Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 954 ggr
[masken123]
8/3/16, 10:25 AM

Rakning

Jag har länge känt mig obekväm med mitt hår under armarna och på benen, och nu vill jag börja raka mig. Så jag undrar lite: 1: Behöver jag berätta för min mamma/syster, eller kan jag bara köpa själv och köra? 2: Gör det ont, eller skär man sig lätt? 3: Behöver jag någon rakkräm? 4: Vad för sorts rakhyvel ska jag ha, och ska jag ha olika till armhålorna och benen? 5: Hur ofta ska jag byta rakhyvel/rakblad? 6: Hur ofta behöver jag raka?

Annons:
[LarssonA]
8/3/16, 10:53 AM
#1

Om du ska berätta för din mamma eller syster kan bara du själv bestämma. Jag kan tycka att det vore bra om någon av dem kan visa dig hur man gör. Det skulle nog kännas tryggare för dig själv. Men visst kan du köpa hem och använda utan att berätta.

Man skär sig ganska lätt och det kommer du att göra ett flertal ggr. Var noga med att dra rakhyveln rakt upp och inte i sidled så skall det gå bra. Tryck heller inte med rakhyveln, utan lägg den bara mot huden, trycker du får du med dig hud (har gjort det misstaget). Jag vet att en del tycker det är lättare att torraka, det rekomenderar dock inte jag. Det svider och gör ont som attan länge efteråt då. Det finns massa olika sorters rakskum, geleér och annat, men jag använder vanlig tvål. Jag tvålar in mig i duschen och rakar innan jag sköljer bort tvålen. För mig funkar det utmärkt!

Det finns en mängd olika hyvlar och det är svårt att säga vilken som passar just dig bäst, men jag använder Venus. Använder samma rakhyvel oavsett vart jag rakar mig. Sen är det även svårt att säga hur ofta jag behöver byta rakblad, jag rakar mig ungefär vart tredje dag (mer sällan vintertid) och byter blad kanske var tredje-fjärde vecka?

Hur ofta du behöver raka är väldigt olika från person till person. Det finns de som rakar varje dag, andra varannan vecka. Jag behövde förr raka mig en gång på 14 dagar ungefär, men efter min GBP-op (Gastric ByPass) så har min hårväxt blivit kraftigare så jag rakar ben och venusberg var tredje dag. Armhålorna har jag inte lika kraftig hårväxt i, så jag rakar dem ungefär en gång i veckan.

Du märker snart hur ofta just du behöver raka dig. Du känner  när du stryker med handen över benet om du har fått stubb, då är det dags igen.

Lycka till!

[masken123]
8/3/16, 11:10 AM
#2

#1 Tack så jättemycket för svaret!

[masken123]
8/3/16, 11:16 AM
#3

Förresten, behöver jag smörja in mig med något efter rakning?

Honestyisdead
8/3/16, 12:18 PM
#4

Se till att använda ordentlig hyvel och vassa blad. Använd raklödder eller gel. Mjuka upp huden före tex med ett bad eller varm dusch. Dra medhårs och alltid rakt. Minsta lilla sidled så skär du dig. Och raka sakta så lär du slippa skära dig.

Efter kan du smörja med antingen after shave från tex rfsu eller Lotion innehållande aloevera.

Du kommer sedan få stubb och det kan kännas som mer hår och tjockare. Det beror på att stråna du har nu är slitna och tummare i topparna. När du rakat dig är stråna tjockare ett tag innan dom slits som de du har nu.

Det är alltså inte mer hår.

[masken123]
8/3/16, 12:30 PM
#5

#4 Medhårs även på benen? Och du rekommenderar alltså inte tvål istället för raklödder? :)

Honestyisdead
8/3/16, 12:32 PM
#6

#5 Nej bäst är att använda produkter som är till för rakning. Tvål kan irritera och ger inte samma glid. 

Och ja. Med hård är bäst om man vill undvika irriterade hårsäckar.

Annons:
[masken123]
8/3/16, 1:01 PM
#7

#6 Okej, då vet jag! Men får man bort allt hår när man rakar medhårs?

Honestyisdead
8/3/16, 1:47 PM
#8

Ja om man har en bra hyvel. Du kan testa mothårs också. Men följd då mina råd.

[masken123]
8/3/16, 1:52 PM
#9

#8 Ja, absolut, tack för tipsen!

Upp till toppen
Annons: