Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2814 ggr
Anonym
Anonym
2016-07-30 22:51

(x) Kanske HIV

Jag ville bara få detta ur mig. För närmare 3 år sedan hade jag oskyddat vaginalt samlag med en knarkare. Denne hade delat sprutor med en som inte var så noga med hygienen. Jag har förträngt att jag kan vara smittad nästan helt dessa åren, men nu känner jag att jag måste veta.

Och jag vet mycket väl att det är oansvarigt, så det är ingenting någon behöver skriva om. Jag är så orolig och skör nu att jag lär sluta följa tråden om ni ska läxa upp mig, så snälla ha detta i åtanke. Denna oron får mig att ångra mig nog.

🤮

Annons:
Honestyisdead
2016-07-30 23:00
#1

Testa dig snarast. Vet inte vad du vill ha för svar. Jag hoppas innerligt att du haft skydd när du har haft sex efter narkomanen.

_Fisken
2016-07-30 23:03
#2

Testa dig. Antingen är du smittad eller inte. OM du är det, är det är bättre att veta än att inte veta. Om du INTE är det kommer ju livet åter igen. Så hur du än vrider o vänder på detta kan det bara vara lönt att testa sig.

Anonym
Anonym
2016-07-30 23:14
#3

#1 Både ja och nej eftersom jag förträngde det istället för att ta tag i det. Jag vet att jag är skyldig att se till att de informeras.

#2 Ja, absolut bättre att veta än att ha det såhär.

Jag ska be sambon ringa vårdcentralen på måndagen.

Aleya
2016-07-30 23:18
#4

#3 kolla dig. Och be din sambo kolla sig. Kolla dig även för hepatit.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2016-07-30 23:27
#5

#4 Allt det kollar man med blodprov, va? Jag har en sådan jäkla kanylskräck och skulle föredra om det fanns så att man kunde sticka i fingret, vilket det gör för HIV. Kommer att tvinga mig till det om jag så svimmar dock, för det måste ju göras. Är det både Hepatit A och B jag ska kolla mig för?

Honestyisdead
2016-07-30 23:28
#6

#3 Ja skulle du ha någon smitta så ska du självklart säga till de personer du har haft sex med. Speciellt om det skulle vara HIV. Fast att vänta 3 år gör ju att risken för att fler smittats väldigt stor. Mycket tråkigt att du inte tog ansvar direkt. Hoppas du inte är smittad.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-07-30 23:33
#7

#6 Ja, jag undrar själv hur det gick till. Jag tyckte nog att jag var odödlig då. Ung och dum. Att ha en mamma som inte brydde sig om att jag åkte kors och tvärs över landet spelar också in, fastän ansvaret är mitt.

Tack.

Honestyisdead
2016-07-30 23:51
#8

Man kan se många sjukdomar när man tar från armen. Så det är bäst. Be om att få ligga ner.

Aleya
2016-07-30 23:58
#9

#5 hiv tar man inte och kollar via ett stick i fingret. Man tar blodprov. Men jag tror att det är två olika rör men att man tar dom samtidigt med samma stick i armen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[postmortum91]
2016-07-30 23:58
#10

Jag kan lugna dig lite: idag finns då bra bromsmediciner som gör att det aldrig utvecklas till AIDS så länge du följer medicineringen och men smittar faktiskt inte då heller. Kolla upp dig snarast men hela ditt liv kommer inte vara över om du är smittad. Var glad att vi inte lever på 80-talet 😊

Honestyisdead
2016-07-31 00:10
#11

#10 När menar du att man inte smittar?

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2016-07-31 00:38
#13

#12 varför skriva anonym? Och bara för att en hade oturen att bli smittad den gången så betyder inte det att det går bra alla andra gånger

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[Melbun]
2016-07-31 08:58
#14

Hepatit C utöver A och B bör du kolla dig för också för det är den som kan bli kronisk. Inte helt ovanlig bland drogmissbrukare som delar kanyler så det är bra för dig att veta att du är frisk. Sen finns det ju även D och E men det verkar man inte prata om så mkt? Kanske testas alla typer på en gång? Tror det kan räcka med ett rör faktiskt men det beror väl lite på vilka och hur många analyser som ska tas i ett rör. De tas i röda lite större serumrör här iaf. Så helt klart bäst att ta i armen.

Anonym
Anonym
2016-07-31 09:52
#15

#8 Ja, det är en god idé. Det gjorde jag när jag piercade mig!

#9 Jo, det finns faktiskt HIV-test där man tar blod från ett stick i fingret. http://www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hiv-och-aids/

"Att ta ett hivtest

Den mest vanliga typen av hivtest tas som ett blodprov från ett blodkärl i armen. Provet undersöks sedan på laboratorium. Du får oftast vänta några dagar på resultatet.

På vissa mottagningar går det att göra en sorts test som ger ett snabbt svar på 15 minuter. Provet görs med några droppar blod som tas genom ett stick i fingret.

När du gör ett hivtest på en mottagning har du möjlighet att prata med en kurator eller sjuksköterska."

#10 Ja, det har jag koll på. Fast nu har det gått ca 3 år..

#14 Jag får se vad de säger på måndag. Skulle vara skönt att kolla allt egentligen. Både könssjukdomar och allt annat nödvändigt. Usch vad otäckt! Gör det ont? Känns det värre än en spruta?

Jag höll på att dra mig ur sist när jag skulle ta stick i fingret, så jag är helt övertygad om att jag inte skulle klara armvecket. Är det möjligt att få lustgas eller någonting? Det kan låta överdrivet, men pga kanylskräcken har jag bland annat hoppat över gratis tandvård som jag nu inte har råd med..

[postmortum91]
2016-07-31 10:00
#16

#11 när man kontinuerligt tar sin bromsmedicin. Den nya är så effektiv och bra.

Denna kommentar har tagits bort.
[Melbun]
2016-07-31 10:06
#18

#15 Det är nog olika hur det fungerar men är man så rädd och behöver testas som i ditt fall så borde man ju få hjälp kan man tycka. Hur som helst så känns armvecket ingenting jämfört med ett stick i fingret. Det beror lite på personen som sticker, är de snabba så märker man ibland inte alls när sticket sker. Men de som jobbar med provtagning gör ju det här ofta och har ju blivit bra på det de gör. Själva smärtan i armvecket är dock minimal, handlar mer om hur du föreställer dig hela situationen. Att ligga ned är det en bra idé :) Är ofta ute och sticker svårstuckna patienter kapillärt och de är alltid så glada när man ska sticka dem i fingrarna hehe. Däremot blir inte analyserna lika bra kapillärt som venöst.

[Melbun]
2016-07-31 10:06
#19

Dubbelt inlägg.

Aleya
2016-07-31 10:47
#20

#15 dock måste ju detta kollas. Så jag vet inte om du har "råd" att vara så känslig om jag ska vara ärlig. Det är ju ett enda stick i armen för att få veta om hiv och hepatit. Du får ett stick och sedan tar dom och fyller rören. Dom sticker inte två gånger. Utan en. (Därför är vaccutainer så bra, för det är rören som gör jobbet) Och det kan hända att dom bara tar ett rör. Men jag vet inte säkert. Men jag tror att enklast blir stick i armen. För då kan dom verkligen kolla.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
2016-07-31 10:50
#21

#15 Kan du pierca dig kan du ta blodprov för att se om du är smittad med livshotande sjukdomar. Ingenting är viktigare än det. Du måste ju kollas för allt.  Inte bara HIV. Du har liksom inget alternativ.

Anonym
Anonym
2016-07-31 21:07
#22

#18 Det verkar vara ganska olika ifrån klinik till klinik. Hon på 1177 sa att läkaren bedömer hur rädd man är. Ja, huden är väl ganska tunn i armvecket? Då borde det inte kännas någonting alls med emlasalva? Fast jag vettetusan hur det kommer att sluta om jag ville avbryta stick i fingret sist, men jag blev mutad med klistermärke..🤐

#20 Känslig och känslig. Jag kan inte rå för mina fobier. Däremot så försöker jag så gott jag kan för att få detta gjort. Därför kollar jag upp möjligheterna till hjälpmedel. Jag tror mig kunna fixa det genom att ha emlasalva innan, ligga ner och undvika att titta på deras fixande. Det är alltså bara ett stick och inte flera med mellanrum?

#21 Piercing och stick i armvecket är skillnad för mig, fastän båda involverar kanyler. Varför vet jag inte. Jag vet att jag måste kolla mig och jag kommer att göra det på ett eller annat sätt.

Honestyisdead
2016-07-31 21:16
#23

Ta då emblasalva i båda armvecken. De tar i den arm dom tycker verkar bäst. Det är ett stick. Tala om din rädsla för dom så dom vet.

Aleya
2016-07-31 21:20
#24

#22 om dom inte missar så är det bara ett enda stick. Om du kanske skulle ta och se när dom faktiskt tar blod på någon annan så ser du att det är ett enda stick. Och att man bara byter rör i själva sprutan. Dock kan man ju ta tag i sina fobier och göra dom hanterliga. För det är exakt samma sorts nålar som används vid piercing och vid blodtagning(bara olika storlekar) så det är din inställning till det med provtagning som du uppenbarligen måste ändra. Dock måste du ju vilja. Men ta Embla innan och undvik att stirra på vad som sker. Men är det en duktig som sticker så ska det kännas lika lite som att pierca sig. För mig känns det aldrig

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-07-31 21:21
#25

Piercingar gör definitivt mer ont enligt mig.

Anonym
Anonym
2016-07-31 21:28
#26

#23 Ja, det var en bra idé! Jag ska komma ihåg det :)

#24 Jag har sett när det har tagits blodprov på djur och då har de bytt behållare!☝️

Ja, fast så sällan jag tar det så känns det onödigt med någon slags rehabilitering om det ändå finns någonting enkelt hjälpmedel som löser det när jag väl behöver det. Jag har tillräckligt att stå i redan. Och emlasalva verkar effektivt, så om jag inte tittar på så är ju problemet löst. Det är nog att jag stirrar på vad de gör och blir räddare och räddare ju närmare det kommer.

#25 Det är inte smärtan som är huvudanledningen. Hela grejen är fruktansvärt otäck och äcklig.

Honestyisdead
2016-07-31 21:31
#27

#26 Om du tänker logiskt är piercingar det som är äckligt och otäckt. De har inget syfte. De blir ofta infekterade och har lång läktid. 

Ett blodprov är över när nålen är ute och det kan rädda liv.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-07-31 21:35
#28

#27 Jag förstår. Tyvärr lättare sagt än gjort😐

Honestyisdead
2016-07-31 21:41
#29

#28 Jag är själv nålrädd.  Men man måste göra saker som man är rädd för när det gäller så här viktiga saker. Det är inte lätt. Men man tar sitt ansvar.

Var själv och testade mig för könssjukdomar och HIV för 2 månader sedan. Ingen aning om det var 1 eller 2 rör. Tittar inte och sköterskan pratade med mig hela tiden. Jag glömmer andas och måste påminnas om att andas. Och ligger självklart ner ett bra tag efter det är klart.

Har svimmat flera gånger när jag råkat se rören med blod. Eller rest mig för tidigt.

Anonym
Anonym
2016-07-31 21:50
#30

#29 Absolut!

Usch vad otäckt! Jag glömmer också att andas. Helt och hållet. Aldrig tagit i armvecket och klarar knappt stick i fingret🤐

Märkte NU att anonymfunktionen inte var automatisk. Heldumt. Jaja..😕

Honestyisdead
2016-07-31 22:00
#31

#30 Glömmer och andas? Ett stick i fingret tar en sekund så hur menar du att du glömmer att andas? 😃

Låter konstigt om dom aldrig stuckit dig i armen. Det trodde jag alla vuxna varit med om. Om inte som barn så i alla fall som vuxna.

Vill man vara anonym måste man kryssa i det innan MSN postar.

_Fisken
2016-07-31 22:12
#32

Angående att ta sprutan om man inte gillar det: säg åt sköterskan att du är spruträdd. Ligg ner. Titta inte. Be sköterskan att INTE berätta när hon sticker. Lyssna på musik i hörlurar. Det funkar för mig.

Anonym
Anonym
2016-07-31 22:13
#33

#31 Jag tänkte på sprutor. Glömde nämna det, heh!

De skulle ha gjort det vid mitt första besök på psykiatrin, men det blev ett tvärt nej och de fick bara ett stick i fingret efter mutor.

Ja jag såg det. Aldrig använt funktionen och därför tänkte jag inte alls på det.

Honestyisdead
2016-07-31 22:17
#34

#33 Jaså då förstår jag :)

Annons:
Aleya
2016-07-31 23:15
#35

#26 då kör du på salva och inte kolla. Jag är en sådan som älskar att ta blodprov och har aldrig varit rädd för det heller. Så jag stirrar och brukar även dirigera så att dom sätter rätt på direkten. Men alla är vi olika. Och tur är väl det. För annars hade nog vc varit full av idioter som mig. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2016-08-01 00:04
#36

#35 Ja, om de inte vill droga ner mig med något spännande😛Älskar?! Nej, hu!😃

Aleya
2016-08-01 00:35
#37

#36 har aldrig haft problem som sagt. Inte ens som barn sa jag ett pip. Var bara glad varje gång vi skulle vaccineras. 😂 Det var min favorit. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2016-08-01 10:44
#38

#37 Haha! Inga problem för dig inte😉

Får inte tag på någon mottagning, men en ska ha telefontid igen klockan 13. Hoppas att det går bra då. Annars är det drop-in på onsdag.

Aleya
2016-08-01 11:05
#39

#38 som sagt… jag är knäpp. 😉 Jag tror det kommer gå bara fint detta. Huvudsaken är att man får svar så man slipper fundera.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Haztparken
2016-08-03 00:30
#40

Ville bara flika in angående blodprov. Jag var som #35 förr, älskade blodprov och allt som har med sjukvård att göra. Tills jag själv fick en kronisk sjukdom och jag behövde ta prover ofta och mina vener till slut gav upp och nu krampar dom och vill inte ge något blod + att sköterskorna knappt hittar venerna. Får medicin via nål på sjukhuset var 6e vecka men ändå är jag nål rädd, tyvärr blev jag det och måste ligga ned var gång. Men det är helt okej! Dom är jättevana vid det, bara säg till innan att du tycker det är jobbigt, be att få ligga ned och be dom använda en fjärilsnål! Dom är tunnare än vanliga nålar så dom känns mycket mindre, knappt alls! Plus då emla plåster först en timme innan sticket så borde det gå galant! Detta fixar du! :)

Anonym
Anonym
2016-08-03 01:36
#41

#40 Ja, nålen var tydligen bara 0,6 mm enligt sambon som tog test idag.

Annons:
Aleya
2016-08-03 10:18
#42

#40 var tråkigt att höra. Är själv sjuk och måste ge mig själv en spruta var 3 eller 4 vecka. Trodde jag skulle bli spruträdd då. Men när jag får ta och sticka själv så är det bättre för mig Jag hoppas att det går bra för dig med din sjukdom.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-08-03 10:42
#43

#41 har du fått tid ännu? Ja nålen är tunnare än den man använder vid piercing. För dom är väl ca 1,2 mm kanske lite större för att få med själva smycket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2016-08-03 17:46
#44

#43 Jag fick kraftig panikångest på sjukhuset igår och var tvungen att sticka, fast jag bara skulle diskutera. Sambon testade sig. Jag ska få hjälp av sambon att ringa runt och höra om möjligheten till hjälpmedel. Skickar även beställning på ett hemtest (används på vissa kliniker enligt 1177) under tiden då ingen lär vilja hjälpa mig. Att säga att det bara är att göra det är som att be en person med brutna ben att springa.

Jag VILL testa mig och jag KOMMER att testa mig, men jag behöver hjälp. Det är inte som att jag skiter i det för skojs skull.

Aleya
2016-08-03 18:19
#45

#44 jag fråga bara och anklagade inte. Men du borde söka hjälp för din rädsla. För det är ju inge kul att få panik för sådana saker. Jag hoppas det löser sig. Vad är det för slags hemtest? Vad testar du dig för?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-08-03 18:39
#46

Hemtest för HIV? Jag hittar bara test som inte är godkänt i Sverige. Länka gärna till det test du syftar på. För det som säljs på en hemsida är INTE godkänt och inte säkert.

Och du verkar inte förstå att du kan ha andra allvarliga sjukdomar. Det är inte bara HIV som är farligt och smittar. Du måste ta blodprov.  Det finns inga genvägar.

Honestyisdead
2016-08-03 18:45
#47

Och du måste söka riktig LÅNGSIKTIG hjälp. Terapi. För du kommer behöva lämna blod från armen många gånger i ditt liv. Det går inte att fly undan. Såvida man inte hellre dör och lider än att ta blodprov.

Aleya
2016-08-11 13:42
#48

Hur har det gått ts?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
2016-08-11 13:43
#49

Har du fått dig testad ts?

Anonym
Anonym
2016-08-11 20:53
#50

Jag ska försöka imorgon om de har öppet och om sambon kommer hem ifrån sjukhuset då. Annars måndag. Jag har fått lugnande och emlasalva, så nu ska det gå vägen!

Aleya
2016-08-12 06:07
#51

#50 skönt att höra att du får dessa hjälpmedel. Men jag tycker du ska ändå försöka få hjälp med din rädsla. För tänk om du skulle hamna på sjukhus. Då måste dom dels sätta en nål på dig för dropp och även ta prover.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sarah
2016-08-12 08:31
#52

Vill bara berätta hur det var för mig då jag var tvungen att ta massa blodprover. Jag var hysteriskt rädd innan, efter ett gäng dåliga erfarenheter. Men jag var gravid och kom inte undan. Killen följde med mig till labbet och jag grät och grät. Sköterskan sa ngt i stil med "väx upp" vilket var ganska skönt, även om det låter otrevligt. Iaf, jag tittade sen inte på när hon stack, istället tittade jag på min kille medan tårarna sprutade. Efter en stund börjar han skratta, då har hon tagit flera rör utan att jag ens märkt det… Så kan det gå :)

[Indii]
2016-08-12 13:00
#53

Jag har också varit hysteriskt rädd för nålar sen barnsben. Jag har undvikit att ta prover och vaccinationer in i det längsta, och bl.a. fått lustgas och haft anhöriga med mig trots att jag varit närmare 30 år gammal. Men, så plötsligt gick det riktigt bra vid en vaccination, och nu, efter ytterligare några år och några vaccinationer och provtagningar senare är rädslan nästan helt borta. Så, fobier kan gå över, även utan att man riktigt förstår hur!

Honestyisdead
2016-08-18 09:02
#54

#50 Fick du gjort det?

Anonym
Anonym
2016-08-31 00:19
#55

Under drogpåverkan lyckades jag testa mig idag. Fick en jääättefin plastring på begäran också.. 🤐

Annons:
Honestyisdead
2016-08-31 00:22
#56

Bra att du fick gjort det

tiger tok
2016-09-03 09:45
#57

Toppen

Anonym
Anonym
2016-09-13 00:30
#58

Nu har jag ju glömt att skriva, men jag är ren!🥳

Testades för HIV, hepatit B, C och D.

Upp till toppen
Annons: