Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1234 ggr
Snowflake_
2016-06-30 20:08

Missnöjd med konsultationen (bröstförstoring)

Hej! Jag vet inte riktigt om det här hamnar under rätt kategori, men hittar inget för just plastikkirurgi så hoppas att det är okej ändå.. (vet att det finns andra forum, men den jag hänger på funkar inte just nu som den ska och behöver lite råd). Har varit så glad den senaste månaden men just nu känns allt bara hemskt. I alla fall, jag var på konsultation idag för en bröstförstoring. Jag har en liten A-kupa, har ammat, väger ca 55 kg och är 165 cm lång, normalbyggd. Jag vill ha en lite fylligare byst så att man i alla fall kan fylla ut en bikini och kunna ha en klänning som sitter snyggt. Kirurgen tyckte att jag skulle sätta in 450-500 cc, vilket låter ganska stort i mina ögon. Vill ju att det ska se bra ut till kroppen och inte "fake", som jag sa. Hur som helst så går ju det säkert att ändra, MEN det som totalt chokade mig var att hon säger att jag MÅSTE göra ett bröstlyft om det ska bli bra. Det var jag inte alls beredd på, visst att dom kanske inte riktigt sitter där dom gjorde innan graviditet och amning men alltså så mycket hänger dom inte. Varför jag inte vill göra bröstlyft är för att 1 jag tycker inte att jag behöver det, 2 jag vill inte ha ärren som blir, 3 det skulle kosta 64.000 sammanlagt istället för 42.000 för bara bröstförstoring. Jag fick nyss beviljat lånet på 40.000 och hur ska jag då kunna trolla fram 20.000 till? Är det någon som har varit på konsultation och fått hört lika och sen varit till någon annan och fått att det går att bara göra bröstförstoring? Har redan ringt och bokat hos en annan för att höra vad den tycker. Alltså man tycker ju att kirurgen borde veta bäst men blir osäker både på storlek och om det verkligen behövs ett lyft vilket jag aldrig kunnat tro. Vad tycker ni? Någon som gjort bröstlyft + förstoring, har era ärr läkt fint?

Annons:
Honestyisdead
2016-06-30 20:37
#1

Har ingen erfarenhet men bra att du ska till fler för att kolla upp det.

Jag tycker också det låter som stora inplantat.

Snowflake_
2016-06-30 20:45
#2

Ja och jag sa flera gånger att jag inte vill ha några "fotbollar", har inga problem med att andra vill ha stort men till min kropp passar det inte. Kanske 350-400 cc. Så här förklarade hon, när jag provade inplantatet med 400 cc som jag tyckte såg okej ut, då sa hon att hon måste lägga in minst 450 för att det ska bli det resultatet för att bröstmuskeln minskar volymen. Ja jag kommer att gå till så många som det behövs tills det känns rätt, visst säger alla att jag måste göra lyft är det väl så. Men går jag till 2-3 till och det är bara hon som säger att jag behöver lyft då tror jag mer på dom andra faktiskt..

Anonym
Anonym
2016-06-30 20:51
#3

Konsultera fler kliniker/kirurger i så fall! Åtminstone en till!

Att hon anser att du behöver lyfta först är kanske för att när man lägger implantatet bakom bröstet så hamnar ju de verkliga brösten liksom "utanpå" implantaten och risken blir finns att man får en effekt där det ser syns att man har implantat "bakom" sina verkliga bröst. Dvs implantaten är fasta och runda som nonstopknappar och utanpå/nedanför dem hänger de naturliga betydligt mycket mjukare brösten ungefär som överblivet skinn hänger på en person som gått ner mycket i vikt.

Fråga en annan konsult också hur hen anser att resultatet skulle kunna bli om du väljer att ha implantaten utanpå bröstmuskeln respektive under bröstmuskeln, ifall kanske det ena eller andra alternativet skulle se naturligare ut då? Kanske man kan fylla dina naturliga bröst lättare om man lägger implantatet utanför muskeln och liksom "i" bröstet istället för "bakom" så att säga?

Anonym
Anonym
2016-06-30 20:54
#4

Jag tycker också att det låter som väldigt stora implantat.

Kanske du har gått till en kirurg som mest gör "porrtuttar" mer än  bröst med "naturligt" utseende?

Även olika kirurger har ju olika smak som alla andra och du kanske ska välja en kirurg som föredrar "naturlig" framför "trendsnyggt porrig"? om det är lite där det sitter med storleken o s v?

Annars är det nog över lag vanligare att kvinnor ber om mycket större storlekar nu när de opererar sig än för kanske 20 år sedan, modet och utseendefixeringen har ju gått allt mer mot extremt nu för tiden.

Snowflake_
2016-06-30 21:09
#5

Ja jag har bokat tid hos en till. Ja precis så som du säger, förklarade hon med. Så jag förstår hur hon menar med veck och allt och det vill jag ju inte ha såklart.. Men problemet är att jag kunde aldrig ha trott att jag behövde ett lyft för att jag tycker inte att mina bröst är så hängiga, jag har ju knappt några bröst. Men jag kanske är blind.. Ja, det ska jag göra, man vet ju aldrig. För hon gör bara bakom muskeln, inte framför. Men hade inte du problem med veck och så eftersom du gjort framför muskeln? Då blir jag ju rädd för det med. :/ Kanske går att ta någon försäkring eller utifall man inte är nöjd så får man göra en ny op. billigare eller gratis, jag vet inte..

Snowflake_
2016-06-30 21:11
#6

#4 Ja du man börjar ju fundera, hon har över 20 års erfarenhet och som jag har kollat verkar hon bra men ja, jag tänker inte göra några "fotbollar" i alla fall ;)

Annons:
Anonym
Anonym
2016-07-01 10:07
#7

#5 jo jag hade problem med veck efter svullnaden från op lagt sig. Men det var ju för att jag var så mager utan underhudsfett alls. Efter jag gick upp i vikt har problemet försvunnit kan man säga. Det syns inget längre i alla fall. Men när man trycker ihop eller upp brösten så kan man känna veck under huden på vissa ställen.

OlgaMaria
2016-07-01 15:00
#8

Att bekosta en bröstförstoring med så mycket lånade pengar tycker jag är lite galet. Det är ju inte en "nödvändig" utgift. Låna pengar skulle jag aldrig göra till något som inte är ytterst nödvändigt eller något som sedan inte kan säljas. Är väl bara väldigt frågande till den utveckling vi ser idag. Jag tycker vi skulle kunna tycka att våra kroppar duger som de är. Vet att du inte frågade efter den här typen av synpunkter men tycker det kan vara värt att lyfta ett annat perspektiv till dem som läser tråden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Snowflake_
2016-07-01 15:24
#9

#7 Okej. jag förstår, så det ser bättre ut nu alltså? Har inte heller så mycket "fett" så problemet är ju om det kommer att synas en kant ändå.. 😮

#8 Har man inte dessa "problem" själv förstår jag att man aldrig kommer kunna förstå hur en som vill göra en bröstförstoring/annan skönhetsop känner.
I 10 år har jag mått dåligt över mina bröst som jag personligen tycker är alldeles för små för min kropp, och värre blev det efter graviditet och amning. Det var inte så att jag vaknade upp en dag nu och tänkte "hm, undra om jag skulle behöva nya större bröst". I 10 år, har jag mått dåligt och gråtit över att aldrig kunna ha någon fin bikini, aldrig kunna ha en klänning som sitter fint. Fått lämna provrum med tårar i ögonen som man får hålla tillbaka. Aldrig kännt mig bekväm i omklädningsrum, aldrig kännt att mina bröst passar min kropp. Fått använda bh:ar med maximal pushup och inlägg för att det ska se någorlunda bra ut, som slutar i att man har ont runt där bh:n suttit och i brösten. Ingen som inte själv varit med om det kommer att kunna förstå. Det spelar ingen roll hur mycket andra säger att dom duger och är fina, men jag tycker inte det, känner mig inte bekväm i mitt egna skal. Det känns inte som att min kropp stämmer in på den jag är. Därför så tar jag ett lån för att jag själv ska unna mig något och få mig själv att må bra. Jag gör det här för mig själv och ingen annan, lägger hellre pengar på det. Andra köper fyrhjulingar, möbler m.m för pengarna, jag har redan allt jag behöver i materiella ting. Jag behöver det här.

Sen visst är det viktigt att uppmärksamma att man inte ska göra något bara för att.. Men det är också viktigt att uppmärksamma att det finns människor med komplex för sin kropp och gjort allt, sökt hjälp m.m men det räcker inte. Och dom ska inte skämmas för att ha gjort en operation för att få sig själv att må bra. Sen är det självklart viktigt att man har en seriös kirurg, klinik, läsa på, o.s.v. Men vad jag väljer att lägga mina pengar på, som inte alls är onödigt i mina ögon, är inget någon ska få mig eller andra som vill göra det/har gjort det att må dåligt och mena att det är onödigt. För som sagt, ingen kommer att förstå om man inte har varit i den sitsen själv.

OlgaMaria
2016-07-01 15:44
#10

Fast jag kanske förstår precis. Har också väldigt små bröst, men det jag helst av allt skulle vilja åtgärda går inte att göra något åt. Om det hade varit möjligt hade nog jag också velat betala för det, och jag tänker ofta på hur annorlunda mitt liv hade varit, att jag skulle varit mycket lyckligare, om jag hade kunnat ändra på det. Men nu går inte det, och det enda alternativet är att tänka att man duger som man är. Att fixa brösten är ju något man kan göra, så det är enkelt att tänka att man kan åtgärda det och bli lite lyckligare, men som människor har vi ändå det gemensamt - att det finns en massa saker vi inte kan ändra på och vi måste försöka älska oss själva ändå.

Jag tycker inte du ska skämmas över att du vill göra ett ingrepp, och inte heller sen när du gjort det. Men jag tycker ändå att du duger som du är, och att vi alla gör det. :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
2016-07-01 16:54
#11

#9 Jag kan förstå vad du går igenom. Jag har ioförsig större än en c-kupa men formen är helt fel på mina bröst. De ser missformade ut så jag har alltjämt en bh på mig då jag har sex. Om jag är i duschen så har jag min arm och hand som håller upp mina bröst samt döljer dem. Fast jag är ensam hemma och ska gå från badrummet till sovrummet för att ta på mig kläder så håller jag för mina bröst. Jag klarar inte av att se dem hänga och jag kan inte se på mig själv naken i spegeln. Jag avskyr mina bröst och har gjort det sedan jag var 12 år gammal och nu är jag 30. 

Jag har 200 000 kr på mitt konto och skulle lätt kunna skaffa mig själv ett bröstlyft samt flytta på bröstvårtgårdarna som är mitt största problem. Men jag gör inte det. Det är för mycket som kan gå fel plus att det känns inte som ett bra sätt att spendera pengarna på. Visst, jag kommer alltid att avsky mina bröst men jag tror att jag kommer att avsky mig själv ännu mer om jag går igenom en operation. Vi alla ser annorlunda och jag ska inte behöva operera mig bara för att försöka se mer ut som tjejerna i porr(stort tack till orange is the new black där man verkligen ser kvinnor i alla sorts former och storlekar).

Men jag förstår varför du vill göra det här. Jag har varit frestad många gånger, men jag är helt enkelt för rädd för en dylik operation och dessutom så vill jag inte ännu ge upp. Jag hoppas att jag aldrig kommer att ge upp.

Oberoende vad du beslutar dig för så hoppas jag att du mår bättre sen.

Snowflake_
2016-07-03 09:32
#12

#10 ber om ursäkt ifall att jag missuppfattade din kommentar, tack för ditt stöd! 🙂

#11 Det är jättebra att du inte ger dig in på någon operation om du inte känner dig 100 % säker! Tack för ditt stöd och att du delar med dig av din berättelse! 🙂

Upp till toppen
Annons: