Preventivmedel

Cerazette:are!

2016-06-29 12:29 #0 av: I want to belive

Jag har ätit Cerazette i snart 5 månader, och jag har blödit som en jävla galning nu i 2 veckor...
Ska jag ge upp eller fortsätta käka dom..?

Är 25 , frisk o stark annars...

Berätta om ni har erfarenheter!!

Anmäl
2016-06-29 12:32 #1 av: Zadeira

Jag slutade blöda när jag började med dem och har inte haft mens en enda gång de senaste 10 åren på dem.

Jag hade aldrig stått ut med så mycket blödning så jag hade genast snackat med barnmorskan om alternativ. Men det är ju helt beroende på hur du tycker det funkar, om det är värt det osv.


Anmäl
2016-06-29 12:40 #2 av: I want to belive

#2 jag mår prima annars...
Inte så roligt att gå och blöda så länge bara.. både sex och sommar njutandet blir ju uteslutet..

Anmäl
2016-06-29 12:49 #3 av: Åsa S

Går inte på Cerazette nu men förr ifall jag började småblöda hela tiden eller få mens med bara några dagas mellanrum så tog jag dubbel dos i 1-2v då brukade det återgå till normalt igen. Så det kan ju vara värt testa ifall lite högre dos under en period får blödningarna att sluta så att du kan njuta av sommaren.

Anmäl
2016-06-29 12:57 #4 av: I want to belive

#3 får man ta högre dos (2piller) per dag ? :O
Eller fatta jag fel... ?

Anmäl
2016-06-29 13:11 #5 av: Åsa S

Det är inte farligt ta dubbel dos under kortare tid cerazette är ett rätt svagt preparat men inget man ska göra under någon längre tid ifall man inte har läkarordination, en del som har endometrios får ordinerat dubbel dos cerazette som de tar hela tiden för att helt stänga av det där med blödningar.

Anmäl
2016-06-29 13:18 #6 av: I want to belive

#5 ahaaa... det hade jag ingen aning om...
Så imorgon tar jag för både torsdag och fredag, osv i.. typ en vecka ? :)

Anmäl
2016-06-29 13:38 #7 av: smellcaramell

#6 kontakta barnmorska innan du gör det.

Anmäl
2016-06-29 13:48 #8 av: Hera

Ändra inte dos utan att ha pratat med utskrivande läkare!!

Anmäl
2016-06-29 18:01 #9 av: Thiah

Prata med läkaren först, innan du ändrar!

Jag har inte blött en droppe sen jag tog första tabletten så har tyvärr ingen erfarenhet.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2016-06-29 22:17 #10 av: Lizelda

Ska börja med Cerazette vid nästa mens och blir ju lite orolig, ni som ändå haft blödning, hur mycket har det varit? Hur ofta? Behöver man gå runt med binda/tampong hela tiden för att inte riskera att plötsligt få fina byxor eller räcker det med ett enkelt trosskydd?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Anmäl
2016-07-01 01:22 #11 av: I want to belive

BM tyckte jag skulle sluta helt eller ta uppehåll på 2-3 månader och se om kroppen reagerar lika vid nästa försök, annars skaffa andra, eller annat skydd .

Anmäl
2016-07-01 08:18 #12 av: I want to belive

Har varit piller fri i 2 dagar nu..
Hur länge tar det innan dessa pytte blödningar försvinner.. ?
Blöder ingenting på kvällarna men får lite rosa spottisar hela dagarna..
Blödningarna har ju avtagit men is still there.

Anmäl
2016-07-01 09:05 #13 av: Hera

#12 Det är omöjlig att svara på. Det är så individuellt. 

Anmäl
2016-07-05 16:37 #14 av: I want to belive

Jag vill bara säga att jag har slutat och lyder BMs råd att avstå ifrån p-piller nu under hela sommaren så jag får njuta utan långdragna blödningar , och ger ett nytt försök i september!

Kondom får vara våran vän denna sommar , tycker karln inte om de kan han vara utan. Punkt

Anmäl
2016-07-05 18:11 #15 av: Thiah

En helt annan fråga men angående samma piller...
Märker ni av att ni svettas? Jag tar pillret runt 7 varje kväll och jösses så jag svettas. Undrar om det är en allmän biverkning (vilket det kan vara) eller om tidpunkten för pillret gör skillnad?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2016-07-05 19:26 #16 av: I want to belive

#15 jag svettades så in åt helvete av cerazette..
Varje gång jag skulle klä på mig kläder var en mardröm....

Anmäl
2016-07-05 20:32 #17 av: Thiah

#16 jag svettas bara kvällstid. Värst är natten

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2016-07-06 09:43 #18 av: Zadeira

#15 Nej, jag har inge biverkningar alls av dem.

Jag har haft enorm tur med Cerazette. Jag började med dem pga att jag alltid fick enorma menssmärtor och migrän vid varje mens.. Alltså typ 5 dagar varje månad som jag var helt utslagen. Sen dag ett med Cerazette försvann exakt alla krämpor i samband med mens och mensen försvann helt. Har alltså varit helt fri från detta i över 10 år på Cerazette nu. Och jag fick inte en enda negativ biverkning alls! Gissa om jag känner mig tacksam över vilken tur jag hade? Dessutom var de det första jag provade överhuvudtaget som p-medel (utöver kondom såklart) så jag kunde inte vara mer nöjd!


Anmäl
2016-07-10 21:36 #19 av: Anonym

Jag hade mens till och från i ca fem månader, men bara löjligt lite så trosskydd räckte och jag hade inte ont. Efter det så försvann det helt och inte haft det på nio år, lätt värt att ha tålamod!
Måste ha svalt silkestäcke på natten, väldigt varm av mig. Liten biverkning skulle jag tro, lite klimakteriesvettningar liksom, haha. Men med rätt täcke så har jag inga problem längre! :-)

Anmäl
2016-07-10 22:53 #20 av: Lizelda

#19 Jag är redan nu jättevarm, bävar ju för biverkningarna om de inkluderar svettning!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Anmäl
2016-07-10 23:59 #21 av: Hera

Nu var det inte dessa piller jag åt. Men jag hade en medicin som fick mig att svettas extremt. Sängen blev dyng blöt på nätterna och det rann 😅 från pannan och ryggen på dagarna.

Det låter som en överkomlig biverkning för dom som aldrig varit med om det. Men fy tusan vad det påverkar livet negativt.

#20 Hoppas du slipper det helt eller bara svettas lite på nätterna.

Anmäl
2016-07-11 00:08 #22 av: Lizelda

#21 Jag förstår verkligen vad du menar, det är ett helvete! Spelar ingen roll att det är naturligt att svettas, man går ju inte i färgglada kläder ändå.. Svart och gärna kofta eller dylikt över..

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Anmäl
2016-07-11 00:24 #23 av: Hera

#22 Precis. Jag avskyr ssvett och vill absolut inte att det ska synas. Så när jag svettades bland folk fick jag panik vilket fick mig att svettas ännu mer. Fy. Det är så skönt att svettas normalt igen och sova i en torr säng :)

Anmäl
2016-07-11 00:27 #24 av: Lizelda

#23 Jag svettas så fort jag blir stressad (alltså hela tiden) och blir varm hela tiden och allt blir ju bara en ond spiral och kaos...

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Anmäl
2016-07-11 00:38 #25 av: Hera

Ja. En ond cirkel som man aldrig kommer ur.

Vi får hålla tummarna för att det inte blir värre för dig.

Anmäl
2016-07-11 01:20 #26 av: Lizelda

Inne på dag fyra, vet inte hur lång tid det tar för biverkningar med p-piller men jag tröstar mig med att inget hänt än Skrattar

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Anmäl
2016-07-11 01:53 #27 av: Hera

Verkar lovande. Har för mig att biverkningar brukar visa sig tidigt med sådana piller. 

Anmäl
2016-07-11 02:26 #28 av: Lizelda

Åh, så bra! Jag får jättelätt biverkningar av mediciner så jag hoppas verkligen att detta funkar...

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Anmäl
2016-07-11 13:44 #29 av: Anonym

Jag är endast svettig på natten, eller ja inte längre sen jag böt täckte. På dagarna är jag som vanligt, en fryslort och svettas normalt. ;-)

Anmäl
2016-07-11 15:45 #30 av: Thiah

Jag är inne på månad 4 och svettningarna på nätterna har minskat vilket jag uppskattar.
Har annars inga direkta biverkningar.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2016-07-11 20:34 #31 av: Sagolikt

#15. Jag tar på tabletten på morgonen men jag tror att jag svettas mer kring skrevet numera än vad jag gjorde utan Cerazette. Resten av kroppen har jag inte märkt något på. Är en ganska frusen person. Jag har också nattsvettningar men har tänkt att det mer har att göra med en annan medicin.

Anmäl
2016-07-20 21:19 #32 av: KlaraBj

Jag har tagit cerazette i ett halvår tidigare. I början så hade jag blödning i 2-3 veckor men det försvann sen. Dock så fick jag sluta med dem längre fram då mitt humör ändrades drastiskt och det blev så illa att mina kompisar tog ett snack med mig som ledde till att jag bestämde mig för att sluta.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.