Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2535 ggr
Anonym
Anonym
8/12/16, 5:55 PM

Svåra cellförändringar

Var på min första cellprovstagning för ungefär ett år sedan och visade lätta förändringar. Först nu visade det sig att provbitarna från tappen hade svåra förändringar och jag ska remitteras vidare. Känner mig helt förkrossad, som ett cancerbesked vid 24 års ålder. Jag vet att svåra förändringar inte behöver vara cancer alls, men att ingen bekräftat att det inte är det känns nästan lika tungt. Hur lång tid tar det innan konisering bokas in? Är det nåt man behöver tänka på som patient? Är helt ensam och har ingen att prata med :(

Annons:
Lillyrod
8/12/16, 5:58 PM
#1

Konisering brukar man få ganska snabbt. Jag gjorde det förra året och inga förändringar alls efter den : )

Anonym
Anonym
8/12/16, 6:00 PM
#2

#1 Hade du svåra förändringar då? Skönt att det gick bra för dig men jag är inte lika optimistisk när det gäller mig själv :(

Lillyrod
8/12/16, 6:03 PM
#3

De sa aldrig graden av förändringar men fick tid så snabbt att jag blev orolig för den skull. Det är klart att du ska vara optimistisk. Jag är betydligt äldre än du och det gick ju bra : )

tiger tok
8/14/16, 6:20 PM
#4

Du kan alltid pma mig, om du vill prata!

Anonym
Anonym
9/9/16, 2:28 PM
#5

Blev bokad en tid om en månad.. Behövde flytta den tiden eftersom att jag har mens då, precis på dagen när jag har som mest blödning. De ville inte avboka eftersom att jag överskrider maxgränsen för väntetiden då. Och så skulle jag inte få en ny tid eftersom allt är fullbokat.. Så de tyckte att jag skulle höra av mig dagen innan och att de beslutar då. Det är väl konstigt? Inte som att det dyker upp fler luckor så nära inpå? Vet ju att jag kommer ha min mens då så det är inte lönt att hoppas på att den bestämmer sig för en annan dag. Är det bättre att gå till läkare för att få utskrivet lm så att jag kan flytta på den? Helst vill jag ju inte stoppa i mig fler preparat men får jag ingen tid så är jag inte direkt sugen på att gå runt och må dåligt. 😢

Honestyisdead
9/10/16, 12:31 PM
#6

Hade jag varit du hade jag bett om att få Primolut -Nor utskrivet för att flytta mensen. Det lär du få utan problem när du förklarar varför du vill flytta den.

Jag förstår att du är orolig.  Det hade jag också varit. Men jag känner flera personer som haft förändringar som tagits bort med lyckat resultat. Det kommer säkert gå bra för dig med :)

Annons:
Anonym
Anonym
9/10/16, 1:35 PM
#7

#6 Tack för svar! Var ganska ledsen när jag skrev inlägget men det beror nog mycket på personen jag pratade med i telefon. Hon lät trevlig men när hon säger att det är gratis vård och att ingen kan tvinga mig att gå dit och att de inte vill avboka så känns det som att antingen går jag då eller så finns det inga tider alls.

Ska jag höra av mig till gyn där jag först gått då? Eller kanske där jag är remitterad isf? Blir lite tveksam till det preparatet när jag läser på FASS. Är det verkligen optimalt för mig? Eller är det kanske ok om det bara gäller några få dagar? 

Min mens varar normalt i 3-4 dagar varav dag 1 och 2 är då jag blöder allt på en gång nästan. Känns som världens otur att de prickar in en av just de två dagarna…

Honestyisdead
9/10/16, 1:41 PM
#8

Jag hade pratat med gyn. Det finns andra mediciner också. Ni får se vad som passar bäst.

Anonym
Anonym
9/10/16, 1:44 PM
#9

#8 Okej tack. Jobbar precis bredvid gyn på sjukhuset så jag kan ju gå förbi och/eller ringa på måndag. Hoppas det är en lösning.

Åsa S
9/10/16, 7:53 PM
#10

De flesta preparat kan ha många skrämmande biverkningar i FASS men det är inte säkert att man får dem, jag åt primolut i 2mån och jag fick inga jättebiverkningar och att skjuta upp mensen för att kunna få en medicinsk behandling för att förhindra att man blir jättesjuk kan vara värt nån liten biverkning.

Anonym
Anonym
9/10/16, 8:07 PM
#11

#10 Det var nog mest att det står att man inte ska ta innan operation eller vid misstanke om cancer i könsorgan. Men de menar kanske större operationer eller uttalad cancer och inte som för mig? Lite det jag var osäker på. Men jag ska fråga om de vill skriva ut till mig på måndag 🙂

Anonym
Anonym
9/10/16, 8:13 PM
#12

Var nog mer orolig för att de skulle neka mig isf än för biverkningarna.. Jag vill så gärna få det här överstökat.

Anonym
Anonym
9/15/16, 7:31 PM
#13

De hade tydligen bokat in ett extrabesök en vecka efter min tid utan att säga något till mig. Känns konstigt att de låter mig tro att jag inte får komma dit men nu är det fixat iaf.

Annons:
Anonym
Anonym
10/19/16, 9:01 PM
#14

Nu var det en vecka sedan jag var där. Fick en lugnande tablett innan då jag var så stressad att jag var halvt gråtfärdig. Hela grejen blev verkligen så mycket lättare då trots att jag hade lite svårt att hålla balansen på väg in. Skickade ut en stackars manlig student också för riktigt så bekväm med så många personer i rummet var jag inte. :| Blev förvånad över hur mycket de tog, var ett ganska stort stycke kött som de råkade hålla på med precis framför mig. De frågade om jag ville se lite närmare men nä det behövde jag inte. Nu är det hela över i alla fall så får hoppas att det inte kommer tillbaka. :)

obstitant
10/22/16, 8:52 AM
#15

Skönt att det är gjort, och bra att du orkade säga till att du inte var bekväm med studenten. Det är ju lätt att känna sig taskig om man säger nej, men de frågar ju av en anledning!

Nu hoppas vi detta var slutet av historien och att läkningen är problemfri.

Honestyisdead
10/22/16, 8:58 AM
#16

#14 Bra :)

Upp till toppen
Annons: