Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 929 ggr
dementia
7/20/16, 11:46 PM

Cerazette i 8 år, vad händer??

Har tagit cerazette/gestrina i över åtta år nu och inte haft en droppe mens sedan jag började med dem. Och så plötsligt förra veckan så fick jag extrem mensvärk och mens som varade i typ fyra dagar, men blödde väldigt lite mot vad jag brukade innan. Väldigt brunt också (ursäkta detaljrikedomen). Har fortfarande inte slutat utan har bruna flytningar.

Vad händer? Jag har alltid slarvat med vilken tid jag tar tabletterna och har missat flera dagar på raken utan att jag fått någon blödning tidigare. Varför händer det här nu helt plötsligt när jag inte ens slarvat utan varit ovanligt duktig och tagit dem samma tid?

Har två egna teorier:
1. de har helt enkelt slutat fungera.. av okänd anledning :(
2. har flyttat ihop med min pojkvän och blivit sambo, kan det ha blivit någon hormonförändring hos mig i samband med det??

Jag är så ledsen över att cerazette börjar krångla för mig nu.. hatar mens och har så himla ont av det, vill inte byta piller heller.

Annons:
dementia
7/20/16, 11:48 PM
#1

Just det, har haft ont i brösten i typ två veckor nu och de gjorde extra ont under den här mensen som var.. men det har jag haft förr i omgångar på typ 3 veckor ungefär 5 gånger om året också.

Surpan
7/21/16, 8:19 AM
#2

Det kan vara vad som helst. Kanske graviditet? Har du gått på dina cellprov vid varje kallelse? Att inte blöda ökar risken för livmoderhalscancer. Eller så kanske det bara är en normal mellanblödning. Kroppen förändras en del på 8 år, och hormoner kan gå upp och ned.

/Surpan

oh-la
7/21/16, 9:28 AM
#3

#2, att det ökar risken för livmoderhalscancer att inte ha mens har jag aldrig hört… Vart kan man läsa om det? Har snarare hört att p-piller minskar risken, liksom graviditeter, om de innehåller gulekroppshormon.

Surpan
7/21/16, 10:02 AM
#4

#3 Min gynekolog sa det (jag har PCO och har därför långt mellan mens. Hon vill sätta igång min mens på konstgjord väg minst 3-4 per år om den uteblir helt). Men när jag googlar så visar det sig att det gäller livmodercancer och inte livmoderhalscancer. http://www.1177.se/Sormland/Tema/Cancer/Cancerformer-och-fakta/Cancerformer/Livmodercancer/

/Surpan

Upp till toppen
Annons: