudvärk, är i vilket fall ofarligt men kan vara besvärande! Allt ifrån lite flimmer, till färgmönster till att synfältet blir svart. Det skiljer mycket från person till person. Brukar ofta gå över fort.

Upp till toppen
Annons: