Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2532 ggr
Anonym
Anonym
2016-07-12 22:33

Ungt utseende

Ni som ser betydligt mycket yngre ut än vad ni är, hur hanterar ni det? Jag är 34 år men ser snarare ut som 24. Upplever att detta mest är till min nackdel, och att jag aldrig riktigt får bli vuxen. Hur känner ni?

Annons:
softalagom
2016-07-12 23:16
#1

Jag mår jättebra utav det. Jag är 37 ser ut som 25-28. Är supernöjd, sen är det hur du klär dig och beter dig efter det. Jag har två barn. Springer som en galning efter dom små liven. Så motion finns, jag tränar också. Äter nyttigt och onyttigt( unna sig) Jag går mkt i träningskläder gärna i Houdini, Adiads. Jobbet klär jag mig i klackskor, snygga kontorskläder. Njut utav att du ser yngre ut. Vill inte se äldre ut.

Honestyisdead
2016-07-12 23:27
#2

Har aldrig hört någon över 30 som tycket det är tråkigt att se yngre ut 😃  Man är ju dessutom vuxen vid 24 också. Behandlar folk dig som ett barn eller vad är nackdelen?

Anonym
Anonym
2016-07-13 08:57
#3

Nog försöker jag klä mig vuxet, sminkar mig, o.s.v. Men i många situationer får jag nästan kämpa för att bli tagen på allvar. Det kan t.ex. vara vid läkarbesök, (sist hajade läkaren till och var tvungen att dubbelkolla mitt personnummer,) eller egentligen i vilken situation som helst med okända människor. Jag träffar inte sällan människor som är tio år yngre än vad jag är, men som ser ut att vara i min ålder. Antar att jag ser "snäll" ut också (eller mesig?) vilket inte gör saken bättre. Kanske ska jag börja klä mig i nitar och läder eller dyl. :-o

Aleya
2016-07-13 10:45
#4

30 och blir alltid tagen för yngre. Men har slutat bry mig. Oavsett om jag har smink eller ej så blir jag tagen för yngre. Det är bra tycker jag.☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Blue_Lugia]
2016-07-13 13:46
#5

Ja är 26 men berättar inte gärna om min ålder, då många tror jag är 18-20 år…

Sweelin
2016-07-13 14:02
#6

Haha jag är 23 men folk kan tro att jag är 16-17 😃 Behöver inte ens säga "en vuxen" på bussen för de har redan hunnit knappa in en barnbiljett 👍

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
Maria
2016-07-13 14:05
#7

Jag hade i många år ett väldigt barnsligt utseende och jag minns när sonen var liten och jag blev tillfrågad flera gånger om min "lillebror" och hur gammal han var osv. Mycket irriterande medans jag idag kan tycka att jag borde ha blivit smickrad. Jag var nyss fyllda 22 när jag fick honom så jag var ju inte jätteung.

Numera är jag 54 och åldern har inte bara kommit ikapp utan den har gått förbi. Det är nog många som idag tror att jag är äldre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sandi92]
2016-07-13 15:07
#8

Jag är 24 och folk tror ofta att jag är typ 15-16. Har mest negativa effekter för mig faktiskt. Folk tror att jag är minderårig och tar inte riktigt mig på allvar. När jag hade tid till en sjuksköterska sist så frågade hon om jag inte hade min mamma med mig. Det mest extrema var nog ändå när jag inte fick komma in på en bio med 15-årsgräns. Hade inget leg med mig och det var en lång kö bakom. Väldigt pinsamt.  Positivt är väl att jag bara behöver betala halva priset på bussen.

[Devya]
2016-07-13 16:25
#9

Jag är strax 30 men många misstar mig för att vara under 18. 

Förra veckoslutet hände något knasigt. Min kille och jag skulle hämta en skivspelare. Mannen välkomnade oss och sa, ahaa, fader och dotter… Då  är min kille 4 år yngre än mig.

Jag har inget emot det men jag märker att min kille blir alltjämt ledsen då folk alltid tror att han är bra mycket äldre än mig.

Anonym
Anonym
2016-07-13 17:21
#10

Ok. Jag berättar inte heller gärna hur gammal jag är, även om jag inte bryr mig fullt lika mycket längre när folk antar att jag är så pass mycket yngre. Förr kunde jag bli helt knäckt för sådana kommentarer. Tyvärr är det mycket åldersfixering i det här landet, och hur en person antas vara vid en viss ålder. Ska jag t.ex. på ett möte och det förväntas komma en kvinna som är närmare 35, men sedan dyker upp en tjej ser ut att vara i 25-års åldern så kan reaktioner bli rätt trista. Det känns som om jag då måste bevisa min ålder genom mitt beteende. En person försökte, vid ett sådant tillfälle t.o.m. tvinga mig att visa leg en gång, som att jag skulle ljuga om min ålder och lägga på tio år:/ Jag antar att jag kommer att få ha det på detta sätt då det ligger i släkten.

Sindri
2016-07-13 19:09
#11

Njut så länge du kan!!!! Jag fick visa leg på pubar tills jag var 25, leg på systemet tills jag var 30, blev ifrågasatt på vissa jobb och arbetsuppgifter, men det var bara att visa dem…….. 😉

Men - naturen ger och naturen tar. Nu kan jag säga som #7 av: Maria i alla fall vad gäller min förr så fina persikohy i ansiktet. Blir rätt ledsen när jag ser mig i spegeln faktiskt, speciellt eftersom jag känner mig, och mår, som om jag jag vore mycket yngre nu än för 10 år sedan.  Sorgligt eftersom jag lever väldigt hälsosamt och inte röker.

Så - var så glad att du ser så ung ut.

Honestyisdead
2016-07-13 19:18
#12

Jag är över plus några år och får visa leg för nikotin och systemet. 

Värst var när jag var ca 30 och skulle lämna in en 10an lott med vinst på 10 kr och dom bad om legg.  Jag hade inte med det eftersom jag bara skulle lämna lotten. Jag fick be min MAMMA  hämta ut tian hahaha

vendelay
2016-07-13 19:45
#13

#12 Hahaha, det är ju ändå lite roligt! Vad sa din mamma? 😂

Jag är 21, min sambo är 26. För några månader sen knackade de från radiotjänsten på hos oss. Jag öppnade och de frågade om det fanns någon vuxen hemma, samtidigt tittade min sambo fram och de fortsatte vänta på att någon över 18 skulle komma till dörren… Vi blev så fulla i skratt att vi knappt kunde svara 😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Honestyisdead
2016-07-13 19:57
#14

#13 Hon trodde först inte på mig hehe.

Din historia var också rolig :D

Anonym
Anonym
2016-07-13 20:46
#15

Ja, ni, det har hänt mig också, att få visa leg när jag köpt lotter. Leg på "röda näsan" är mer en regel än undantag. Tobak nyttjar jag inte som tur är. En annan sak jag märkt är att en del äldre (ofta män) gärna vill lära mig hur man kör bil, trots att jag har haft körkort i sisådär 15 år. De tror väl att jag nyss kört upp, och ska då gärna läxa upp mig i trafiken. Mycket med detta att ha "fel utseende till sin ålder".

Honestyisdead
2016-07-13 20:55
#16

#10 Det förstår jag är jobbigt när du får reaktioner på jobbet och då känner press på dig att visa att du kan din sak och inte är en okunnig tonåring och beter dig vuxet (vad nu det egentligen är )

Den som bad om leg måste vara lite efter. Ingen över 20 skulle väl få för sig att ljuga sig äldre haha. Vad vinner man på det.

#15 Hatar när folk antar att man inte kan saker baserat på tex utseende eller kön och försöker påtvinga en sin "kunskap" som man många gånger själv är bättre på dessutom.

MoaL
2016-07-13 22:02
#17

Samma för mig, folk som inte känner mig tror alltid att jag är yngre än jag är (jag är 27 år). När jag var hos min mamma när hon låg på sjukhuset var det en av sköterskorna som frågade vad jag ville bli när jag blev stor. 🤪 Hon höll på att skämmas ihjäl och bad så mycket om ursäkt när jag sa att jag redan var stor och jobbar på bibliotek. 😃 En annan sköterska berättade hur mycket hon trivdes med sitt jobb och föreslog att jag skulle välja den inriktningen på skolan. Vi frågade hur gammal hon trodde att jag var, och hon gissade på kring 16-17. Alla som har misstagit sig på min ålder har gissat på mellan 15 och 17 år. 

Jag är för ärlig för att åka med barn/ungdomsbiljett på bussen, men de hajar nästan alltid till när jag säger vuxen. Självklart får jag alltid legitimera mig när jag köper eller lämnar in någon lott. Alkohol och tobak använder jag inte, men för ett par år sedan var jag tvungen att legitimera mig vid två tillfällen, ena gången på ett bibliotek när jag skulle låna en film (16årsgräns) och andra gången på Willys när jag köpte en energidryck (15årsgräns). 😛

Inte så mycket att göra något åt. Jag tänker att jag får vara glad att jag ser ung ut så länge det varar. 😎 Men visst känns det som att man inte tas på allvar alltid, så är det ju.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Anonym
Anonym
2016-07-13 22:37
#18

#16 Ja, det kan vara väldigt irriterande när man tydligen ska lära sig något man redan kan rätt hyfsat. #17 Känner igen det där med att folk också kan skämmas när de tar för givet att man är yngre. Egentligen ska man ju inte anta att man vet någons ålder på ett ungefär, men det går väl automatiskt. En situation jag aldrig lär glömma var när jag på en släktfest träffade en avlägsen släkting som jag inte sett på tio år. Hon var vid det här tillfället runt 18 år, och jag var 24, men såg väl snarare ut som att jag också var 18. Vi kände inte igen varandra eftersom båda var barn sist vi sågs. Nu visade det sig att denna tjej hade blivit nästan två meter lång och såg betydligt äldre ut än sina 18 år. (Jag skämdes redan här). Det första som händer är att hon basunera ut över hela sällskapet att "men gud, är det du, du som var så stor sist". Sällan har jag känt mig så till åtlöje. Sådana händelser glömmer man inte i första taget! :-O

Myrra
2016-07-14 08:44
#19

Jag är 43 år och får fortfarande visa leg på systemet.

Folk tror att jag är dotter till min make mm.

escanny
2016-07-14 11:23
#20

När jag var 18-20 år tyckte jag det var jobbigt. Jag var ju vuxen men folk trodde jag var 14-15.  Värst var det på arbetsplatser när alla automatiskt trodde jag var någon ung praktikant bara för att jag var kort, smal och såg ung ut i ansiktet. Efter 25 tyckte jag bara det var kul att jag såg yngre ut

Annons:
Fransu
2016-07-14 12:20
#21

Jag har också alltid sett yngre ut än jag är. Folk tror mig inte när jag säger att jag blir 40 nästa år. Själv tycker jag däremot att utseendet har börjat komma i kapp åldern. Och jag är helt okej med det faktiskt. Det som i och för sig känns bra med att inte se "gammal" ut är att jag är 9 år äldre än min man och det är det i princip ingen som reagerar på förrän vi talar om vår åldersskillnad. Ingen har trott att jag är hans mamma, tack och lov. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Namiko
2016-07-14 15:00
#22

Jag har alltid sett yngre ut. Blev tagen för att vara 3 år yngre större delen av min uppväxt. När jag sen fick jobb på min gamla gymnasieskola så trodde flera anställda att jag var en elev och jag påpekade snällt att "Nä, jag tog studenten för 6 år sen." och jag fick alltid lika överraskade miner tillbaka.

Förra sommaren köpte jag lotter varje vecka och leg var en självklarhet. Den roligaste gången var när killen i kassan bad om leg och påpekade att man iaf bara behöver vara över 18 för att köpa lotter. Hans min när jag svarade med "Tur att jag har varit det i 10 år då." var oslagbar. Beroende på hur jag klär mig så kan jag lätt smälta in bland gymnasieelever men det är sällan någon tror att jag är över 21, blir 29 i år.

Jag bryr mig inte alls om hur gammal folk tror att jag är, det ska inte påverka hur dom behandlar mig. Tyvärr så är det en väldigt stor skillnad på hur man blir behandlad som en ung tjej på arbetsplatser, speciellt inom mansdominerade yrken. Jag har aldrig försökt agera mer vuxen för att få någon att behandla mig bättre, jag avskyr nämligen att gå runt och låtsas och bygga upp en fasad. Det som fungerat bäst för mig är helt enkelt att vara mig själv (trots att det förstärker folks idé om att jag är 20-21) och visa att jag faktiskt vet vad jag håller på med. Då spelar det ingen roll om man har att göra med folk som är helt gröna inom yrket eller dom som jobbat längre än man själv har levt. Man kommer långt på att skita i vad andra tycker och vara säker på sig själv.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

jackiejohn
2016-07-14 17:03
#23

Jag måste se betydligt äldre ut än vad jag är… Jag är 23 år är förvisso gift och har barn nu men jag har blivit tagen för att vara min lillasysters mamma sen jag var 18år, många många gånger i flera olika sammanhang. Ska tilläggas att min syster är bara 5 år yngre än mig men jodå! Jag är visst hennes mamma.. Har visst leg vid köp av nikotin/alkohol kanske 4-5gånger? Första gången jag handla på systemet handlade jag till vårt bröllop och notan gick på 3500-4000kr nånstans då fick vi visa leg och uppge orsak till all denna alkohol både jag och maken, han är 5 år äldre än mig alltså 28år men majoriteten som gissar han ålder säger 35år så vi ser nog gamla ut 😁 Haha

Bästakompis
2016-07-14 21:17
#24

Jag tycker att folk har alldeles för mycket förväntningar på hur man ska vara, klä sig, uppträda och leva i en viss ålder. Särskilt runt 30- och 40- strecket så har folk kommenterat min ålder och tyckt att jag verkar yngre. Som om det finns nån magisk gräns där som gör att man förändras. En tjej som då var 32, jag var 40, utbrast :Jag trodde du var i min ålder! "Ja, det är jag ju" hade jag lust att svara, men det hade låtit lite snorkigt kände jag. Bara för att jag var på andra sidan den magiska 40-gränsen så hörde vi tydligen inte ihop. Själv märker jag att några år hit eller dit har mindre betydelse ju äldre man blir. Mina barn ser lite äldre ut och jag lite för ung för att vara deras mamma. Min då 15- åriga dotter fick betala vuxenbiljett (18) på ett museum, dessutom var jag tvungen att påpeka att jag skulle betala för båda. Nu när hon är 17 tror många att vi är två väninnor och behandlar henne som en vuxen, frågar om vi ska betala var för sig etc. Jag antar att om nån gör en snabb uppskattning på att jag är 35 så kan jag ju inte vara mamma till en "23-åring" ….Hon är 175 cm lång, bredaxlad, med kort brunt hår och glasögon, antar att det ger intryck av myndighet…någon frågade om hon pluggade på högskolan. Själv tycker jag inte att jag ser ung ut för jag kan ju se att jag har förändrats, så jag tar det som en komplimang numera om någon tror jag är yngre…

lunaticIam
2016-07-15 01:37
#25

Åh, jag blir alltid tagen för yngre än jag är! Jag blir 25 i höst men utseendemässigt har jag tydligen fastnat i 14-16. Det är himla kul när jag ute med mina yngre systrar, som är 15 respektive 17. Folk placerar snabbt in mig i samma åldersgrupp som dem och inte sällan tas jag för den yngsta i gänget 😂
Jag får visa leg när jag köper Alvedon/Ipren, energidryck, lotter - you name it! 
Systemet har jag besökt endast två gånger i mitt liv och har fått visa leg bägge gångerna. Under båda besöken tvingades också de i mitt sällskap visa leg för att jag tydligen såg så ung ut 😎
En gång har det hänt att en ny bekantskap gissat att jag är närmare 20 - när jag pratar bryts illusionen lite grann av att folk tycker att jag pratar smart. Hur man nu gör det 😛

Jag tycker mest att det hela är roligt och har alltid tyckt det, haha 😃

Sommarek
2016-07-15 13:44
#26

Jag ser till att vara vältalig och påläst, så att folk kan få en liten vink om att jag inte är ett barn. Jag är dessutom kort och har rött, lockigt hår, så jag kan ofta få "du är så söt när du är arg"-bemötandet om inte jag ryter till. If you can't join them, beat them.  😃

Men jag har också varit på "andra sidan" - har en väninna som också ser ung ut, och då hon är den yngsta i vår lilla grupp har vi dessutom alltid tyckt att hon är lite av en "minsting" (hon är sladdis hemma också). Förra året gick vi och pratade, varpå hon säger att hon ju ändå fyller 26 nästa gång - och då flyger det ur munnen på mig "Vad stor du har blivit!"

Vi brast ju båda ut i skratt…  😂

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gaara
2016-07-29 12:55
#27

Fyllde 30 i år och fick nytt jobb några få månader innan dess. De flesta trodde att jag var 19. :P Jag tar det alltid som en komplimang. Men har också alltid sett yngre ut än jag är, så jag är sjukt van vid det. Tycker dock det är väldigt skönt att se ung ut då min kille är 6 år yngre än mig. :P De som inte vet hur gamla vi är tror att vi är lika gamla eller att jag är några år yngre än honom (Antagligen för att folk fortfarande är vana vid att tjejen är något år yngre än killen då det verkade vara mer eller mindre standard förr i tiden) Hur som helst. Jag har fått sjukt många underbara skratt när jag sett folks miner när jag avslöjat hur gammal jag faktiskt är. X)

Annons:
[rumelle]
2016-07-29 20:43
#28

Jag upplever inte att jag ser yngre ut än vad jag är (28 år). Men i midsomras fick jag visa leg när jag köpta Novalucol på Willys (18-årsgräns?). Och Idag fick jag visa leg när min man handlade på systemet (vi är födda samma år och han fick inte visa leg fastän det var han som handlade…). Så ja, jag börjar bli lite fundersam över hur barnslig jag ser ut egentligen.

[nevamisse]
2016-07-29 22:43
#29

Är 25 och folk brukar tro att jag är nånstans runt 17-18. På jobbet måste man vara utbildad och myndig, så då tror folk att jag precis tagit studenten.
Senast igår fick jag frågan "Vad ska du bli när du blir stor?", när jag var på jobbet.

reckon
2016-07-30 15:20
#30

#25, #28 Grejen är att man bör fråga leg på alla som ser ut att vara under 30 år för köp av t.ex läkemedel och cigaretter. Så man frågar oftast inte för att man misstänker att någon inte fyllt 18, utan för att kontrollanterna kan vara 25 och då åker man dit och det är inget vidare jättekul. 

Ibland kommer det in någon som man skulle tippa var 25 + och aldrig skulle frågat leg på annars, men som gör ett typiskt "kontrollantköp" och köper typ en snusdosa och ett tuggummipaket och ber om en triss. Då är det bara att fråga om leg hur dumt det än känns och hur idiotförklarad man än vet att man kommer att bli.

Honestyisdead
2016-07-30 15:41
#31

#30 Fast du kanske tycker någon ser ut 25 och en annan tycker den ser ut som över 30. Hur kan kontrollanten kräva att man ska tycka något?

Sommarek
2016-07-30 15:47
#32

#3 Hade inte sett din kommentar innan. Jag klär mig i svart och nitar, och tro mig, det hjälper inte alls. Då blir det bara "det är bara en fas för att du inte hittat dig själv än"…   🤮

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Snuffles
2016-07-30 17:27
#33

jag är 15 men ser ut som typ 12-13, jag gillar det för känner mig fortfarande liten och vill inte växa upp och folk behandlar mig som ett barn nu så hahah

reckon
2016-07-30 21:27
#34

#31 Vet inte men det är så det är. Det allra värsta med att sitta i kassan är dessa ålderskontroller. Speciellt när folk inte bara kan ta fram sitt leg och så är det inget mer med det, utan vissa gör världens scen av det och frågar om man är seriös och suckar och har sig. Åh, hur har jag ens stått ut så här länge. 🤐

Annons:
Anonym
Anonym
2016-07-30 22:46
#35

#34 Känner igen det där. Hellre att ta det säkra före fot osäkra.

Upp till toppen
Annons: