Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 4482 ggr
FataMorgana
8/6/16, 11:31 AM

Partiell hysterektomi

Funderar på att ta bort livmodern pga myom och undrar om det finns några här som tagit bort sin och som vill dela med sig av sina erfarenheter? Hur lång tid har man ont efteråt och hur har det påverkat sexlivet? Komplikationer? Har någon ångrat sig och varför?

Annons:
Åsa S
8/6/16, 12:16 PM
#1

Man kan ju ta bort myom utan att ta bort livmodern det finns många alternativ man kan bara behöva slåss för dem sjukvården vill ju ofta ta det enklaste och billigaste för samhället, det blir ju vissa bieeffekter av att ta bort livmodern men kanske ine riktigt lika många ifall man spar äggstockarna. Hos mig ville de ta bort allt eftersom jag har 30% risk att få borderlinetumörer som inte är farliga men som kräver operation och jag har redan tagit bort en äggstock så de tyckte jag kunde ta bort allt eftersom jag kanske ändå får en ny på nästa men jag vägrade efter att ha läst om alla bieffekter och på många av mina frågor på hur det påverkar hälsan på lång sikt sa de att de fortfarande forskar på saken för de vet inte riktigt vad hormonerna i äggstockarna påverkar, man har ju fortsatt viss hormonproduktion i äggstockarna som ev. skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar etc. + det finns ju även rätt många som åren efter en operation blir mer och mer inkontinenta+ man blir ju inslängd i klimakteriet tidigare. Så jag sa nej tack till operation så de gick in och gjorde biopsier i onsdags genom laparoskopi  istället som kompromiss + jag måste gå på kontroller var 3mån men något sånt alternativ gav de mig inte innan jag sa jag inte ville opereras. Jag ser det som så att jag ju har 70% chans att inte få fler cystor. Har fortfarande ont speciellt i axlarna blir ju så då man fått gas inpumpat. Det finns många olika sätt att ta ut livmodern hos mig ville de operera bort den via slidan med robotar då tar man bort livmoderhalsen så slidan blir kortare  och liknande så ja det är klart sånt påverkar sexliv och liknande. Läs på vilka alternativ som finns och prata med läkare var absolut säker på ditt val och slåss ev. för det DU vill för det går ju inte att ångra sitt val efteråt så det är du som ska bestämma ingen läkare ifall det inte är livshotande.

FataMorgana
8/6/16, 12:39 PM
#2

#1

Vad är en borderlinetumör och hur vet du att du har 30% risk för det?

En partiell hysterektomi innebär att äggstockar och livmoderhals blir kvar medan endast livmoder tas bort. Då skulle jag heller inte hamna i klimakteriet. Men ändå skulle jag hellre vilja att dom tar bort alltihopa än inget alls, även  om det skulle innebära att jag hamnade i klimakteriet.

Tror inte att det finns så många andra möjligheter för mig då jag både har subserösa, submukösa, intramurale myom och flera är redan över 6 cm. Ett är dessutom skaftat och råkar den vrida sig runt sin egen axel måste man nödopereras på en gång. Min livmoder är dessutom dubbelt så stor som den borde vara. På sjukhuset sa man till mig att några av myomen sitter så placerade att man inte kan ta bort dem utan att ta bort delar av livmodern och att det därför skulle handla om en partiell hysterektomi.

Är på en gestagenbehandling nu, men vägrar fortsätta med den pga biverkningar. Kombinationspiller vill inte min gynekolog skriva ut pga trombosrisk fast jag mådde bäst av det och jag slapp mensen när jag tog dem utan paus. Jag ser snart ingen annan väg än en operation.

Åsa S
8/6/16, 12:50 PM
#3

En borderline tumör sprider sig inte men växer för snabbt för att klassas som godartad så den är någonstans i gränslandet mellan. Läkarna sa att man brukar ha 30% risk att få nya när jag sa att jag inte ville opereras.

Angående myomen du vet väl om att man kan stänga av näringstillförseln till myomen och krympa dem det är en hyfsat ny teknik och den funkar kanske inte på alla myom du har ju många olika slags myom,  läste i senaste Allers när jag låg på sjukhuset om en dam som passerat 40 som slogs för en sån operation för det är få sjukhus som erbjuder eller berättar om det alternativet ifall man är äldre men hon hade sökt på nätet och visste att alternativet fanns, hennes myom var i storlek som ett barnhuvud och för henne funkade det sättet bra men som sagt hon var tvungen slåss för att få remiss till ett sjukhus som erbjöd tekniken.

Angelfish
8/6/16, 12:52 PM
#4

Jag tog bort livmodern, men inte äggstockarna (tror jag), för över 15 år sen.

Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag hade nåt speciellt ont efteråt. Jag fick nån liten infektion några dagar senare så jag blev inlagd några dagar till på sjukhus och fick äta antibiotika i några veckor. Efter det har jag inte haft några problem alls med det.

Sexlivet är/var likadant före som efter operationen.

Har aldrig ångrat mig. Tvärtom så hade jag gärna velat att jag hade fått göra operationen tidigare.

FataMorgana
8/6/16, 1:55 PM
#5

#3

Ok. Så det är inte samma sak som funktionscystor på äggstockar, för sådana har jag också, men de är ganska små.

Jo jag har läst om en massa alternativa myombehandlingar men överallt står det att det bara fungerar på vissa myom och inte på alla. Jag har tyvärr en hel del myom som växer inne i livmodermuskulaturen och de kommer man inte åt på samma sätt som "lössittande" myom inne i livmodern. Det var åtminstone det som de sa till mig på sjukhuset och jag antar att de vet vad de talar om?

Esmya är en medicin som man kan ta för att krympa myom, men efter att jag läst om biverkningar är det inget som jag vill ha. Mår redan pyton av gestagenbehandlingen.

FataMorgana
8/6/16, 2:03 PM
#6

#4

Om jag bara visste att det skulle gå för mig som för dig skulle jag inte tveka en sekund. Då skulle jag ta bort livmodern på gång. Du har det bra du 🙂

Annons:
Åsa S
8/6/16, 2:10 PM
#7

Nej det lär inte vara samma sak min cysta med borderlinetumör i var 16cm stor, första diagnosen jag fick var att det var ett myom.

Förstår läkarna till viss del att de ville operera mig de möter många kvinnor där som lider av problemen i sin livmoder och har ont + blöder och i de fallen mår man kanske bättre efter en total hysterektomi. Men jag har aldrig varit sjuk i hela mitt liv det var första gången jag ens hade kontakt med försäkringskassan, och jag mår jättebra så länge som min kropp fungerar normalt med mens etc. jag blöder lite och har knappt nån mensvärk allt är toppen och jag är glad varje dag, älskar mitt liv och mitt jobb. När jag hade min cysta uteblev min mens ibland och jag fick värmevallningar och mådde rätt dåligt så för mig kändes det som min livskvalite troligtvis skulle bli bra mycket sämre för lång tid framåt ifall jag gått med på operation vilket de höll med om att det fanns rätt stor risk att jag skulle uppleva försämring i livskvaliten eftersom jag ju mår så jättebra överlag idag. 

Kan lägga till att hur man mår efter en operation kan variera från person till person och vid vilka tillfällen, min första operation som var en stor öppen bukoperation mådde jag hyfsat bra av efteråt, visst hade jag ont men jag kom upp snabbt på bena, laparoskopin jag gjorde i onsdags är en mildare operation men jag upplevde att jag mådde sämre efteråt för mitt blodtryck sjönk som en sten och jag faktiskt inte ens klarade av att sitta på sängkanten, jag fick små blödningar och ont efter gasen men jag kommer troligtvis komma tillbaka till mitt jobb snabbare efter denna operation.

FataMorgana
8/6/16, 3:06 PM
#8

#7

Hur kan man få en tumör på äggstock till ett myom? Vilken undersökning kom fram till det?

Men om du annars mår bra finns det väl ingen anledning till att ändra på något.

Jag vet själv snart ingen bättre lösning än operation för att slippa blöda och slippa bli gravid. Kombinationspiller vill gynekologen inte skriva ut och gestagen får mig att må dåligt. Är det inte då bäst att operera bort livmodern?

Åsa S
8/6/16, 3:49 PM
#9

Första diagnosen var att det var ett stort myom för så tyckte min gyn att det såg ut på skärmen, men det visade sig vara fel diagnos vilket visade sig hos kirurgen som ville undersöka mig nån vecka innan det skulle opereras bort, det var en stor cysta som först bedömdes vara godartad för mina blodprov visade ingenting, det var först vid analysen de hittade tumören. Ibland behövs mer avancerad utrustning för att kunna ställa säkra diagnoser. Min cysta var ju stor som ett mjölkpaket så det kanske var svårt se var den egentligen satt fast.

[AnimeV4]
8/9/16, 9:26 PM
FataMorgana
8/10/16, 10:41 AM
#11

#10

Tack för länkarna. Rätt så många komplikationer i den andra länken. Skrämmer det dig inte?

Åsa S
8/10/16, 1:25 PM
#12

Läste också den länken innan jag skulle till läkaren vilken är rätt skrämmande och det finns ju mer av sån info, jag tror fler får komplikationer än i rapporten men många kvinnor gnäller inte och ifrågasätter inte läkarbehandlingen så de hamnar nog hos nån annan vårdinstans för inkontinensproblem mm. som kanske visar sig 1-2år efteråt de kanske inte ens kopplar samma det med operationen.. När jag kom till läkaren handlade det inte om vilka alternativ jag hade, utan de bara frankt la fram det, vi kommer gå in via slidan och plocka ut bla, bla bla. Jag ställde en massa frågor och förklarade vad jag var orolig för och de bekräftade att det fanns en del risker.  Varvid jag sa jag inte ville ha operationen för det är inga fel på de organen idag och att det ju inte är säkert att jag får nya cystor där även om det finns viss risk, då blev de rätt ställda tror de är vana vid att förklara vad de vill göra och patienten gör som de sagt. Inte förren jag förklarat mig ovillig till operationen kom de med ett alternativ. Hade varit ärligare lägga fram alternativen och diskutera för och nackdelar och sedan låta patienten få bestämma det är ju hon som ska leva med beslutet resten av livet.

FataMorgana
8/10/16, 3:33 PM
#13

Alternativ och alternativ. Det handlar för mig inte bara om att ta bort myom utan även om att slippa ha mens och slippa bli gravid. Jag tror inte att det finns några andra alternativ än att ta bort livmodern för att slippa det om hormoner som östrogen och gestagen inte fungerar eller inte kommer i fråga. Jag ser inte hur andra alternativ skulle vara möjliga.

Annons:
Fransu
8/10/16, 6:54 PM
#14

För drygt två år sedan opererades min livmoder och livmoderhals bort eftersom livmodern var skadad (äggstockarna har jag kvar). Eftersom jag inte fött några barn och min livmoder var så liten så kunde man operera via titthål. Jag som har svårt för sjukhus fick faktiskt tillåtelse att åka hem samma kväll. Jag åt värktabletter i några dagar och visst kände jag mig rätt hängig ett tag, men jag läkte fint och har inte haft några som helst komplikationer. Jag opererades en tisdag och kunde gå på en långsam hundpromenad på fredagen samma vecka. Så här i efterhand är jag väldigt nöjd. Jag kommer aldrig mer ha mens, vilket var ett stort problem för mig då jag hade min skadade livmoder. Men givetvis är hysterektomi inget att tänka på om  det finns minsta chans att man vill ha barn någon gång. Men det är ju ganska självklart förstås. Fråga gärna om du undrar något. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
8/10/16, 9:21 PM
#15

Jag opererade bort livmoder, äggstockar, livmoderhals och tarmkex för ett halvår sedan då man trodde att jag hade äggstockscancer men det visade sig i efterhand att det var Myom. Jag hade väldigt ont första veckorna efteråt och jag har ett fult långt ärr men är helt återställd.

Jag är 54 år så det var ju inga större problem med att sakna dessa organen😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
8/11/16, 1:43 PM
#16

#14 &15

Tack för att ni berättar. Får jag fråga hur ni haft det med hormonerna, både före och efter operation? Innan tar ju många hormoner i form av preventivmedel och för att slippa mens om man tar kartorna ihop, mot humörsvängningar osv. Men efter en operation behöver man ju inte preventivmedel och undertrycka sin mens längre. Jag har själv tagit kombinationspiller i så många år och nu sedan sex månader tar jag bara gestagen som har gjort mig djupt deprimerad!!! Min gynekolog verkar inte förstå att jag behöver östrogen för att må bra. Hur har ni hanterat såna här saker?

#Fantsu

Tog du hormoner innan operationen? Om ja, hur blev det sen när du slutade?   

#Maria

Du som är lite äldre och som opererat bort allt, får jag fråga hur mindre östrogen påverkat dig, eller mår du tvärtom bara bättre? Det är ju så olika från person till person. Men för mig stämmer detta som jag citerar så bra in:

"Östrogen är välkänt för sin förmåga att skapa kvinnliga former och reglera kvin- nans reproduktionssystem. Men östrogenets inverkan på kvinnans hälsa går mycket längre än så. De flesta kvinnor kan säkert erinra sig ett eller flera tillfäl- len när de inte känt igen sig under sin premenstruella period (som infaller en eller två veckor före menstruationen). Det är då östrogennivåerna sjunker och ibland går hormonbalansen överstyr. Under den premenstruella perioden blir vissa kvinnor nästan personlighets- förändrade. De mår jättedåligt, mycket sämre än de vanliga tendenserna till uppblåsthet och oro eller irritation. Vissa kan uppleva panikattacker, andra får anfall av bulimi; kleptomaner stjäl mer och kvinnor som t.ex. skär sig eller drar ut hårstrån ökar också sitt destrukti- va beteende. Alla dessa beteenden är kopplade till starkt minskade östrogennivåer, som i sin tur orsakar lägre halter av signalsub- stansen serotonin, vår “må bra-kemika- lie” som får oss att känna oss nöjda och tillfreds. Serotonin och östrogen är en dynamisk duo som är beroende av var- andra. Om östrogenet sjunker följer serotoninet med, och man börjar kanske känna sig orolig, ängslig eller irritabel. När östrogenet stiger, ökar också mängden tillgängligt serotonin i utrym- mena mellan hjärnans nervceller. Då förbättras humöret och man återfår sitt lugn. Det krävs en normal och stabil östrogennivå för att få en jämn serotonin produktion och funktion, och det krävs tillräckligt med serotonin för att äggstockarna ska klara av att producera lagom mycket östrogen. Östrogen är ett naturligt antidepressivt ämne som främjar hjärnans hälsa och funktioner och stabiliserar humöret. Som vi sett, bidrar östrogenet till balanserade serotoninnivåer, och serotoninet ger oss god sömn och gott humör"

http://mialundin.se/vad-hander-med-kvinnor-utan-hjarnkoll/

Maria
8/11/16, 2:02 PM
#17

#16 För mig blev det ingen skillnad alls. Jag hade ju så att säga redan kommit i klimakteriet innan operation. Jag fick visserligen Vagifem utskrivet men tog dem bara några veckor då jag fick sådan ökad huvudvärk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
8/11/16, 2:24 PM
#18

#17

Och du hade heller inga problem med hormonerna när du kom i klimakteriet innan operationen? Inga märkbara skillnader på måendet? Men om du fick huvudvärk av vagifem kanske du är känslig för östrogen och mår bättre av mindre.

Efter det som jag upplevt nu när jag jag böt från kombinationspiller till gestagen skrämmer det mig att komma i klimakteriet. Jag tog mina piller i så många år och mådde så himla bra och först nu har jag blivit medveten om hur mycket olika hormoner påverkar mig. Är rädd att det inte är gestagenet som är problemet utan östrogenbrist och det lär jag ju få i klimakteriet sen. Men bra om det inte drabbade dig så illa. Det väcker hopp i mig att det kanske inte blir så illa för mig heller.

Maria
8/11/16, 2:29 PM
#19

#18 Jag har alltid haft problem med huvudvärk och åt P-piller en period för 30 år sedan😉 men fick då ännu mer huvudvärk.

Jag har klarat mig bra genom klimakteriet. Har inte märkt någon skillnad alls. Möjligtvis någon enstaka värmeby men eftersom jag är så frusen så har det bara varit behagligt.

Ingen humörskillnad heller.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
8/11/16, 2:50 PM
#20

#19

Jag har också alltid haft problem med huvudvärk, har inte tänkt på att det kan ha med mina P-piller att göra. I alla fall får jag inga utskrivna längre och gestagenet vägrar jag fortsätta med. Om några veckor får jag alltså se hur jag kommer att må helt utan några konstgjorda homoner. Hoppas bara att jag mår bättre utan än med hormonerna och att jag sen har mindre huvudvärk.

Annons:
Maria
8/11/16, 2:54 PM
#21

Ja hoppas att du slipper din huvudvärk.

I mitt fall så har förmodligen huvudvärken en massa andra orsaker som migrän, hjärnhinneinflammation och elak hjärntumör att göra så jag aktar mig noga för allt som kan bidra till att värken blir värre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
8/11/16, 3:17 PM
#22

Men ojdå. Det var ju tråkigt att höra. Ja då förstår jag att du aktar dig för allt som gör värken värre. För min del handlar det nu bara om dålig hållning, ont i nacke och axlar och kanske eventuellt om hormoner. Alltså egentligen ingenting att hänga läpp över.

Men jag önskar dig allt gott!

Fransu
8/11/16, 3:27 PM
#23

#16 Jag åt inga hormoner innan operationen eftersom jag redan visste att jag inte kunde bli gravid. Åt minipiller när jag var yngre (innan jag visste om min infertilitet). Så för mig har det inte varit någon som helst skillnad med hormoner. Mina äggstockar verkar fungera som dom ska. Jag är idag 38 år och följer jag min mamma så har jag runt 20 år kvar innan jag kommer i klimakteriet. Men det är möjligt att jag hamnar där tidigare eftersom min livmoder är borta.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

FataMorgana
8/11/16, 6:25 PM
#24

#23

Nej då behöver man ju inte ta några hormoner om man vet om att man inte kan bli gravid. Det är förstås synd om man gärna skulle vilja ha barn. Själv vill jag inte ha barn och har nu bestämt mig för att operera bort livmodern. Var just hos gynekologen och hon menade att man måste göra någonting åt myomen snart för de börjar redan bli för stora och skapar bara mer och mer problem. Min mamma fick akutoperera bort allt, livmoder och äggstockar när hon var 46 (jag är 36) pga störtblödningar och jätte stora myom.

[AnimeV4]
8/11/16, 8:37 PM
#25

#11 Det är alltid otäckt med komplikationer och biverkningar, men det är det värt!

Upp till toppen
Annons: