Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 938 ggr
Anonym
Anonym
7/11/16, 7:55 PM

Flytta hemifrån

Jag har det ganska tufft hemma och utan att gå in på detaljer letar jag efter ett eget hem. Jag är nyligen fylld 18 år (juni) och har B körkort. Jag har kollat på en del hus ute på landet för maxpris 600k men hur ska jag kunna få tag i dem pengarna? Jag går ännu i skolan (1 år kvar i gymnasiet) och ingen tid att jobba under sommaren då jag inte får tillbaka min bil förren i augusti. Bor 2 mil till närmsta busshållplats. Finns det något sätt?

Annons:
Sagolikt
7/11/16, 8:04 PM
#1

Jag har inte hört om någon som fått bolån medan de går på gymnasiet. Du får väl kontakta olika banker och kolla upp saken men som hyfsat oinsatt låter det orimligt. Som gymnasieelev får man väl typ 1050 kr per månad? Det går ju inte att leva på ens om man bor i tält. När jag gick på gymnasiet kunde man få något slags inackorderingstillägg om man pluggade i en annan kommun men det täckte inte hela utgiften utan krävde att föräldrarna sköt till pengar. Vet inte hur det fungerar numera.

Jag känner ju inte dig och det här kanske låter hårt, det är inte min avsikt. Många tonåringar tycker att de har det olidligt hemma och vill flytta därifrån. Jag tror att det kan vara en del i processen att bli självständig. Om man tänker ett par generationer tillbaka flyttade man ju hemifrån mycket tidigare, kanske klarar (vissa) unga sig själva tidigare än vad som matchar nuvarande utbildningskrav.

Socialtjänsten kan hjälpa till i att ordna bostäder vissa fall, men inte hur som helst och till alla som vill utan det krävs en utredning. Jag kan tyvärr inga såna detaljer. Du kan kontakta socialtjänsten i den kommun du är folkbokförd och höra dig för. Du kan säkert fråga anonymt om du bara vill ha upplysningar. Om inte annat kan de kanske hjälpa dig och din familj till någon slags familjeterapi för att kunna leva tillsammans på ett sätt som fungerar för er alla. Du har naturligtvis rätt att trivas och må bra i ditt hem!

Herveaux
7/11/16, 8:36 PM
#2

Att få till ett lån för att köpa hus och sen ha en ekonomi för att klara vardagen (mat, hus, bil, osv, osv, osv.) så krävs det nog minst ett heltidsjobb, iaf i bankens ögon för att godkänna ett lån med de nya amorteringskraven etc.

Jag fick hjälp av Socialen att få en egen (hyres)bostad när jag fyllde 18, men jag har ingen aning om hur det fungerar idag.

Mitt råd är att prata med Sociala i din kommun och hör efter om dom kan hjälpa dig.

Om du är en skötsam person som har möjligheter till jobb efter skolan så kanske du kan hitta någon som söker en inneboende.
Blir ju inte ett eget hem, men du får komma ifrån din familj.

Lycka till och hoppas allt löser sig!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
7/11/16, 8:42 PM
#3

Jag säger som de andra, bolån utan fast anställning och med det nya amorteringskravet kommer tyvärr inte att funka. Däremot kan du söka hyresrätter eller, vilket är troligare att du får tag i, andra/tredje/fjärde/osv-handskontrakt eller som inneboende. Soc kan hjälpa dig också men jag vet inte hur det funkar.

Ge inte upp är mitt viktigaste råd. Stå i bostadsköer, jobba så fort du får möjlighet och spara pengar. Jag flyttade ca ett halvår efter min 18årsdag, till en superliten stuga som jag fick hyra skitdyrt ute på landet. Hade två timmar till jobbet men jag fick i alla fall bo ifred. Det löser sig, men du får inte ge upp.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Aleya
7/11/16, 8:45 PM
#4

Ganska svårt att få en lägenhet eller dylikt då du har nästan noll i inkomst.

Du kan fråga soc på din ort ä. Men jag skulle tyvärr inte räkna med att dom kan/vill hjälpa dig. Det beror på hur dåligt du har det hemma.

Och i värsta fall kommer dom neka dig och säga lös det själv. I bästa fall hjälper dom dig.

Sen är det så att soc inte sitter direkt på ett överflöd med lägenheter. Utan godkänner dom dig för att få lägenhet måste du fixa det själv oftast. Men då måste du ha stått i kö ett bra tag också.

Så det är tjorvigt. Men mitt förslag är att ställa dig redan nu i kö på ett kommunalt bostadsbolag. Dom brukar ha rimliga priser på hyran. Så att du kan flytta fort då du väl har jobb osv om inte annat.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
7/11/16, 9:52 PM
#5

Köpa kan du glömma. Är ju självklart du inte kan köpa utan pengar på banken eller jobb. 

Angående hyreslägenhet.  Tänkte dina föräldrar stå som borgensmän och betala din hyra? Om inte måste du ha ett jobb innan du flyttar.

Soc hjälper de som har det riktigt svårt om de har någon ledighet. Tex hemlösa.

OlgaMaria
7/12/16, 10:45 AM
#6

Om din hemsituation är väldigt dålig kan man få hjälp från kommunen till hyra för en lägenhet. Att köpa något eget behöver du vänta med tills du har fast inkomst från arbete. Ett alternativ är ju att pausa dina studier och börja jobba så att du kan betala för ett boende. Sen om du ordnat ett billigt boende skulle du kunna plugga färdigt om du också jobbar lite grann på kvällar och helger t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Sarah
7/13/16, 9:50 PM
#7

Tyvärr är nog din egna lösning att leta efter ngt att hyra. Andra hand eller inneboende någonstans. Allt beroende på vad du har för inkomst.

Aleya
7/13/16, 10:23 PM
#8

Kan säga att problemet med om du pausar dina studier är att när dom kollar din inkomst från förra året så har du ingen. Så det kan bli ett problem. Om du inte kan uppvisa att du har en tillsvidareanställning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: