Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 2708 ggr
micki83
7/22/16, 8:37 AM

Husmorstips

Jag startade en tråd på vegan i fokus, men åtminstone mitt första tips passar väldigt bra här också.

Annons:
DesK
7/22/16, 9:07 AM
#1

De passar bra här, men de passar även på sajten Husmorstips 😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

micki83
7/22/16, 9:36 AM
#2

Ah, lol. Visste inte att det fanns en sån.

Honestyisdead
7/22/16, 12:35 PM
#3

Ser gärna att du skriver tipset här istället för att länka bort från sajten.

OlgaMaria
7/22/16, 12:39 PM
#4

Vad var det för tips? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

micki83
7/22/16, 1:55 PM
#5

Ok, då kopierar jag in det jag skrev. Såhär skrev jag:

Candida är en bakterie som naturligt finns i slidan. När man talar om candida eller jästsvamp så menar man att en obalans har uppstått, där candida bakterierna har tagit över, eller att det finns mer candida bakterier än de goda bakterierna. Symptom brukar vara illaluktande och/ eller ovanligt tjocka flytningar samt eventuellt klåda. Denna obalans är väldigt vanlig och kan komma av att man tvättat sig med tvål eller, att man svettas när man tränar, av tamponger eller till och med sex. Det finns receptfria läkemedel för att behandla candida, men problemet med dem är att de kan orsaka resistans om man använder dem för mycket.

Så jag har ett litet husmorstips för behandling av candida. Vitlök! Och då menar jag inte att man äter vitlök, utan en ca tre dagas behandling med en hel vitlöksklyfta i slidan. Byt ut klyftan 1-2 gånger om dagen. Jag brukar dessutom skära ett snitt i den för att vara säker att vitlökssaften kommer i kontakt med slemhinnorna. Jag har aldrig haft problem med att klyftan skulle sticka iväg uppåt, istället brukar den vilja komma ut av sigsjälv, så man får trycka den ganska högt upp för att den ska stanna kvar.

Plus och minus med vitlöksbehandlingen:

+ vitlöken främjar den naturliga balansen i underlivet samt gör omgivningen ogästvänlig för candidan

+ det finns ingen risk för resistans, då vi inte dödar några bakterier

- jag brukar kännas smak av vitlök i munnen då jag gör detta. Troligen känner jag svagt av lukten, trots att andra inte gör det.

Notera, annat man kan och bör göra för att undvika candida: 

- tvätta underlivet bara med vatten
- undvik trosskydd eller annat med plast där underlivet inte kommer åt att andas
- använd bomullstrosor som andas, eventuellt sov utan
- undvik socker och alkohol, då candidan gillar dessa (om man har mycket problem med candida finns det dessutom något som heter candida dieten där man undviker mat som candidan gillar)

Honestyisdead
7/22/16, 2:09 PM
#6

Svamp luktar inte utan visar sig ofta genom keso liknande flytningar eller ökade flytningar. Det utom rodnad i underlivet.  Kan svida när man kissar och man kan vara väldigt öm. Klåda är väldigt vanligt i samband med att man är röd och öm. Och eftersom man blir skör tenderar man ha lätt att blöda från sprickor som uppstår.

Personligen skulle jag aldrig vända vitlök, speciellt inte en snittad klyfta med tanke på hur stark vitlökssaft är. Sköra och såriga slemhinnor och den saften ihop. Nej tack! 

Men om detta fungerar. Då borde man alltså kunna gnida vitlök mot tex Svamp på armen och liknande? 

Och varför hjälper det inte att äta vitlök? Det borde ju göra hela kroppen ogästvänlig?

Har du några belägg för ditt tips? Låter inte riktigt som du menar en rejäl infektion för då hade du aldrig kunnat stoppa in en snittad klyfta utan att få fruktansvärt ont.

Annons:
micki83
7/22/16, 2:31 PM
#7

#6 Vitlök går också bra att äta, förstås.

Nu talar jag inte om akut infektion som spritt sig utanför slidan. I det läget skulle jag använda mig av läkemedel. Men för återkommande överväxt av candida i slidan, funkar vitlöken jätte bra, jag har använt detta många gånger själv. Vitlökssaften svider inte det minsta.

Candida är en jästsvamp, inte all samma sak som annan form av Svamp som man kan ha. Det är väldigt ovanligt att jästsvamp skulle smitta, medan annan form av Svamp är väldigt smittsam. Dock säger de att vitlök är antifungal, så kanske det skulle fungera på annan Svamp också? http://www.thecandidadiet.com/garlic.htm

Jag kan ha fel gällande lukten, det var vad min läkare sa, att fisklukt är ett täcken på jästsvamp.

Jag fick det här tipset av en person på ett forum och han använt mig av det sen dess.. vitlök i slidan för att hålla bakteriefloran i balans.

Honestyisdead
7/22/16, 2:42 PM
#8

Fisklukt är tecken på bakterier i slidan, inte Svamp.

Och denna typen av Svamp smittar vid sex om man har otur. Killar får oftast inte mycket symptom dock och brukar inte behöva behandling. Men om man har ååterkommande infektioner bör man behandla även den man har sex med.

Just eftersom du säger att det inte svider låter det inte som du haft en riktig svampinfektion. Snarare obalans.

Obalans i underlivet behandlas enkelt genom att tillföra rätt bakterier. Obalans luktar precis som bakterieinfektion. Infektion(bakteriell vaginos) ska behandlas med läkemedel. 

Svamp brukar oftast märkas på blygdläppar och alltså på utsidan. Genom rodnad, svid och intensiv klåda. Sedan sprida sig in i slidan och då får man många gånger grynig flytningar. Det brukar inte lukta.

micki83
7/22/16, 2:44 PM
#9

Hittade en artikel på det jag pratar om: https://www.midwiferytoday.com/articles/garlic.asp

micki83
7/22/16, 2:54 PM
#10

#8 En Svamp infektion smittar inte.  http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Svampinfektion-i-underlivet/

Vitlöken är mycket bättre att använda än att köra med läkemedel, just för att återupprepning av läkemedel kan leda till resistenta bakterier.

Honestyisdead
7/22/16, 3:03 PM
#11

#10 Jo den kan smitta. Har själv varit med om det och vi fick det bekräftat av gyn. Vi smittade varandra om och om och blev av med det då även han behandlade sig. 

Jag vet hur ont det gör att få vitlök på små sår så det är inget alternativ för mig. Jag kör istället på att förhindra att en svampinfektion uppstår. Och om olyckan är där är jag övertygad om att endast medicin hjälper. För jag får inte lite inne i slidan.

Jag har bara haft Svamp när jag ätit antibiotika.  Sedan jag började med probiotikatabletter(tror jag det heter) har jag sluppit Svamp.

OlgaMaria
7/22/16, 3:12 PM
#12

Vitlök är ju antibakteriell också så eventuellt kanske det är en bakteriell obalans du får ibland micki? Jag tror inte heller att det är så skönt att stoppa upp en snittad vitlök i slidan då man har Svamp. Har haft det en gång och det sved väldigt mycket. Det är nog skönare med t ex filmjölk då isåfall om man har Svamp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

micki83
7/22/16, 3:44 PM
#13

#12 mycket möjligt att det jag brukar på är bakteriell obalans och inte Svamp. Hur mycket vitlökssaften svider på sårig hud har jag ingen koll på då jag inte testat det. Dock, kan man ju prova vitlöken vid de första symptomen, istället för att vänta tills man har en full infektion.

Jag har haft en riktigt rejäl infektion en gång, men det var långt innan jag hört det här tipset, så provade inte vitlöken den gången, utan körde på salva. 

#11 ok bra att probioterna hjälper. Helt klart att mitt förslag kanske inte passar alla.

Annons:
Honestyisdead
7/22/16, 3:46 PM
#14

#13 Många gånger blossar Svamp upp med full effekt så snabbt att du inte har en chans. Från noll symptom till alla på en dag.

micki83
7/22/16, 4:51 PM
#15

Nu när vi ändå är inne på ämnet underliv.. jag läste en väldigt bra artikel eller sida för några månader sen om hur man ska ta hand om sitt underliv, och hur lätt det är att få infektioner (hittar dock inte sidan nu). Jag fick urinvägsinfektion en kort tid efter att min man flyttat in, och efter det så hade jag återkommande symptom (dock inte lika starka). Eftersom jag för det mesta klarade mig utan värkmedicin, så gick jag inte till läkaren igen (då jag första gången gick till läkaren hade jag så lite "bevis" i testet att läkaren trodde det skulle gå över av sigsjälv, vilket det inte gjorde).

I alla fall, så då läste jag om hur viktigt det är att ta hand om sitt underliv

- tvätta inte med tvål, bara vatten eller eventuellt ph-balanserad tvätt
- återfukta underlivet med t.ex. olja
- undvik bindor och trosskydd som innehåller plast och inte tillåter att underlivet andas
- använd bomullstrosor som andas
- kissa efter samlag för att spola ur urinröret
- torka dig framifrån bakåt när du går på toaletten
- undvik att bakterier från ändtarmen kommer i kontakt med slidan
- drick mycket vatten och kissa ofta

Andra tips?

Honestyisdead
7/22/16, 5:26 PM
#16

#15 Just det om att få urinvägsinfektioner när man träffat ny partner verkar vanligt och precis som du skriver hjälper det många gånger att kissa direkt efter samlag :)

Övriga tips är också bra om man är känslig.

Själv hade jag aldrig känt mig fräsch om jag bara använt vatten. Men vet många som gör det.

Rakning kan också påverka negativt om man är känslig.

Olja har jag hört delade meningar om. En del säger att det inte är bra och att underlivet smörjer sig själv.

citytjejen
7/23/16, 1:49 PM
#17

Jag har ett husmorstips om hur man blir kvitt vagel i ögat! Man tar en kamomilltepåse som man vridit ur och låtit svalna, och lägger denna på sitt stängda öga och låter detta verka i ca en timme. Har provat detta flera gånger och det funkar jättebra! För mig har vageln gått tillbaka efter ett par timmar och nästa dag har den varit helt borta!

/Christina

OlgaMaria
7/23/16, 8:06 PM
#18

#17 Svalnat kamomillte hjälper mot ögoninflammation också :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

citytjejen
7/24/16, 3:51 PM
#19

#18 Aha, det visste jag inte, bra tips! 🙂

/Christina

Namiko
7/24/16, 5:36 PM
#20

#17 Saliv hjälper också snabbt mot vaglar i ögat. Bara att ta lite av sitt eget saliv på fingret, dutta på vageln och dagen efter är den borta.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
[Devya]
7/24/16, 6:56 PM
#21

Ajj, aldrig i livet att jag någonsin skulle sätta vitlöksklyftor upp i min slida. :D Vitlök är så himla starkt att det kan få mina ögon att tåras så aldrig att jag skulle lägg upp något så himla starkt i mitt underliv och jag tycker att alla andra som funderar på det här borde vara väldigt försiktiga, speciellt om man har ett känsligt underliv.

Jag har aldrig haft några problem med mitt underliv. Jag har aldrig haft uvi eller Svamp (ingen könssjukdom heller för den delen).  Jag tvättar endast mitt underliv med vatten och jag torkar mig helt fel efter att jag har kissat, har alltid gjort det men aldrig fått några fel. =p

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: