Annons:
Etikettskönhet-och-mode
Läst 3451 ggr
reckon
7/29/16, 9:52 PM

AAA-kupa

Jag har gått runt med fel bh-storlek i säkert fem år nu, sedan jag slutade med p-piller. A-kupa är för stort men det är det jag köpt för det är bara det jag hittat i affärerna. Nyligen ramlade jag in på en sida från england med en tabell för olika storlekar, och jag insåg att jag har AAA-kupa. Jag köpte en bh från den sidan och det är himla trevligt att ha en bh som faktiskt passar igen. Det blev 400 kr med frakt och jag har insett att det kanske är det man får lägga ut om man inte kan ha de vanliga storlekarna på typ H&M och Lindex.  Men visst måste det väl finnas små storlekar att köpa även i Sverige?!

Jag hittar dock ingenting när jag googlar vilket jag tycker är himla märkligt. Vet ni var man kan hitta extra små bh-storlekar? På nätet helst, då jag bor mitt i bushen. 🙂

Annons:
Honestyisdead
7/29/16, 9:55 PM
#1

Bystig.se tror jag är svensk. Inte säker dock.

reckon
7/29/16, 10:00 PM
#2

Jag har kikat där men de har inte min storlek. Den enda AAA jag hittade där var dessutom slutsåld. 😛😕

Accalia
7/30/16, 12:43 AM
#3

Tycker också det borde finnas mindre storlekar som AAA och AA att köpa utan att man ska behöva gå till barnavdelningen. Visst det kanske inte är så vanligt att man har så små, men det händer och alla borde väl kunna köpa?

[Dessert]2
7/30/16, 9:57 AM
#4

Ta verkligen inte illa upp nu 😊
Men om man har en så pass liten storlek så kanske det anses som att man inte behöver någon bh 🙂

pyromanen
7/30/16, 10:04 AM
#5

#4 kan ju finnas fler skäl att vilja ha bh än att bära tyngder. Känna sig fin eller kvinnlig t.ex. Eller för att inte visa bröstvårtan jättetydligt genom kläderna..,

[postmortum91]
7/30/16, 12:51 PM
#6

Jag menar inget illa nu. Måste man ha bh alls om man har trippel-a? jag hade ju lat och sparat de där 400 kr istället. Det finns väl jättefina toppar man kan ha 😁

Annons:
[postmortum91]
7/30/16, 12:52 PM
#7

Lätt*

[postmortum91]
7/30/16, 12:52 PM
#8

Jublat ska det visst stå där det står lat

reckon
7/30/16, 3:10 PM
#9

Jag vill ha bh av de anledningarna som pyromanen nämner. Jag känner mig inte alls bekväm att ha t-shirt utan bh under, bland folk då. Jag vet inte riktigt vad som menas med toppar (är inte sådär jättehaj på det här området, haha) men jag antar att det är ungefär som en träningsbh? Har jag en sån blir jag ännu plattare och det räcker liksom som det är med den saken. 😛 Bhn jag har nu som passar utför inga mirakel, men den formar ju och fyller ut lite i alla fall.

Splatter
7/30/16, 11:15 PM
#10

http://www.brasizecalculator.tk/ testa den här storleksuträknaren så får du nog en bättre storlek som säkert är lättare och billigare att hitta. Har själv 28G, vilket blir en svensk 60J och jag hittar BHar på exempelvis ebay för mellan £10-15, vilket blir mellan 120-190 svenska kronor. 🙂

Accalia
7/30/16, 11:16 PM
#11

Precis som de som redan skrivit skriver, det handlar inte om stöd, det är inte enda anledningen, man kan vilja ha den för att den formar fint och för att man inte ska känna sig som man är fem..?

[Devya]
7/31/16, 9:47 AM
#12

#11 Sen igen kanske man ska försöka hålla i åtanke att det  är inte brösten som gör en kvinnlig. Synd om det är så att man tycker att kvinnligheten sitter i brösten. Känner dock av alltför många som tycker det, vilket är otroligt tråkigt…

Honestyisdead
7/31/16, 10:16 AM
#13

#12 Det är egentligen inte konstigt eftersom det är kvinnor som vanligtvis har fettdepåer i brösten. Därför erbjuds cancerpatienter som opererat bort brösten gratis bröstförstoring.

Annons:
[Devya]
7/31/16, 10:19 AM
#14

#13 Ja, för vi har fått det in i våra huvuden att bröst är lika med kvinnligt. Jag tycker dock att det är synd att många tycker det här. Kvinnlighet är ju bra mycket mer än ett par bröst. Jag har sett otroligt sexiga och vackra kvinnor som har varit totalt plattbröstade, men inte mindre kvinnlig för det.

Honestyisdead
7/31/16, 10:23 AM
#15

Jag tycker det är fullt förståeligt att de flesta känner så. Därmed inte sagt att man är okvinnlig om man saknar bröst.

[Devya]
7/31/16, 10:25 AM
#16

#15 Jo, förståeligt är det men det ska ju inte behöva vara så. Som sagt, kvinnlighet sitter nog inte i brösten.

Jag har ju också sett de som har haft väldigt fylliga bröst som har varit otroligt manliga, hela delas personlighet har osat manlighet. :)

reckon
7/31/16, 11:15 AM
#17

#10 Tack så jättemycket! Verkar vara en hel vetenskap det här med bh-storlek. Visste inte att det fanns olika storlekar för samma mått! 👍 Tack igen!

Angående kvinnlighetsdiskussionen så, äh, för min del är det nog inte så "allvarligt". Visst hade jag inte tackat nej till ett par bröst som naturligt är lite större, men jag mår inte dåligt över de jag har. De kommer säkert utföra sitt jobb alldeles utmärkt om den dagen kommer, och jag kommer ju knappast få ont i ryggen av dem och de är aldrig ivägen. De är ju faktiskt rätt praktiska.  🙂

Splatter
7/31/16, 1:19 PM
#18

#17 Det är lugnt. :) Det är synd att det inte verkar finnas något vettigt sätt att räkna ut en BH-storlek. Den europeiska varianten som Sverige kör med har en inbyggd +10 cm i storleken, vilket är löjligt när ett BH-band är elastiskt. Om man har 70 i omkrets så bör man ha 65 eller 60 i band, för ett 70-band kan man tänja till typ 80 cm, medan ett 65-band kan sträckas till ca 73 cm vilket ger mer stöd än 70-bandet som blir för slappt. ☝️ 

Lite lättare att använda den brittiska varianten som kör med ha samma tum i omkrets i bandet eller ett band större, sen mäter man bystomfånget där varje tum större än bröstkorgsomfånget blir en kupa, exempelvis som för mig 35-26=9 tum i skillnad, vilket blir 28G ungefär. I cm är det 90-67=23 cm. 

Som jämförelse, med den svenska modellen får man en A kupa först vid 12,5 cm istället för 2,5 cm (1 tum)! Så om man har ett omfång på säg 78 cm och byst på 90, då har man 90-78=12 cm. Den svenska modellen säger att du har 80A/AA-kupa. Men bandet kan töjas upp till över 90 cm och din byst är ju 90 cm så då kan BHn bara glida av!
Den brittiska modellen skulle säga att du borde ha 70D (32D) eller 75C (34C), bandet kan töja sig max till ca 85 cm och kan inte glida av dina bröst. :)

(Och tack för att någon censurerade mig. Verkligen moget beteende, jag hade inte ens någon negativ åsikt utan försökte bara förklara att man inte har så liten kupstorlek som man tror oftast.)

fossingen
8/14/16, 3:11 PM
#19

#0 Lindex säljer såvitt jag vet AA kupor på kvinnoavdelningen. Gå online o kika, tyckte jag såg sådan storlek.


Honestyisdead
8/14/16, 3:26 PM
#20

#19 Men säljer dom AAA är frågan.

Annons:
Babydino
8/15/16, 5:31 AM
#21

Går man ner i kupa kan man gå upp i omkrets. Går man upp i kupa kan man gå ner i omkrets. Som hjälp alltså. AAA skulle lätt kunna vara AA. Googla BH systerstorlekar. Exempel: 70C = 65D

Babydino
8/15/16, 5:34 AM
#22

Viktigast är ändå att kupen blir rätt. Bara för att 70C=65D betyder inte det att den ena sitter bättre än den andra. Modell spelar givetvis roll också.

Babydino
8/15/16, 5:35 AM
#23

#22 obs Edit Viktigast är ändå att kupen blir rätt. Bara för att 70C=65D betyder inte det att den sitter lika bra. Modell spelar givetvis roll också.

reckon
8/23/16, 6:23 PM
#24

Tack för er kommentarer, även om jag inte riktigt fattar allt. 😃 Tänk vad folk besitter mycket kunskap om bh-storlekar! Jag har i alla fall mätt och använt uträknaren i #10 och fått fram storlek 30C, men det kom upp en ruta om att bandet ev skulle bli för tight (?) och rekommenderade att jag gick upp en storlek i bandet. Förstår inte riktigt varför de inte bara skrev 32B med en gång då, men strunt samma. Nu har jag beställt från amazon så förhoppningsvis får jag hem ännu en bh i rätt storlek om någon vecka. 👍 Denna blev ca hälften så dyr som den förra…

bloodflowers
8/23/16, 7:57 PM
#25

finns väll sånna där bhar i tyg elr vad man ska säga alltså sånna som sitter lösare?? annars som finns i typ xs har lika små bröst och brukar köpa sånna tycker det funkar bra dom få gånger jag använder

Upp till toppen
Annons: