Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 754 ggr
[DHIZA-bus]
2016-07-26 20:49

järntillskott fråga

en liten fråga ni som tar järntillskott vad för märke använder ni och rekomenderar :) och vad ska man tänka på när man tar dom??

har en ganska riklig mens och aktivt jobb så känner att jag måste balandera upp nivåerna lite. tar magnesium ocks men vet ej om järn är bättre.

Annons:
[Tibonnanj]
2016-07-27 10:53
#1

Borde du inte testa dina järnvärden och se om du är i behov av järntillskott först?

[Devya]
2016-07-27 11:59
#2

Du ska nog inte ta järntillskott om du inte vet dina värden. Det är ju bara onödigt och i värsta fall kan det vara väldigt farligt.

Jag hade för höga järnvärden för ett par månader sedan. Jag blev rekommenderad att äta järntabletter efter att ha gett blod men tydligen behövde jag inte alls det, utan behövde t.om. sluta asap med järntabletterna. Fick säkerligen tillräckligt genom att dessutom äta en massa spenat, broccoli, grönkål och liknande.

Så mitt råd är att ät lite mera broccoli och dylikt istället för att ta tabletter, om  nu läkaren inte har sagt åt dig att börja med järntillskott förstås.

[DHIZA-bus]
2016-07-27 20:07
#3

#1 och 2 tack för svaret.

ska kolla upp det. brokålli grönkål och spenat är mina favoriter så äter jäkligt mycke av haha  ;)

Annielle
2016-07-27 21:54
#4

Tänk på att inte ta magnesiumet till järnrik mat, magnesium motverkar nämligen järnupptaget.

I övrigt kolla upp järnvärdet innan du gör någonting, viktigt att de tar ferritinvärdet då och inte bara Hb för att kunna se järnbrist/ låga nivåer.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Devya]
2016-07-28 06:49
#5

#4 Järnrik mat kan hon ju dock äta utan att kolla upp något.

Annielle
2016-07-28 12:55
#6

# 5 Självklart kan hon äta järnrik mat, jag menade att hon inte skulle ta något järntillskott innan hon visste hur järnvärdena såg ut.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
[Devya]
2016-07-28 14:34
#7

#6 Håller helt med för det kan vara skadligt med järntillskott eller järntabletter om man inte faktiskt behöver det.

Annielle
2016-07-28 20:21
#8

# 7 Precis!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sundaychild
2016-07-28 22:51
#9

Men som någon redan skrev, viktigt att kolla ferritinet!!! Jag har väldigt riklig mens, Hb på 150 så läkaren ville inte först ens kolla ferritinvärdet. När vi väl tog provet hade jag ferritin på 12 - vilket är jäkligt lågt!! Har nu ätit järntillskott i ca. ett halvår, med nån liten paus ibland. Senast jag nätte hade det stigit till 33, men det ska en god bit över 50 innan det ens är närapå okej, helst över 80!

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annielle
2016-07-29 09:18
#10

# 9 Ja, fast vården anser ju tyvärr att ferritinvärdet är bra så länge det ligger inom referensen 10- 150 i värde, själv har jag aldrig legat högre än 27 när det har mätts, senast var det bara 16, men det brydde sig läkaren inte om alls utan sa att det var bra!!! Jag mådde bedrövligt då med en himla massa symptom från hela kroppen och kunde inte ens gå 500 meter om dagen.

Men det där är olika, alla påverkas inte lika mycket av järnbrist trots låga värden, en del märker det knappt ens.

Vad jag har läst på bland annat Sköldkörtelföreningens hemsida är ferritin på under 30 järnbrist och man bör ligga på minst 60.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sundaychild
2016-07-29 11:57
#11

Jo, också jag har haft (och har ännu en del) symptom från hela kroppen. Jag tror att jag lider av andra brister också, inte bara järn, för min tarm verkar ta upp näring väldigt dåligt. Försöker åtgärda även det med kostomläggning. Men jag håller helt med, och till all lycka fick jag nog läkaren med på noterna när vi väl fått ferritinmätningen gjord. 

Men det kan ta länge att få upp värdena, speciellt om man tar upp näring dåligt.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Upp till toppen
Annons: