Annons:
Etikettsamhälle-och-feminism
Läst 1605 ggr
[Tibonnanj]
2016-07-26 11:54

handläggare af

Alltså min handläggare på arbetsförmedlingen… Behöver få skriva av mig lite och förhoppningsvis på lite tips hur jag ev ska formulera mig i ett mejl till honom.

Min handläggare: Man 50+

För det första har han noll förståelse för att jag är gravid (bf 7 september) och skickar massor jobbannonser med ansträngande jobb som han vill att jag ska söka. Han tycker dessutom att jag ska ta ut föräldraledighet i förtid och därav förlora dagar med bebisen. Detta föreslog han för ca 3 månader sen då jag sa att jag inte kan ha jobb där man står mycket för att jag blir yr och det svartnar för ögonen. Han tyckte även att jag borde sjukskriva mig men jag vet att fk sällan godkänner liknande ärenden som mitt eftersom det fortfarande finns många jobb som jag kan söka.

Nu till det jobbigaste. Han kan aldrig skriva ett "normalt" vänligt mejl. Själva meningarna är inte så arga men det är alltid flera st utropstecken och det räcker inte med ett frågetecken när han ställer en fråga utan det är alltid 2-3st. Jag kan få mejl som bara består av en rubrik och denna rubrik är oftast skriven i stora bokstäver. Eller mejl med bara en mening.

När jag skriver mejl till någon så ser jag till att uttrycka mig på ett sett som inte uppfattas som att jag har en arg ton just för att det är så svårt att tolka personens sinnesstämning genom en text och jag vill inte att personen ska tro att jag är arg. Är jag arg så uttrycker jag mig precis som min handläggare. När vi pratar i telefon så är han aldrig arg så jag tror inte att det är meningen med hans mejl heller. Borde jag tala om det här med hans ton i mejlen för honom och i så fall hur? Hur tillrättavisar mig en vuxen man som dessutom är "auktoritär gentemot mig"?

Annons:
imsuchadiva
2016-07-26 17:08
#1

Spelar det så stor roll egentligen om han gör några extra utrops/frågetecken? Är du inte nöjd med din handläggare så be om att då byta.

vendelay
2016-07-26 17:33
#2

Jag tycker att du ska be om att få byta. Det är inte ditt ansvar att lära en vuxen människa att bete sig. Att han ens kunde föreslå att du skulle ta ut föräldraledighet i förväg! Nej, fy, jag hoppas verkligen att du får byta till en annan.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tibonnanj]
2016-07-27 09:42
#3

#1 Det är inte bara några extra tecken som är problemet. Han är handläggare för ungdomar och visar han samma attityd mot alla så bidrar han med att sänka moralen hos oss "ungdomar" och sänka vår syn på arbetsförmedlingen. Det kan också vara så att han fått denna attityd just för att många ungdomar inte visar respekt för de som de har kontakt med på arbetsförmedlingen men då är det synd att han för över denna attityd på alla som han har att göra med, som t.ex. mig och andra som vill ha jobb och som gör sitt bästa men sen bara blir less för att vi inte blir bemötta med den respekt alla människor förtjänar.

Jag är dålig på att vara tyst när jag märker att andra människor gör fel eller på något sätt kan göra en liten förändring som förbättrar synen på dessa människor. Det finns för många människor som har ett vist beteende som uppfattas negativt av andra men som de inte är medvetna om själva. Skulle någon tala om för dessa människor hur de skulle kunna bete sig istället eller bara göra dem uppmärksamma på sitt "fel" så skulle de bli behandlade med mer respekt av andra.

Jag har bara några veckor kvar tills jag föder och det är dessutom sommar så jag har inga aktiviteter på af då känns det inte nödvändigt att byta handläggare. Det skulle lösa mitt problem men problemet att min handläggare inte kan formulera sig ordentligt i mejl kommer fortfarande finnas kvar.

Kalli
2016-07-27 12:05
#4

Jag skulle också rekommendera dig att byta men förstår att det inte känns nödvändigt just nu. Var i en liknande situation, även om jag försökte byta men inte fick, och valde att inte gå vidare. Men förhoppningsvis kanske nästa person som klagar får mer gehör.

Jag skulle personligen inte ta upp det med handläggaren, kanske för att min erfarenhet säger mig att det inte kommer göra någon skillnad. Men känner du för det kan du ju alltid försöka. Jag gick som sagt istället till personens chef, visserligen togs jag inte på allvar där heller men som sagt, ibland känner man att man måste försöka.

[Tibonnanj]
2016-07-28 10:35
#5

#4 Jag har hört att man inte får byta. Handläggarna är där för att hjälpa oss och så länge de sköter sitt jobb så finns det ingen meningen med att byta. Men skulle situationen för mig se annorlunda ut så skulle jag ev försöka byta men nu låter jag det va eller försöker prata med honom om tillfället ges.

Kalli
2016-07-28 10:41
#6

#5: Om min handläggare gjort sitt jobb hade jag inte heller bryt mig om att försöka byta.

Annons:
Ria74
2016-07-28 14:25
#7

För 3 år sedan när dottern skulle födas var jag i samma situation. Handläggaren på AF krävde att jag sökte sommarjobb och inte berättade för arbetsgivaren att jag var gravid. Dottern föddes den 15 juli så hur en potentiell arbetsgivare skulle kunna undgå att se att jag var gravid i mitten av juni är en gåta. Men det slutade med att AF krävde att jag tog ut föräldradagar från och med 1 juli. Vilket jag gjorde för att slippa dom i princip.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tibonnanj]
2016-07-28 15:41
#8

#7 Ja, så har de i princip sagt till mig med. Jag ska tala om på ev intervju att jag är gravid… Tycker det är så sjukt dålig stil av af gentemot arbetsgivarna. Af slösar på arbetsgivarnas, tid resurser och förtroende.

Nu har jag blivit tilldelad en aktivitet i augusti genom af men de borde se verkligheten. En gravid kvinna som ska föda inom 3 månader kommer inte få jobb, vi borde heller inte va tvingade att ta ut föräldraledigt i förtid. Af borde komma på några vettiga aktiviteter som kan förbättra ens chanser till jobb efter ledigheten med bebisen, ev ha "gravid-grupper" där gravida kan få tips och stöd i sitt jobbsök och vilka jobb de kan söka eller något annat som är anpassat för situationen. Just nu är alla aktiviteter de har att erbjuda, värdelösa för mig och något jag ska göra bara för att.

Jag började faktiskt ett personligt brev till en arbetsgivare med " Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag tar er tid, ni behöver inte läsa längre" och sen förklarade att jag va gravid, ska ha barn snart och bara sökte jobbet för att ha något att rapportera till af. Fick ett mejl tillbaka där arbetsgivaren verkade jättetacksam att jag va så uppriktigt och önskade mig lycka till med bebisen :)

Ria74
2016-07-28 20:31
#9

#8 Jag håller med dig, det är helt uppåt väggarna. Bra att du skrev det i brevet till arbetsgivaren men säg det inte till AF då gör dom livet surt för dig. Jag minns en gång när jag skulle rapportera in vilka jobb jag sökt och kvinnan i luren frågade varför jag inte sökt ett sommarjobb som badvakt. Jag svarade att jag hade ju inte fått det jobbet och hon frågar mig: "Hur vet du det?" Tja kanske för att tänker man lite logiskt på det så tror jag inte en höggravid badvakt är det mest optimala. Stackarna hade ju hunnit drunkna innan jag hade kommit upp ur stolen bara.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tibonnanj]
2016-07-29 14:39
#10

#9 Nej, kommer absolut inte säg något till af. Inte smartaste att skriva det här heller men va tusan. Skulle jag söka jobb hos samma arbetsgivare igen och de känner i gen mig så vet dom i alla fall att "här har dom en ärlig tjej".

Badvakt är nästan bland de sämsta jobben för en höggravid. Nog för att man ska rädda folk i vatten men tänk om man måste släpa upp en medvetslös människa på minst 60kg ur vatten, göra hjärt- och lungräddning… Då är det nog 2 människor som behöver hjälp till slut. Eller om det är någon som är aggressiv. Sen har vi det hygieniska riskerna också och att man måste kunna springa för att komma fram fort till den som behöver hjälp. Skulle kunna sitta och rabbla upp hur mycket som helst som talar för att man som gravid inte ska jobba som badvakt!

Upp till toppen
Annons: