Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1603 ggr
mallsan
8/12/16, 12:17 AM

Växande problem med pigmentfläckar

Hej! 

Har sedan kanske 6 år tillbaka haft problem med hypopigmentering, dvs. att mina hudceller fläckvis inte kan producera melanin (pigment som gör huden mörkare). Har innan bara haft det på vänster knä och lite på smalbenet.  Fläckarna har ändrat form några gånger. 

I cirka ett så har jag även fått problem med dessa vita fläckar mellan benen. Dessa är dessutom annorlunda från de andra, eftersom allt hår som växer inuti fläckarna blir helt vitt. I de andra fläckarna så har håret förblivit mörkt även när huden blivit vit. Tycker att det ser helt hemskt ut med dessa fläckar mellan benen och trivs inte alls med det. Dessa håller även på att sprida sig/växa. Sedan någon månad tillbaka så har jag också fått en jättestor vit fläck på insidan av vänster lår som jag inte heller trivs med. Har läst att man kan vänta tills fläckarna försvinner, men problemet är att det tog iallafall 6 år innan fläcken på mitt knä ens började förändras och bli mindre.

Mina föräldrar vet om fläckarna på benen och låret, men jag har dock inte berättat om de håren där nere, tycker att det känns superpinsamt. Det känns som att det skulle bli ganska jobbigt att säga "Hej, jag har fått vita hår mellan benen, kan vi åka till doktorn?". Det skulle bli pinsamt dels för att jag tycker att det är jobbigare med fläckarna mellan benen än de "helt uppenbara" fläckarna på benen och dels för att jag då skulle behöva gå till en doktor som ev. måste kolla på mitt underliv.

Vet någon vad jag borde göra? Eller har någon tidigare erfarenhet om detta och ev. tips på behandling? Tycker nämligen att det känns superjobbigt bland annat när man duschar i skolan eller i badhus med vita hår mellan benen (speciellt i skolan där man faktiskt vet att andra tittar på en och dömer en). Dessutom så är jag på g med en kille och om vi någon gång i framtiden skulle ha sex så vill jag  helst ha de vita håtstråna där nere. Inte för att jag tror att han skulle bry sig särskilt mycket, men jag kan inte riktigt känna mig säker på mig själv förrän de är borta.

Tacksam för svar! ❤️

/tonåring som inte vill ha vita könshår

Annons:
[Devya]
8/12/16, 8:26 AM
#1

Jag tycker inte att du ska oroa dig över det här, men svårare sagt än gjort. Jag skulle tycka lite så att det är häftigt, att man är lite speciell.

Här har vi en modell som har pigmentfläckar/vitiligo:

javascript:nicTemp();

Det finns dock inga behandlingar för vitiligo, om det är det du har. Kan vara bra att gå till läkaren för att få en diagnos, eller har du fått den diagnosen redan från läkaren? Står inte att du har kollat upp det.

Jag själv har en släng av pigmentfläckar. Jag får dem på min mage så jag ser lite ut som en fläckig ko. Tycker att det är lite coolt.  :)

obstitant
8/12/16, 8:28 PM
#2

Du kanske kan gå till ungdomsmottagningen och prata med dem? Du behöver inte berätta det för dina föräldrar, och de kanske inte behöver undersöka dig om du verkligen inte vill och de inte tror att det är nåt som behöver kollas. Där är de ju väldigt vana med obekväma ungdomar och lite pinsamma frågor!

Upp till toppen
Annons: