Annons:
Etikettvåld-mot-kvinnor
Läst 4483 ggr
Honestyisdead
2016-07-11 03:25

Försvar

Har du med dig någonting för att kunna försvara dig om du blir överfallen?

Annons:
tiger tok
2016-07-11 09:44
#1

Jag har oftast med mig hunden och hon kan försvara det vet jag för det har hon gjort förut.

tiger tok
2016-07-11 09:45
#2

Menar inte att hon är aggressiv men hon har försvarat mig förut! 😊

Zadeira
2016-07-11 16:39
#3

Nej. Brukar ju alltid ha nycklar i väskan/fickan om det skulle krisa men har inget avsett för försvar.

Scorpio97
2016-07-11 16:43
#4

Jag har en försvarsspray men det är endast för att jag fick en som gåva. Eftersom jag ändå alltid har med mig min väska när jag ska någonstans så ligger den däri. Hade jag inte fått den hade jag dock aldrig köpt en och jag känner egentligen inget behov av att ha den. Tycker bara att det är onödigt att lämna den hemma när jag ändå har den och kan ta med den utan att det stör. 

Är inte direkt rädd för att bli överfallen, rör mig sällan i "riskmiljöer" eller liknande.


//Jessie

Åsa S
2016-07-11 18:18
#5

Nä har ingenting inte ens när jag tar mig hem kvällstid från gullmarsplan via T-centralen, är inte rädd och har faktiskt aldrig mött några farliga människor, udda människor ja men flera av dem är ju mina kunder så jag vet ju vilka de är.

Sindri
2016-07-11 19:56
#6

Är sällan ute ensam, bor nästa storstad så det är ofta mycket folk i rörelse. Men det är absolut något jag borde tänka på den gången det inte är så.

Dottern kör med nyckelknippa i handen, det borde jag tänka på.

Annons:
Honestyisdead
2016-07-11 20:22
#7

#6 En nyckelknippa avvärjer inte en eller flera stora personer.

Sagolikt
2016-07-11 20:29
#8

"våldtäcktslarm" är det samma sak som ett överfallslarm? Jag har ett sånt där som man drar ut ett snöre och så tjuter det väldigt högt. Det ligger längst ner i någon väska och gör antagligen ingen nytta. Har väl haft det i näven någon gång när jag skrämt upp mig själv men jag rör mig sällan ute på nätterna. Dagtid känns det lite konstigt att gå runt med det i handen. Jag hade det hängande på utsidan ryggsäcken ett tag men det råkade lösas ut flera gånger och det var så jobbigt.

Anonym
Anonym
2016-07-11 22:17
#9

#7 det kan det mycket väl visst göra…om man angriper en i gruppen kan det få resten av gruppen att avbryta

Honestyisdead
2016-07-12 01:13
#10

#9 Och du tror att en nyckel gör skada? Ja om du träffar ögat. Risken att man inte gör mer än irriterar är mycket större än att en nyckel räddar en.

Överfallslarm däremot är effektivare.  Man slipper sikta och förövarna vill inte ha uppmärksamhet som man definitivt får med det ljudet.

[Castlevania]1
2016-07-12 21:06
#11

Jag har en nyckelring med ljus och ljud som gör att man får ont i ögonen och hoppar 1 meter upp av rädsla, tror den skulle vara effektiv.

För övrigt har jag alltid hundarna med mig, men de får aldrig användas som vapen förstås.

MoaL
2016-07-13 22:14
#12

Jag har oftast flera olika försvarsmedel med mig när jag är ute och går; bland annat två olika försvarssprayer (en mot hundar, en mot människor), överfallsalarm och vanligtvis vår hund, som helst bara får fungera som avskräckande, för jag är livrädd att något ska hända honom.❤️

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Honestyisdead
2016-07-13 22:28
#13

#12 Ja jag hade oroat mig för min hund före mig själv. Det är så många som bär vapen idag så det är ganska lätt att hunden skadas eller dör när den försöker försvara.

Annons:
flocken
2016-07-16 16:36
#14

Har hundarna som skydd. De är världens snällaste men avskräcker med sin stl. Jag vet att vår äldsta (50 kg) skulle riskera sitt liv för mig. Vår lilla är bara 6 mån men väger snart 30 kg.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Honestyisdead
2016-07-16 17:54
#15

#14 Hade du kunnat förlåta dig själv om hundarna dog eller blev allvarligt skadade av vapen?

flocken
2016-07-16 18:22
#16

#14 ja absolut. Eftersom jag skulle skydda dom om det behövs trots skador på mig. Jag hade inte" ångrat "mina skador o tror inte de hade "ångrat" sina. De är inte bara mina hundar. Vi är arbets partner.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

viktoria91
2016-07-18 06:17
#17

Har hund, är med i 99 problem entreprenörer av allen när jag går. Vakthund och försvarar oss.

Maria
2016-07-18 08:46
#18

Jag får väl använda min krycka i värsta fall😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carrosh
2016-07-18 23:55
#19

Har ingenting, och jag vägrar ha det också. Om det händer något finns alltid något att ta till ändå. Tror inte det är nyttigt att gå omkring och oroa sig över överfall och våldtäkt för jämnan. Då hamnar man lätt i den där "offerrollen" och börjar begränsa sig. Lever som vanligt och tänker inte så mycket på om något kan hända eller ej. 🙂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

iskogen
2016-11-25 22:17
#20

Är 16, snart 17 och har försvarsspray och larm i jackan. Det är det minsta jag kan göra för att förebygga att bli överfallen, för det är inte säkert att jag hinner använda. Men bättre än inget.

Annons:
Honestyisdead
2016-11-25 22:25
#21

#20 Klokt!

vendelay
2016-11-25 23:20
#22

Har tränat thaiboxning i flera år och har nyckel i fickan men det är nog allt. Är ganska naiv av mig, jag har aldrig varit med om något vilket gör att jag ändå känner mig väldigt trygg. Det är helt sjukt att en överhuvudtaget ska behöva tänka på att behöva försvara sig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

pyromanen
2016-11-26 06:48
#23

Alldrig tänkt i spna banor alls. Är övertygad om att de flesta människor är goda och att det är tämligen ofarligt att gå omkring. Om jag skulle känna mig otrygg (speciellt ställe, speciel tid på dygnet kanske) skulle jag följas med någon eller ta taxi eller avstå istället. Exempelvis har jag rest ensam i Indien, men låter då bli gå ut ensam nattetid.

Honestyisdead
2016-11-26 11:10
#24

#23 Tyvärr har inte alla den lyxen att avstå, ha sällskap eller råd med taxi. En del slutar sent, är tvungna att  gå eller ta buss i osäkra områden.

Då är det super om man har tex överfallslarm.

Annielle
2016-11-26 11:18
#25

Tips på bra överfallsalarm och liknande? Hade ett överfallsalarm en gång men det var för lätt att det skulle kommas åt där det låg i väskan och gå i gång att jag inte pallade att bära runt på det med min ljudkänslighet och Ptsd, var hela tiden beredd på att det skulle skrämma livet av mig typ….

Har bara haft nycklarna i handen sedan dess, men är sällan eller aldrig ute nattetid/sena kvällar, men bor ju i Storstan och känner mig ofta rädd när jag går i skogen och vissa andra ställen och det inte finns mycket folk runt en.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Linn Is The New
2016-11-26 16:40
#26

Jag har ett överfalls alarm! Riktigt bra att ha, det låter högre än vissa brandlarm. Tror inte nycklar skulle hjälpa om det var flera stycken i grupp, omöjligt att sikta på ett sådant ställe som ögon etc om det är mörkt ute. Om jag skulle bli överfallen skulle jag dra i "knappen" och slänga ut den långt bort från mig själv så dom ej kan sätta i knappen igen, det låter så högt att ljudet inte skulle tona ner. Skulle ej våga börja slåss och härja, skulle vara så rädd för att dom skulle ha kniv eller liknande på sig och misshandla ännu mer.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Kalli
2016-11-26 17:08
#27

Har ett överfallslarm men det ligger hemma, har en försvarsspray för hund men den ligger såklart i hundväskan och har jag med den har jag med hundarna och gissar att de också har en viss avskräckande inverkan.

Annons:
tiger tok
2016-11-28 07:23
#28

Ser nu att mitt inlägg #1 och #2 kan missuppfattas, skulle aldrig låta henne anfalla, men morra har hon gjort och det tycker jag är okej!

SuperLimm
2016-11-28 14:21
#29

Vad är egentligen tanken med nycklar? Ska man kasta dom på någon om någon hoppas fram ur en buske?

Skulle någon komma bakifrån och ta tag runt nacken på en med uppsikt att skada så skulle förövaren säkert bryta nacken på en istället om den får ett par nycklar uppkörda i ögat. Har den för uppsikt att skada skulle den säkerligen inte släppa och be om förlåtelse. Däremot kan man själv bli dömd för misshandel.

Mvh Linn

iskogen
2016-11-28 14:51
#30

#29 Du har en poäng, överfallsspray kan iallafall oskadliggöra förövaren mer eller mindre. Jag skiter i risken att bli dömd för misshandel eller whatsoever för det är rent självförsvar. Om lagsystemet är så fucked up att jag skulle bli dömd för att ha brukat våld i självförsvar istället för att fokusera på att förövaren ville råna eller våldta mig, då ger jag fan upp. Jag tvivlar väldigt starkt på att så skulle vara fallet dock.

The_pearl
2016-11-28 16:42
#31

Jag har beställt hem ett godkänt överfallsspray. Man får väl hoppas att man hinner använda det den dagen det gäller bara.

Ms_Raptorskull
2016-11-28 18:46
#32

Jag har personligen försvarat mig vid överfall med en nyckelknippa och det var väldigt effektivt.  Visserligen så beror det nog mycket på situationen vad som fungerar eller inte, men hur som helst så gör det  j-vligt mycket ondare att bli träffad med något hårt än bara en hand. Och nej, det gör nog varken till eller från att kasta nycklar på någon, men knyter man handen runt nycklarna så blir det lite som ett knogjärn.

Annielle
2016-11-28 20:49
#33

Det är så jag tänker också angående nycklar också, lite som ett knogjärn. Att kasta nycklarnapå någon har aldrig varit tanken, känns ju verkligen värdelöst,

Var dig själv, det finns redan så många andra.

xEmmsix
2016-11-28 22:35
#34

Jag har en sån här http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rsvarsspray-och-%C3%B6verfallslarm-Super-Gaia/Pr365296000 som min pappa köpte till mig och tvingar mig ha i väskan. För mig gör det inget, kändes kanske lite fånigt först, men om han känner sig säkrare att jag går ut och den är med så… 

Det är väl bra att ha egentligen, ifall att liksom, men (Nu lär jag få massa kritik för det jag ska säga nu, men det är min åsikt så haters gonna hate) Jag tycker att vi lär ut fel saker. Vi lär oss tjejer att vara rädda och försiktiga istället för att lära "Män" att det är fel att våldta? Och att man ens ska behöva "lära" ut att det är fel?? (Menar inte att könsfördela, verkligen inte. Och alla män våldtar inte, därav  " tecknet, men jag läste att 97 procent av dem som misstänks för sexualbrott är män, och det är ju en stor majoritet… 

 Jag vill inte leva i rädsla. 

Källahttps://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html

Don't cry, just say 'Fuck you' and SMILE!GladSkrattarGapskrattar

Annons:
Honestyisdead
2016-11-28 23:07
#35

När jag gick i skolan fick vi lära oss att ett nej är ett nej och att våldtäktenskapet är fel. 

Det hindrar ju inte idioter från att göra det ändå.  Det är ju inte bara våldtäkt man kan råka ut för. Även rån och misshandel. 

Så det är självklart att man  måste kunna försvara sig.

vendelay
2016-11-29 00:23
#36

#35 Det är jättebra att du fick lära dig det men så är det definitivt inte på de flesta ställen. Antingen tas det inte upp alls eller kanske nämns lite i förbigående eller som när jag var liten "han slår dig för att han är kär i dig".

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2016-11-29 00:36
#37

Vi fick lära oss det under sexualundervisningen och tror det än är så idag. För övrigt borde ju föräldrar lära sina barn det.

Och som sagt. De som våldtar är medvetna om att det är fel. Så jag tror inte det är problemet.

Jojaton
2016-11-29 13:18
#38

Jag har ett paraply i väskan, det är typ det. Brukar inte röra mig i skumma områden själv, det enda är väl när man går hem från krogen. Då brukar väskan i och för sig inte följa med. Bor dock ganska nära (max 10 min gång) och har massor med vänner (plus en farbror) som jag i princip bor grannar med så skulle någonting hända har jag folk att ringa. Vi brukar också vara duktiga på att smsa varandra när vi kommit hem, för säkerhets skull :)

Johanna - Instagram

Ria74
2016-11-29 15:26
#39

Jag har inget annat med mig än min vaksamhet och förhoppningsvis kommer jag ihåg vad jag lärt mig inom självförsvar i skarpt läge.

Överfallsspray och alarm vågar jag inte ha med mig, förutom att jag har en klåfingrig 3,5-åring som rotar i väskan jämt och ständigt så hade jag säkert inte hittat det i röran i väskan när jag väl hade behövt det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

vendelay
2016-11-29 15:42
#40

#37 Jag är 22 år och har gått ut gymnasiet. Jag har ALDRIG haft sexualundervisning i skolan. Jag bytte skola i 7:an, gick höstterminen i gamla skolan och vårterminen i nya skolan. På den nya skolan hade de en lektion i sexualundervisning på höstterminen (när jag inte gick där). På den gamla hade de en lektion på vårterminen (när jag inte gick där). Jag har dock pratat med de som var med på de lektionerna och de fick lära sig typ "penis i slida och spermier = barn" och lite om mens och sånt. I gymnasiet hade vi en lektion i sexualundervisning också men den räknar jag inte överhuvudtaget för den bestod av tjejer som skrek, killar som garvade, någon målade snoppar (men sjäääälvklart inte slidor). Jag har alltså gått i sexårs + 12 år i skolan och aldrig haft undervisning i sexualkunskap. Det är INTE ovanligt, men någonting som är än mer ovanligt är att lära sig om personliga gränser, våldtäkt och liknande även om en faktiskt haft sexualundervisning. 

Däremot har vi haft andra lektioner där sex har kommit upp och ingen lärare har någonsin sagt emot när ungdomarna påstår saker som "mödomshinnan spricker, alla tjejer blöder när de blir av med oskulden" eller "en kille kan aldrig bli våldtagen, för han vill alltid ha sex". So much for sexualundervisning.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-11-29 15:42
#41

Sorry, det där blev helt OT vilket egentligen inte var meningen. Det gör mig bara så sjukt förbannad att vuxna människor inte vågar prata om sex och därför ska ungdomarna inte få den hjälp de behöver. Ugh. Ska sluta vara OT nu, ville bara säga förlåt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Gaara
2016-11-30 20:22
#42

Har ingenting. Äger en försvarsspray men den är så stor och otymplig att ha i jackfickan så det har blivit att jag tagit ut den. Har haft den i ca 4 år tror jag men aldrig behövt använda den ändå. Fick den av mitt ex när vi var tillsammans. Jag har dock en kniv med mig på vardagarna, men det är en sån där brytbladskniv och enda anledningen till att jag har den med mig då är för att jag går till och från jobbet i arbetskläder. :P

[tk1971]
2016-12-01 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Ja, jag har en laglig spray, men den ligger för det mesta hemma. Jag glömmer den, och jag har en massa annat i fickorna.

Den här har jag köpt, och jag hoppas att jag slipper använda den:

Saga85
2016-12-01 16:11
#44

Har ingenting. Är väl kanske lite naiv, men orkar inte med att gå runt och vara rädd. När jag som yngre  gick genom mörka skogar var jag mer rädd för att träffa på en älg än en annan människa. Samma gäller väl idag, fast jag går inte lika ofta genom skogar.

Lona
2016-12-03 02:54
#45

Har ingenting, men går å andra sidan i princip aldrig i riskfyllda områden. Det är klart att jag kan bli överfallen här ute på landet också, men sannolikheten torde vara större i lite skummare områden. När jag däremot bodde på mindre säkra ställen så var jag noga med att inte vara ute själv sent om jag kunde undvika det och så vidare. Mitt jobb innebar inte kvällstider och jag var i princip aldrig ute på krogen. Faktiskt hände det att mamma - som bodde i en helt annan stadsdel - körde mig fast jag var vuxen, OM jag var ute sent. Jag hade dessutom ganska respektingivande hundar, inte för att skydda mig men de hade säkert avskräckt en och annan. Blir man överfallen av ett helt gäng spelar det förmodligen ingen roll om man är beväpnad, man har ingen större chans ändå, tyvärr. Numera har jag bil och bor som sagt bättre, det finns värre saker att oroa sig för i mitt liv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Túrwen]
2016-12-05 10:11
#46

Jag har försvarsspray med inbyggt överfallsalarm.

tlover
2016-12-06 14:35
#47

Svarade annat då jag gått kampsport i några år men det är ett tag sen nu så jag har väl inte så mycket utav det förutom att jag faktiskt vet hur man slår utan att bryta handen och jag vet de bästa ställena för att oskadliggöra en människa

Jag har förvisso även gått "feministiskt självförsvar" men det är inget att hänga i julgranen

Men et är sällan jag går ute ensam utan jag har oftast min man med mig.

#45 När jag var tonåring blev jag anfallen utanför kyrkan mitt på dan. Det finns inga säkra platser egentligen

l'm back

Lona
2016-12-06 17:10
#48

#45, Nej, det är absolut sant - å andra sidan finns det ställen som definitivt är mer riskfyllda än andra. Vad som är riktigt läskigt är att även om det är mitt på dagen och folk faktiskt SER ett överfall så är det ingen spm ingriper :-( . Möjligen filmar och lägger upp på YouTube…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
VilmaA
2016-12-07 14:13
#49

Har ingenting, är aldrig ute själv sent eller liknande. Sen är jag kanske lite naiv men om en kille skulle ge sig på mig så skulle jag kunna försvara mig. Svårare med ett gäng killar dock..

Skulle förmodligen kunna försvara mig om överfallaren är kvinna. :)

[freeatlast]
2016-12-08 10:32
#50

Har ett överfallslarm med mig. Synd bara att jag inte hade det för ett par år sen, påskdagens morgon, när jag blev antastad av en man då jag var ute med hunden. Detta var inne i stan men fanns ingen annan i närheten då..

[Tuulikki]
2016-12-09 05:11
#51

Har en försvarsspray och ett överfallsalarm. De få gånger jag är ute själv har jag igång appen "Never Alone" och om något skulle hända drar jag ut hörlurarna, då skickas min exakta plats (GPS) och ett meddelande om att jag behöver hjälp, till min sambo via SMS.

Jag är väldigt paranoid och rädd så fort jag går utanför dörren ensam (ibland även i sällskap) så jag tycker det är bra att det finns medel som kan få mig att känna mig tryggare. Som tur är har jag aldrig behövt använda något av detta, utom appen, men då var det för att jag gjort illa mig själv och sambon behövde komma och hjälpa mig.

Lizelda
2016-12-09 19:27
#52

Min pojkvän säger ofta att jag är fullkomligt livrädd för allt men samtidigt så orädd. Jag har inga problem att gå runt i dåliga områden mitt i natten eftersom jag helt enkelt inte är särskilt rädd för att dö, det vill jag ju varje dag ändå. Så nä, jag har inget med mig när jag är ute för jag är inte rädd.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annielle
2016-12-10 09:29
#53

# 52

Men just dö är ju inte den största risken, mycket större risk att t.e.x. bli rånad, misshandlad eller våldtagen.

Det är ju inte speciellt kul att behöva leva med konsekvenserna av det, dör man slipper man ju i alla fall konsekvenserna (så länge det inte är ett utdraget lidande innan man dör då)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Thotis90
2016-12-16 20:39
#54

Nej. Jag har dock tänkt skaffa ett överfallsalarm att ha på handleden, alternativt komplettera det med överfallsspray.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Honestyisdead
2016-12-16 20:46
#55

#54 Bra :). Kolla dock armbandet på larmet så det passar.  Köpte ett till mamma och armbandet passade inte ens en väninnas barn på tio år!!

Minns tyvärr inte var jag köpte det.

Annons:
Thotis90
2016-12-16 21:55
#56

#55 Jag har kikat på ett armband från Safe By Gaia. Jag hittade det på feelingsafe.se, men upptäckte sen att det också säljs på Clas Ohlson, så jag har tänkt gå dit och testa det innan jag köper :-)

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annielle
2016-12-17 09:43
#57

Under recensionerna av armbandet på Clas Ohlsons hemsida är det flera som nämner att de tycker att armbandet är för litet i stället (trots smala handleder) fanns dock en som tyckte att det var för stort och som nämnde att hon hade ovanligt smala handleder…

Bra tips hur som helst, hade aldrig hört talas som armband med överfallslarm tidigare, ska definitivt kolla in det på Clas Ohlson 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
2016-12-17 11:15
#58

Tror det var just Clas Olsson jag köpte armbandet på. Det som inte ens passade ett barn.

[tk1971]
2016-12-17 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Jag har varit ute och shoppat. Ja, jag har tänkt att utöka mina hundpromenader för att bränna lite fläsk, så ett larm som sitter på handleden (och inte i fickan som är full med annat) kommer ju väl till pass.

Nå, jag hittade det där omtalade handledslarmet på Jula. 149 kr kostade det, och sambon råkade ha en rabattcheck, så den kostade bara 99 kr för mig.

Jag har ju inte världens smalaste armar, men nog kan jag ha det. Den kanske töjer sig med tiden. Och högt låter den.

Rebexi
2016-12-20 17:40
#60

Jag har gått ju-jutsu och har lärt mig självförsvar på det viset (ju-jutsu betyder "mjukt självförsvar"). Men jag har ingen aning om jag skulle ha nog vett i skallen med all adrenalin osv att komma ihåg något om jag skulle bli attackerad. Tänker att det bästa skulle vara att ta sig ur eventuellt grepp, och springa allt man kan. 

Men generellt brukar jag inte tänka så mkt på det när jag går själv, vill inte gå runt och vara rädd hela tiden.

[Ninji]5
2016-12-20 19:06
#61

Jag har "ingenting". Jag är både stark & snabb.
Sen har jag ju alltid hundarna med mig. men dom använder jag aldrig som vapen!

[Bamse100]
2017-01-03 22:59
#62

Jag har inget med mig och håller mig helst inne på kvällen då jag även är mörkrädd.

Annons:
Upp till toppen
Annons: