Annons:
Etikettoff-topic
Läst 825 ggr
Intel
2016-08-18 12:35

Kostråd?

Jag är en 22-åring som har varit lätt överviktig dom senaste åren.

Det stora problemet för mig är att jag inte har någon aning om vad jag bör äta och inte.
Jag försöker räkna mitt dagliga intag av kalorier, men det är så svårt.
Jag är ingen person som gillar smörgåsar.

Jag har försökt äta både gröt, filmjölk, yoghurt och liknande, men jag tröttnar direkt. Jag föredrar riktiga middagar.

Därför äter jag alltid en riktig middag till frukost och det trivs jag bra med.
Men sen kommer problemen om vad man ska äta härnäst…något som är gott, mättande, men inte för kaloririkt.

Så jag undrar om det kanske finna någon här som har bra förslag på måltider man kan äta till främst kvällsmat? 🙂

Annons:
DesK
2016-08-18 12:43
#1

Vad för slags middagar äter du?

Förslag på lättare kvällsmål:

Soppor, sallader, omeletter mm

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

IaMiaMaria
2016-08-18 16:02
#2

Som tips så finns det ju andra sajter här på iFokus som Kost och Viktminskning tex. Där kan du får bra råd om just kost och viktminskning.

Tänkte ge samma råd som #1 på lättare måltider.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Indii]
2016-08-18 16:33
#3

Om du äter en ordentlig frukost kan du ju som #1 säger t.ex. äta sallad eller soppa till lunch. Det går att variera dessa mycket. Om du också räknar kalorier (man behöver inte vara slaviskt noga,) så får du ett hum om hur mycket du stoppar i dig. Rör du dig mycket så ger det ju också effekt. Det handlar egentligen inte så mycket om vad man stoppar i sig, bara det ger mindre energi än vad man gör av med.

obstitant
2016-08-18 18:42
#4

Om du gillar riktiga middagar och ogillar smörgåsar kanske lågkolhydratkost skule passa dig? Kolla kolhydrater.ifokus.se .

IaMiaMaria
2016-08-18 19:29
#5

#3 Rent viktmässigt så är det ju så kalorier in och kalorier ut, men hälsomässigt så tycker jag att det spelar roll vad man stoppar i sig. Kalorimässigt kan man ju leva på en chokladkaka om dagen, men det är ju bättre för kroppen att få i sig mera varierad kost.

Tex En avokado eller lax innehåller mycket kalorier men är ju mycket nyttigare än en liten påse godis innehållande lika mycket kalorier. Man håller sig också mättare längre om det innehåller mer protein och fett än bara socker.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Indii]
2016-08-18 22:35
#6

#5 Jo, men det är ju ganska självklart att man inte ska leva på sötsaker. Frågan var ju viken mat TS skulle kunna laga.

Annons:
Sindri
2016-08-18 22:55
#7

Jag äter "middag" morgon och kväll och trivs bra med det.
Äter man riktig mat och inte är fettskrämd behöver man  inte räkna kalorier. Människan är ingen ångmaskin, den mesta energin går åt till att hålla värmen, hålla organen igång etc.
Väg dig innan du går och lägger dig på kvällen och när du går upp nästa dag. Trots att du inte motionerat ett dugg under natten har du minskat i vikt.

Intel
2016-08-19 09:50
#8

Tack för alla svar! 😃

Upp till toppen
Annons: