Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1894 ggr
Anonym
Anonym
2016-07-25 10:25

Jod

Sedan en tid tillbaka har jag tagit tillskott av jod då jag haft tecken på jodbrist. (Bl.a. fibroadenom, ofarlig cysta, i ena bröstet). Upplever nu att jag får mer pms och ont i bara det bröstet, samt att menscykeln förkortats med ca. en vecka. Har någon erfarenhet av jodtillskott? Kan det vara detta som påverkar min kropp så pass mycket? Jod påverkar ju sköldkörteln, och på så sätt hormonproduktionen. Jag har tagit rekommenderad dagsdos. (Och det borde heller inte vara skadligt att ta långt mycket mer, då t.ex. japaner får i sig betydligt högre doser utan att bli sjuka).

Annons:
OlgaMaria
2016-07-25 10:37
#1

Faktum är att det finns studier som visar att desto mer jod japaner äter desto vanligare är det med sköldkörtelsjukdom. (Studien finns länkad här plus mer info om jod och sköldkörteln http://www.forefronthealth.com/iodine-rich-foods/ ) Jod är viktigt för sköldkörteln men det verkar också vara lätt att överdosera, och de flesta av oss får i oss tillräckligt med jod i maten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
2016-07-26 08:27
#2

Tack för svar. Faktum är att mitt fibroadenom, som gjort ont i perioder under många år, har blivit betydligt bättre sen jag började med joden. Så något säger mig att jag ändå har eller har haft brist. Dock känns det ju inte bra att kroppen påverkas så som den gjort med pms och så vidare. Jag slutar därför att ta jod en period, och ser hur det utvecklar sig. Beträffande japaner så är de ju också ett av de folk som blir äldst i världen, så något gott måste ju deras kost göra. Sen kan man ju diskutera vad.

OlgaMaria
2016-07-26 08:45
#3

Okej. Det är ju väldigt svårt att veta varför kroppen reagerar som den gör, och om det är bra eller dåligt. Om man har verklig brist på något kan man må rätt dåligt på vissa sätt då man börjar ta det, en tid. Sen kanske det är fler saker du behöver. Hur lång är din menscykel nu? Kan tipsa om adaptogener från topformula.se som hjälper bra mot pms.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
2016-07-27 22:36
#4

Jo, visst är det så. Jag brukar egentligen undvika att ta tillskott om jag inte vet att verkligen har brist. Tror också att det är bäst att få i sig det man behöver på naturlig väg. (Dock lite knepigt med jod som främst finns i musslor och alger, -inget jag äter till vardags direkt).

Min pms är i vanliga fall inte speciellt påfrestande, utan det är nu på senare tid som jag märkt av den. Underligt är också att jag bara har haft ont i det bröstet där cystan sitter. Menscykeln har förkortats till ca tre veckor istället för fyra. Det känns inte bra att kroppen påverkas på det här sättet, vågar inte chansa på att det blir bättre sen när kroppen har vant sig, hormoner är ju inget att leka med, så jag avstår joden ett tag.

Tack för tipset ang. adaptogenerna.

OlgaMaria
2016-07-28 09:51
#5

Ja det är väldigt svårt att veta med kroppen. Svårt att veta om det som hänt med din kropp är något bra eller dåligt. Du får också i dig jod från ägg, mjölk, kött och potatis, samt jodberikat salt om du använder det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sundaychild
2016-07-29 12:52
#6

Jag har alldeles nyss börjat läsa lite på om jod, då jag från flera håll nu hört att jodbrist är mycket vanligt, vi får inte i oss tillräckligt med maten. Jag har alla möjliga symptom, och tänkte börja testa att ta jodtillskott. Jag har diskuterat med en som varit ganska svårt sjuk, som berättade att man bör trappa upp mycket försiktigt, hon fick fruktansvärda detox symptom i början. Så det kan ju vara så att du fått nåt liknande, svårt att veta…

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
OlgaMaria
2016-07-29 13:15
#7

Jo jag tror jod är utrensande också. Kanske kan behövas lite andra tillskott också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
2016-07-29 23:15
#8

#6 Ja, det är den uppfattningen jag också har fått, att vi inte får i oss tillräckligt via maten. Vilka symptom har du? Jag funderar på att halvera dosen istället för att sluta helt, så kanske jag inte reagerar så kraftigt. #7 Det stämmer att jod är utrensande. Bra om man t.ex. vill få ut tungmetaller ur kroppen.

Sundaychild
2016-07-29 23:50
#9

#8 Jag har framför allt värk i rygg och axlar, lite i vissa leder. Har sköldkörtelvärden som enligt vården är ok (TSH och T4), men enligt funktionell medicin inte är det. Har konstaterade antikroppar mot sköldkörteln och ett adenom (=godartad växt) i sköldkörteln. Troligtvis har jag dåliga kortisolvärden och binjurar som inte funkar som dom ska, ska försöka få mig iväg och ta prov. Allmänt trött och hängig, hormonkast, pms… you name it!

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

OlgaMaria
2016-07-30 08:49
#10

Vilket typ jodtillskott tar du? Finns mycket som är utrensande men ibland blir det så att tungmetaller frigörs i kroppen men inte leds ut ur kroppen på ett bra sätt och då kan man må väldigt dåligt och kanske förvärra saker också. Havsalger är jodrikt och har också förmåga att binda tungmetaller så det kommer ut. Mycket extra c-vitamin är bra när man detoxar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
2016-07-30 09:43
#11

#9 Ok. Ja, dessa adenom (har ju ett i bröstet som enligt läkaren som tog biopsi på det skulle försvinna inom en snar framtid, vilket inte alls stämde,) tycks ju kunna orsakas av jodbrist. #10 Jag tar Jodikelip från Helhetshälsa. Provade tidigare att äta rena kelpalger, men de smakade och luktade så hemskt att de nästan kom upp igen.

OlgaMaria
2016-07-30 11:49
#12

Okej det är ju havsalger :) Tycker du ska köpa ett c-vitamintillskott och ta en tablett 2-4 gånger om dagen också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sundaychild
2016-07-30 13:12
#13

#11 Jag tar inget jodtillskott ännu, ska till min terapeut senare i veckan, hon säljer helhetshälsas produkter, så jag antar att det blir densamma.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
Annielle
2016-08-01 08:42
#14

Berätta gärna hur det går sen! 🙂 Har själv funderingar om jodbrist och försöker få i mig lite alger, precis börjat "tvinga i mig" kelp i pulverform som jag rör ut i vatten, men äcklig smak helt klart!  😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anonym
Anonym
2016-08-01 23:29
#15

#14 Usch, ja, kelppulver är ingen höjdare. Jag tar nu halv dos varannan - var tredje dag istället för att sluta helt, och hoppas att det ska få kroppen i fas.

Annielle
2016-08-02 13:57
#16

# 15

Nä, men håller man för näsan när man dricker det går det i alla fall! 🙂

Men det är möjligt att man vänjer sig med smaken så att det inte blir så äckligt.

Första gången jag tog pulvertillskott av Chlorella tyckte jag verkligen att det var fruktansvärt, rena rama avlopps/bajslukten och smaken 😮 (så som jag tänker mig att det skulle smaka i alla fall 😉) men nu har jag faktiskt inga problem alls med det, inte så att det är gott, men liksom neutralt och lätt att få ner.

Ja, de tabletterna du tar är ju verkligen inte starka, så det blir ju inte mycket när man tar dem så sällan som du gör nu då, är ju för övrigt möjligt att du kan ha fått den reaktion du har fått som en övergående fas när kroppens hormoner stabiliserar sig?!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anonym
Anonym
2016-08-02 21:29
#17

#16 Ja, det är ju möjligt, men hur ska man veta? Eftersom mitt adenom känns bättre så kan man anta det. Hoppas att det räcker att ta den dosen jag tar nu för att det ska hålla sig i schack och utan att jag får biverkningarna.

Upp till toppen
Annons: