Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 944 ggr
Jessiegirl1811
8/12/16, 4:18 PM

(X) Andras erfarenhet av hormonspiral tack?

Hej, idag den 12/8 så fick jag min hormonspiral på plast. Jag vet inte Om detta inlägg kan uppfattas som känsligt men jag skrev ett X i rubriken iallafall. Jag som är oskuld tyckte att det var det smärtsammaste jag någonsin har gjort. Min käre mor skulle hämta mig en halvtimme efter insättningen men smärtan kom direkt när barnmorskan förde in spiralen. Nu är jag ju van vid extrema menssmärtor som bara går bort om jag tar tramadol. Men efter en kvart efter insättningen fick jag gå till stans bibilotek och spy så ont som jag hade och tramadol fick jag ta direkt när mor hämtade mig. Och inte ens det hjälpte mot smärtan, tramadolen minskade inte ens smärtan. Så jag undrar hur ni andra har upplevt smärtan efter insättningen av hormonspiral? Och blöde ni från underlivet efter insättningen? Jag själv blöder extremt mycket och har förutom extrema mensvärks liknande smärtor jätteont i slidan som inte heller har minskat efter att ja tagit värktabletter.

http://ask.fm/JessicaReips



Annons:
Fridaaaa
8/12/16, 4:22 PM
#1

Hade åkt in igen, låter inte normalt!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tk1971]
8/12/16, 4:30 PM
#2

Insättningen var bland det plågsammaste jag varit med om. Beror kanske på att det användes flera stift för vidgning, och hela proceduren tog en dryg halvtimme - inte 5 minuter som det står i reklambroschyrerna. Ett tag var jag på vippen att säga till gynekologen "nu får du sluta" och gå därifrån. Men bortsett från det är jag väldigt nöjd med den.

jenmjao
8/12/16, 4:33 PM
#3

Jag satte in en spiral nyligen. Jag är inte oskuld och är 23år, Det är den värsta smärtan i underlivet jag haft, När dom satte in den och efteråt kändes det som att jag skulle svimma. Jag började blöda efteråt (det är normalt något främmande sitte ri kroppen helt plötsligt), Det slutade blöda efter kanske 3-7dagar, Och jag var "fri" i någon dag innan jag fick min mens. Smärtan efter insättningen hade jag i upp till 1-2veckor efteråt, Mensliknande smärta, fast ändå inte. Jag har nog haft i spiralen i 2månader nu om jag inte missminner mig och jag har haft mens 80% av tiden, Det är också normalt i början. Och nej, värktablett hjälpte inte mig heller, Spelade ingen direkt roll vad jag gjorde, jag låg och led i flertal dagar, Smärtan försvann stundvis men det gjorde lite ont hela tiden.
Jag fick en binda efter insättningen och jag antar det var för att man brukar börja blöda helt enkelt. Det gör ont, Men det går över.

Jessiegirl1811
8/12/16, 4:36 PM
#4

Anledningen till att jag satte in en spiral var ju för att jag förhoppningsvis inte ska få någon mens överhuvdtaget pågrund av min extrema mensvärk. Tog ut min p-stav igår eftersom jag blödde i ungefär tre månader sträck och inte orkade med mensvärken längre.

http://ask.fm/JessicaReips



jenmjao
8/12/16, 4:39 PM
#5

#4 Sa inte barnmorskan till dig att man kan blöda i upp till 1år av spiralen? Mensen blir inte stabil direkt tar flertal månader, Och mensvärken blir inte bättre (inte för mig). Men senare ska man KUNNA (sker inte alla) blöda mindre. Vill man undvika mens skulle jag ha p-piller istället, Var det jag hade innan spiralen.
Med p-piller var min mens hemsk men mycket mer mild, Och jag kunde hoppa över den. Men spiralen är mensen konstant och värken med. Kan inte tala om hur det är senare eftersom jag inte upplevt det ännu.

Aleya
8/12/16, 5:16 PM
#6

Du skulle behöva träffa en riktig gynekolog om du inte redan har gjort det. När läkare har försökt tvinga på mig spiral för min endometrios så har jag vägrat. Det är nog att jag har ont konstant utan mens nu. Men att ha ett främmande förmål i livmodern skulle göra mitt liv till ett rent helvete. Så gå till en gynekolog och gärna en som kan något om endometrios(för det låter som att du kan ha det när du säger att du måste använda tramadol när du har mens) så du kan bli undersökt och kanske får någon behandling mer lämpad för endometrios(exempelvis visanne) Men jag skulle säga att slutar det inte värka om några dagar så tycker jag att du inte ska plåga dig själv, utan åk då in om du känner att smärtan är outhärdlig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Jessiegirl1811
8/12/16, 5:54 PM
#7

Barnmorskan på ungdomsmottagningen frågade direkt om jag någonsin har gjort en endometrios undersökning och det har jag ju inte och jag själv har trott i över två år att jag har endometrios men barnmorskan tyckte att jag först skulle se om spiralen hjälper innan jag ska göra en undersökning. Jag hade min första p-stav september 2014 till september 2015 i april 2015 började jag få mens igen efter att ha varit blödnings och smärt fri. Jag hade från april till september mens konstant innan jag inte ville försöka längre och tog ut den. Mellan den första och den andra p-staven så tog jag p-piller men glömde ofta bort dem och lyckades inte få någon riktig struktur på det hela så det hjälpte ju inte.

http://ask.fm/JessicaReips



Aleya
8/12/16, 6:03 PM
#8

#7 men hur kan du få tramadol utskrivet då? För läkare brukar vara kinkiga med att skriva ut sådant, fast man har diagnos. Om inte spiralen funkar så skit i umo och sök upp närmaste gynekolog. För man ska faktiskt slippa ha ont så man vill dö under mensen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: