Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 1618 ggr
trasigspade
2016-07-12 15:45

Lätt ledsen och besviken

Jag har ett problem med mig själv. Jag blir så fruktansvärt besviken när planer inte går som jag tänkt att jag är gråtfärdig även dagen efter.
Det gör ont i hjärtat. 

Personen i fråga (min sambo den här gången) har inte en aning om att det han ”gjort” (snarare inte gjort?) har gjort mig ledsen.
Och jag känner mig så fruktansvärt larvig som blir ledsen och besviken över små-trams.
Är det någon som har tips för hur man lär av sig själv med såna ovanor? :/
För jag är då inge rolig att bo med när jag beter mig som ett småbarn.

Annons:
Maria
2016-07-12 15:48
#1

Det bästa är väl att prata om det öppet. Så länge ex. din sambo inte har en aning om hur du känner och reagerar så kommer det här att hända igen…och igen.

Jag förstår inte hur man kan leva ihop och inte kommunicera om sina känslor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2016-07-12 15:49
#2

Du måste lära dig att kommunicera. När man bor ihop är det det man måste lära sig. Nu vet jag inte vad han har gjort eller ej. Men ibland går inte saker som man vill av olika anledningar. Du måste lära dig att saker skiter sig ibland. Men även att prata så dom i din omgivning vet vad som är fel istället för att du börjar dumtjura som en 5-åring.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

trasigspade
2016-07-12 18:46
#3

Det är svårt att inte bli som ett barn för känslorna bara tar över helt. 
Det var därför jag tänkte om någon har ett bra tips för vad man kan tänka på när det råkar hända så att det sen går att prata om det i efterhand? 
Jag vet ju att det är fel och skäms över det, vilket gör det ännu svårare att prata om och jag blir mer ledsen och arg på mig själv över hur jag beter mig. 

Det är som sagt småsaker som triggar det.. 
Tex. Att han glömde våran årsdag. 
Att vi planerar att ha vuxen myskväll och jag  spenderar en timme i badet och gör allt för att vara så fin och fräsch som möjligt. Gulliga underkläder, stay ups etc. 
Och så får han ett samtal av en vän som behöver hjälp att lyfta någon soffa och när han väl kommer hem har han typ glömt våra planer och ser inte ens att jag försökt göra mig "fin för honom". Jag förstår att man kan vara trött och att sånt påverkar planer men då känns det som om allt jag gjorde var "för gäves" och att han inte bryr sig ett skit. 

Som sagt är det helt skitlöjliga saker och det vet jag om. ☺️

Aleya
2016-07-12 21:02
#4

Min karl kommer aldrig ihåg födelsedagar. Knappt ens sin egna. Och årsdagar kan du glömma. Men jag har lärt mig att acceptera det. Han kommer inte ihåg. Inte för att vara dum men det är som teflon. Man får acceptera. Och prata om det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JazzBass
2016-07-12 23:18
#5

Råkade slinka in i det här forumet via nya inlägg, och såg det här och tänkte svara även om jag nu inte är kvinna.

Visst kan man göra som Aleya, men alla kanske inte klarar det och samtidigt vara lyckliga.

Jag tycker inte det är "småsaker" som du nämner. Det är saker som uppenbarligen är väldigt viktiga för dig (för mig också), och racka för guds skull inte ner på dig för att du känner som du gör. Du säger att han inte vet att han gjort dig ledsen. Jag undrar då - varför? Bättre kommunikation tror jag är enda sättet för dig att blir lyckligare i ditt förhållande. Min sambo har ibland blivit ledsen för "småsaker" som hon säger, orsakade av mig, och det har alltid varit bra att tala om saken, hur stor eller liten sak det än är fråga om. Inte sällan har hon tyckt nånting är en löjlig småsak, som hon inte förstår varför hon ska reagera så starkt på. Jag ser genast på henne om hon är nedstämd/ledsen och frågar alltid då vad det är, och så reder vi upp saken. Samma sak då situationen är den omvända. Kommunikationen gör relationen starkare, och man blir en lite bättre partner efter varje dylikt samtal. Rekommenderas varmt. Samtidigt blir man kanske mer "härdad" mot småsaker och mer förstående för varandras egenheter, och kan agera därefter.

Det kan vara svårt att tala om saker som den andra gjort/inte gjort som gör en ledsen, speciellt om man inte gjort det förut, men jag tror det är väldigt viktigt för att skapa och upprätthålla en stark, nära relation med sin partner.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

obstitant
2016-07-13 12:56
#6

 Jag tycker faktiskt inte heller det är så fåniga småsaker du blir ledsen över, jag hade också blivit besviken i de situationer du beskriver. Att han blev tvungen att sticka iväg och hjälpa en kompis hade jag kunnat hantera (även om jag hade känt ett styng av besvikelse då också), men att han sen helt glömmer bort er överenskommelse låter lite nonchalant.

Kan du prata med honom, i ett lugnare läge, om att saker som årsdagar och romantik faktiskt är viktig för dig och att du behöver att han anstränger sig lite mer för att tänka på det? Och tala om för honom att du blev ledsen när du hade ansträngt dig så för att göra dig fin och han inte ens noterade det? Även om du blir för upprörd just när det händer kanske ni kan prata om det på ett mer generellt sätt och inte just när något har hänt?

Annons:
trasigspade
2016-07-18 23:34
#7

Tack för de två senaste svaren! ❤️

Vi har pratat nu och det känns väldigt mycket bättre. 😇

Upp till toppen
Annons: