Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1536 ggr
iigny
7/28/16, 12:23 AM

***** mens

(Klagar bara.. skriver nog mest för att jag är frustrerad…) Orkar inte med att ha mens längre. Jag är ung och har bara haft mens i knappt sju år, men ändå, så sjukt jobbigt det är. Jag blir nästan helt handikappad när jag har mens-kan knappt röra mig, har otroligt ont i nästan hela kroppen och blir hur illamående som helst. Innan kunde jag inte röra mina ben alls vissa dagar, då låg jag bara i sängen och var tvungen att flytta benen men händerna om jag ville byta position, benen var bara helt borta. Men det var bara vissa dagar, inte hela tiden. Dock så har det blivit lite bättre med benen sen jag började äta magnesiuntillskott, men det händer ändå ibland att jag verkligen inte kan gå. Blöder hur mycket som helst, måste byta tampong eller binda minst var tredje timme, vilken sort jag än använder. Det är nog en av anledningarna till att jag knappt kan sova också. Tror jag sover 1-2 per natt den veckan jag har mens. Kan knappt äta något då jag mår så dåligt så att jag spyr, nästan svimmar av många saker. Det är fyra saker jag kan få i mig, som det faktiskt blir lite bättre av, och det är vatten , majskolvar (inte majs på burk), lättsaltade lantchips och Cola. Det mår jag lite bättre av sen funkar det att äta andra saker så länge det inte innehåller någon mjölkliknande produkt eller känns fet på något sätt, som tex pasta. Den är hur oregelbunden som helst, kan därför aldrig planera något, för om jag får mens så kan jag verkligen inte göra något. Så om jag ska bara med någon frågar jag alltid samma dag för annars blir det 99% av gångerna så att jag mår för dåligt dagen efter (känns som varje gång iallafall!) Jag får feber, diarré, svettas jättemycket, får svårt att andas (det vet jag dock inte varför, antagligen för att jag blir stressad) av det, vilket är rätt så jobbigt.. Jag ligger mest i min säng och gråter (inte riktigt gråter men det bara rinner tårar (okej kanske gråter, blir väll lite överkänslig..)) och går upp en gång i timmen för att gå på toa. För något år sen basically bodde jag inte på toan för att jag verkligen inte orkade resa mig så ofta. Jag blir ca 50 gånger mer deprimerad än vad jag vanligtvis är. Har mycket självmordtankar också vilket mensen bara triggar igång ännu mer. Tror inte det har gått en enda dag (när jag har mens) som det inte är nära. Nej, jag kommer inte göra något och jag får hjälp för det, så just det behöver ingen kommentera. Har testat allt (utan p-piller och sånt! (Mer typ alvedon, träning och sånt..)) men ingenting hjälper det minsta. Well, inget utan Cola och chips.. Det känns helt ***** orealistiskt att det hjälper, fattar inte hur. Bara just Cola som hjälper också! Om jag köper en fanta istället så blir det 27gånger värre. Sånt som tydligen hjälper mot andra personer (choklad, värme, mm) gör det bara värre. Vet inte vad *** jag ska göra åt det, vill inte vara helt handikappad för något så enkelt och vanligt som mens. Egentligen skulle jag börja med p-piller för över ett år sen men det händer aldrig. Jag kan själv inte skaffa det (är helt störd, kan *** inte göra något själv) och min mamma "har aldrig tid." Jo, visst.. Jag tror dock att hon tänker på p-piller som endast ett sätt att inte bli gravid på.. Men det ska tydligen hjälpa mot mensvärk också så det är väll värt att testa.. Om det nånsin händer.. ***, orkar inte. Känner bara för att ta en kniv och skära ut min livmoder och allt som hör till.

Annons:
iigny
7/28/16, 12:29 AM
#1

Just nu ligger jag på mitt golv och gråter för att jag inte hittar mina "mens-shorts" och mina armar är för svaga för att leta igenom min hög med kläder, kan inte hålla uppe dom så länge.. Jag kan ju inte vara i min säng heller utan dom, får panik då.. Normalt..

AnneN
7/28/16, 12:40 AM
#2

Du det där låter absolut inte som någon "normal" mens! Har du kollat upp så du inte har endometrios eller liknande?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Herveaux
7/28/16, 12:42 AM
#3

Låter ju alldeles fruktansvärt! Har du pratat med gyn/läkare om hur du har det?
Det måste ju finnas något man kan göra för att hjälpa dig och din stackars kropp.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Accalia
7/28/16, 12:57 AM
#4

Du borde nog kolla upp så det inte är något fel, att det inte är endometrios eller så. Om det inte är det kanske du ska testa p-piller?

iigny
7/28/16, 1:37 AM
#5

Nej, jag har inte pratar med någon eller kollat upp det. Kan inte riktigt göra sånt, har vääldigt svårt för att prata med personer. Även om det bara är typ "mamma, köp mjölk" så funkar det bara inte. Så jag tror inte det skulle gå så bra att prata med en läkare.. Men oom det skulle vara endometrios, är det viktigt att kolla upp det? Har googlat men hittar inte riktigt.. Är 100% säker på att jag inte skulle kunna göra en sån utredning ändå.. Jag ska ju testa p-piller men det har inte blivit så bara, har inte fått tag på det än..

AnneN
7/28/16, 1:45 AM
#6

#5 på http://endometrios.ifokus.se/ finns en del bra information

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
iigny
7/28/16, 1:46 AM
#7

Sen känns det lite som om jag kanske bara överdriver. Jag har ju lite problem och jag kanske bara gör det till en större grej än det är.. Eller, det är ju ett problem men jag kanske inte riktigt är så trött egentligen. För iallafall tröttheten tror jag beror mest på att jag blir så deprimerad, jag helt enkelt orkar inte. Sen kanske det i sin tur gör att jag överdriver med det andra också.. Jag vet inte, bara en tanke. Så jag vill inte riktigt göra något för tänkt om det egentligen inte är något? Usch. Tror inte det finns någon riktig anledning till att jag gjorde den här tråden, tror inte riktigt jag kan göra något åt det nu. Vill mest skriva av mig tror jag..

iigny
7/28/16, 1:48 AM
#8

#6 visste inte att den fanns, tack :)

Accalia
7/28/16, 1:52 AM
#9

Om du verkligen har sånna besvär så verkar det inte som du överdriver och är det något som hindrar dig i vardagen så tycker jag du borde kolla upp det. Du kanske kan prata med någon över nätet om du tycker det är jobbigt att träffa någon irl? Jag är inte så insatt i endometrios men jag tror det är ganska allvarligt. Jag vet i alla fall att det finns hjälp att få

[Devya]
7/28/16, 9:30 AM
#10

#9 Nej, det är ju inte allvarligt på något sätt. Endometrios är ofarligt MEN det är otroligt jobbigt och kan innebära livslånga smärtor. Det finns ju tyvärr inte ett botemedel för endometrios, men det finns vissa behandlingar man kan genomgå för att göra det lite lättare för en, fast det är inte garanterat.

För att se om man har endometrios måste man oftast genomgå en titthålsoperation för det är sällan man annars upptäcker det här. Jag har blivit rekommenderad att gå igenom en sådan process men jag tackade bestämt nej till det för det skulle ju ändå inte göra någon skillnad. Det hjälpte ju inte min syster precis så jag förstår inte hur det skulle hjälpa mig. Min syster blev t.om. opererad och det blev bara värre efteråt. Jag ville inte riskera det.

Något som har hjälp mig är p-pillret yaz. För första gången i mitt liv så slipper jag smärtor som får mig att spy. Jag kan äntligen funktionera och behöver inte ligga i sängen och gråta samtidigt som jag slänger i mig 11st värktabletter. =P Jag behöver numera aldrig ta någon värktablett, skönt! För det blev verkligen dyrt. Så jag rekommenderar att testa p-piller, det kan i bästa fall verkligen hjälpadig.

Accalia
7/28/16, 10:14 AM
#11

#10 ja nej de va det jag menade, att det är allvarligt så sätt att man får väldigt ont

OlgaMaria
7/28/16, 1:29 PM
#12

Jag tycker inte man kan säga att endometrios är ofarligt. Sammanväxningarna kan skapa stora problem i kroppen. Man kan få sammanväxningar på många ställen i kroppen, långt ifrån nedre magen bara.

Det som är bra att veta är att preventivmedel med progesteron är den främsta form av behandling som finns. Alla genomgår inte undersökning, det är ju nämligen ganska jobbigt. Men man kan ändå behandla. Bestäm dig för att besöka en kvinnoklinik. Ring och säg att du vill ha preventivmedel, och så får du komma och prata med en barnmorska. Du behöver inte göra några undersökningar om du inte vill. Säg att du misstänker endometrios och vill ha p-medel för förebyggande behandling för det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
7/28/16, 2:32 PM
#13

#12 Min syster fick sammanväxningar pga operationen. Hon är inte den enda. Det är lättare för sammanväxningar att ske efter en operation som är menad att hjälpa en. Det är en av orsakerna till varför jag valde att inte genomgå något sådant. Det är förstås upp till var och en vad man väljer att göra.

I ts fall tycker jag det är viktigt att hon försöker få bukt på det här för hennes liv har blivit så pass begränsat i det här fallet. Det finns ju lindring att få även om det inte botar det hon har. 

Mitt liv blev så mycket bättre då jag började med p-piller, Jag önskar att jag hade börjat på med det tidigare.

Annons:
Aleya
7/29/16, 12:35 AM
#14

Endometrios kan vara farligt. Särskilt om du får en sk. Cokladcysta som spricker i buken. Så jag skulle säga att det är viktigt att kolla upp detta. Och sen kan endometrios skapa problem i framtiden att skaffa barn om du inte försöker förhindra blödningarna genom hormonbehandling (jag har själv den "värsta" behandlingen för tillfället. Jag är i klimakteriet på kemisk väg. Och ska vara så för att slippa smärtan jag lever med tyvärr varje dag) Och bara fortsätter blöda. Så sök hjälp. Det är mitt råd. Det ska inte behöva vara på detta sättet ts.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: