Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1555 ggr
Scorpio97
7/2/16, 2:44 PM

Vilka bindor använder du?

Ni som använder engångsbindor (alltså inte tygbindor), vilket märke köper ni?

Har tidigare kört på Always och tyckt dom var jättebra, men nu har ju dom tyvärr parfym (åtminstone på sorten jag köper) vilket jag inte vill ha därnere. Har provat Libresse nu senaste gångerna men jag tycker klistret sitter riktigt dåligt. Dom lossnar hur enkelt som helst, hamnar snett osv. 

Så jag tänkte prova lite andra märken, och vill gärna ha tips helt enkelt :) 
Jag använder främst tunna nattbindor eftersom dom är längre och jag lätt blöder "bredvid" annars. Så det är ett plus om ni har provat nattbindorna av det märket också, men alla tips är såklart välkomna. 

Är medveten om att det finns andra mensskydd, men just nu är det bindor jag vill använda. Jag uppskattar därför om ni inte tipsar om andra mensskydd.


//Jessie

Annons:
obstitant
7/2/16, 3:19 PM
#1

Har tyvärr inga tips utan har gjort ungefär samma erfarenhet som du. Använde Always i många år tills de började med parfym. Och jag tycker Libresse sitter sämre, precis som du.  Nu har väl Always börjat ge efter och återinfört fler modeller utan parfym, men nu har jag hormonspiral och får ingen mens att tala om, så nu klarar jag mig med trosskydd (det har varit ännu svårare att hitta oparfymerat som är lika bra som Always "vanliga", men Libresse Long curve fit funkar hyfsat).

jackiejohn
7/2/16, 4:45 PM
#2

Alltid använt Coops egna bindor, tycker dom funkar utomordentligt till en billig peng dessutom. Går efter vad som är bekvämt och sitter bra på min kropp och efter att ha gått igenom typ alla olika märken fastnade jag stenhårt för Coops egna, på andra plats kommer faktiskt ICAs egna märke.

[Klave]
7/2/16, 4:54 PM
#3

Håller med #2. Coops är billiga och bra. Jag gillar annars always daily de är parfymfria.

Scorpio97
7/2/16, 4:57 PM
#4

#1 Hade inte läst att Always hade börjat ge efter, men då hoppas jag att dom återinför min sort också utan parfym. Man kan ju hoppas i alla fall. 

#2 Har inte riktigt möjlighet att handla på Coop, men jag ska kika på ICAs! :) Har du provat deras nattbindor och kan säga ungefär hur dom är? Jag vill gärna ha ganska tunna, men som sagt långa bindor. När jag provade billigare bindor (kommer inte ihåg vilka affärer/märken), så tyckte jag dom oftast hade väldigt tjocka och obekväma nattbindor. Men det kan ju ha ändrats såklart.


//Jessie

smellcaramell
7/2/16, 8:36 PM
#5

always, tycker alla andra sorter suger upp för dåligt(har alltid haft riklig mens). Har nu p-stav och har knappt mens, räcker med trosskydd. Skulle det komma en "riktig mens" så har jag ändå bunkrat med always bindor sedan innan de blev parfymerade. Men blöder man lite mer så kan jag säga att ICA:s och libresse inte är att rekommendera då blodet lägger sig på bindan länge innan det sugs upp så det blir väldigt kladdigt och ofräscht.

Scorpio97
7/2/16, 8:43 PM
#6

#5 Jag blöder inte speciellt mycket och upplever inte att Libresse har dålig uppsugningsförmåga, så då kanske ICAs skulle fungera för mig då :)

Bunkrade också upp lite på Always, men mitt förråd har tagit slut nu, haha.


//Jessie

Annons:
IceTee
7/2/16, 9:30 PM
#7

Använder always, tycker att de billigare brukar "lösas upp" på något sätt så jag gav upp. Tycker att de flesta är parfymfria? De jag köper har en klisterlapp om att de är parfymfria i alla fall

Medarbetare på Skor iFokus

frejaspluto
7/2/16, 9:40 PM
#8

Libresse invicible med vingar.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Scorpio97
7/2/16, 10:10 PM
#9

#7 Jag har för mig att Always kallar det "luktneutraliserande teknologi" och anser dom är parfymfria eller åtminstone att det inte ska vara ett problem för parfymkänsliga. Är bindorna du köper helt luktfria?

Kommer inte ihåg dock om det stod just parfymfria eller bara det här om "luktneutraliserande teknologi" på dom jag köpte, men det luktade parfym i hela badrummet när jag hade en öppnad förpackning, bindorna luktar väldigt starkt och det kliade som sjutton på mig när jag försökte använda dom. 

Men som jag har förstått det har dom några/någon dagbinda utan doft också (men inga nattbindor), så det kanske är dom du köper? Eller så kanske dom har minskat ner på doften sen jag provade (det var alldeles när dom lanserade det) :)


//Jessie

pyromanen
7/2/16, 10:17 PM
#10

Köper de billigaste från ica och konsum. Inte bara för priset utan upplever always och libresse som plastiga på ett sätt så det känns fuktigt och instängd. Nattbindor kan jag inte ha tunna för de räcker inte till i uppsugningsförmåga, så jag har tjocka.

IceTee
7/3/16, 12:38 AM
#11

#7 de luktar inget, men jag har haft båda sorterna. Det är både ultra och ultra night jag använder, så de kanske har ändrat det? Jag köper oftast inte bindorna själv, det är min kille som brukar handla och då plockar han (såklart) upp det åt mig när han ändå är där och han tar någon nattbinda från always. Ett tag blev det dem som luktade, men nu är alla olika nattbindor jag har/har haft på senaste tiden luktfria

Medarbetare på Skor iFokus

baby65
7/3/16, 5:55 AM
#12

det finns en binda som heter tena-lady och dom fungerar till mens

Agda
7/3/16, 8:20 AM
#13

Jag köper bindor (och trosskydd) från Apoteket, tror det är märket Apoliva. De är mer bomullsliknande än andra bindor som jag har testat, förr använde jag Always men de var så plastiga att det blev tätt (= finnar och klåda i underlivet). Tycker att Apolivas sitter bra (dock ska man inte köpa det tunnaste trosskyddet, det sitter uruselt).

Jag brukar sätta nattbindor ganska långt fram, också ett trosskydd bak (på tvären).

Annons:
Snowflake_
7/3/16, 9:26 AM
#14

Använder inte bindor, men var lite inne på #13 spår, kolla på apoteket vad dom har för utbud? Det finns ju så många olika apotekt nu för tiden med olika märken, så dom kanske har något?

Scorpio97
7/3/16, 11:28 AM
#15

#11 Hm, det var ju dom jag använde. Har inte sett den sorten utan parfym här, men har inte kollat så noga heller (jag trodde inte dom skulle gå tillbaka till parfymfritt). Ska kolla nästa gång jag är i affären, för finns dom utan parfym här också så går jag nog tillbaka till dom :)

----

Annars ska jag kolla på ICAs och apotekets. Har inte ens tänkt på att apoteken har egna märken, haha. 
Tack för tipsen! :)


//Jessie

Snowflake_
7/3/16, 9:06 PM
#16

#15 Här i våran lilla stad har vi 3 olika apotek, med olika namn. Så dom har ju säkert massa olika bindor t.ex deras egna märke + något annat märke. Testa och kolla! Vet att för hade apoteken storpack med tamponger för inte ett sånt farligt pris. Så ska passa på att kika jag med. Kanske det från apoteket är skonsammare för underlivet än andra, jag vet inte men det var bara en tanke. :)

Nian97
7/3/16, 10:13 PM
#17

Skulle också prova Apotekets om jag var du.

Själv har jag väldigt riklig mens och alltid haft. Har använt Libresse sen jag fick min första mens för 8 år sedan, och aldrig haft något problem med de. Tycker de är mjuka, bekväma och sitter där de ska - även på natten och när jag rider. Har provat Always några gånger, men tycker de är plastiga, sitter dåligt och läcker som ett såll. :/

[silkesnosen]
7/4/16, 8:32 AM
#18

Jag använder Natracare. Det är bindor baserade på bomull. Jag upplever dem som mer mjuka mot underlivet. De sitter kanske något sämre och du behöver byta oftare, men jag vägrar ha mer plastiga sorter.

Annars finns ju även: Renée Volatire som är bomullsbindor.

obstitant
7/4/16, 10:18 AM
#19

Det går att beställa på t.ex.  Apotea om det inte finns i någon affär nära dig.

http://www.apotea.se/always-ultra-night-20-st-oparfymerad

http://www.apotea.se/always-ultra-long-plus-24-st-oparfymerad

Scorpio97
7/4/16, 11:27 AM
#20

#19 Tack!


//Jessie

Annons:
OlgaMaria
7/4/16, 12:19 PM
#21

Jag tycker ICAs är jättebra!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
7/4/16, 7:55 PM
#22

Apotekets nattbindor använder jag. Bra då dom är långa och tunna men suger upp bra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
7/5/16, 2:16 AM
#23

När jag hade mens använde jag apotekets nattbindor de få gånger jag använde bindor.

Wony
7/5/16, 10:37 PM
#24

Använder till 99% Libresse. Gillar ytskiktet på dem, gillar känslan mot huden. Dessutom sitter de inte så hårt som Always (som nu dessutom är typ omöjliga att hitta utan parfym). Always, de få gånger jag använt det, har klistret då och då suttit så hårt att när jag ska dra loss bindan har bitar av baksidan av bindan suttit fast i trosorna. Inte så kul att pilla och trixa för att få loss det. 

Även använt Änglamarks bindor nån gång, och har gillat deras också.

obstitant
7/5/16, 11:57 PM
#25

Haha, man tycker verkligen olika! Jag använder iofs mest trosskydd numera, men det absolut värsta jag vet är bindor och trosskydd med dåligt klister, som lossnar, korvar ihop sig i mitten, eller - värst av allt - viker sig så att en del av klisterytan ligger uppåt. DÅ jävlar är det plötsligt väldigt klistrigt minsann! Brassevax på köpet!

Upp till toppen
Annons: