Fysisk hälsa

Går upp när jag äter

2016-06-25 00:15 #0 av: Majaannamiapia97

Förr så var jag nöjd över min kropp. Den hade inte så mycket fett på vader, låren eller armarna. Jag åt väldigt mycket och har alltid ätit mycket mat då jag älskar mat hehe... Jag tränade även då genom olika sporter. Sedan så tappade jag intresset och slutade med sporter. Jag började få mer fett på kroppen och tycker inte längre om min kropp. Skäms även över den... Så jag testade på det här med att äta lite varje dag. Lite melon till frukost, macka till lunch och lite soppa & grönt te till kvällen. Ibörjan var det jobbigt men sedan vande man sig och det kändes som att jag tappade lite fett.

Men jag som alltid älskat mat, dock har jag aldrig ätit så mycket onyttigt som godis osv. Vill verkligen äta och som nu till midsommar och andra högtider vill man ju äta. (Grejen är att om jag äter en vanlig måltid mår jag dåligt för att känns som att jag går upp i vikt, vilket jag gör på sikt)Jag tänker på de som äter pizza, godis och annat och kan fortfarande vara smala.. Hur fungerar det?
Några tips på vad man kan göra? Springa är inte min grej.. Promenader går däremot bra och att gå i trappor och fys, hopprep, yoga osv men inte cardio.
Vet någon vad man kan göra för att äta vad man vill utan att gå upp i vikter? Mår verkligen dåligt och vet inte vad jag ska göra... Tror inte heller på detox.

Är inte smal, är stor och människor runt omkring mig har även sagt det.. Att jag har lagt på mig lite...
Tacksam för svar

Anmäl
2016-06-25 00:48 #1 av: CayKantos

Det som är lite fusk är att vissa folk har hög ämnesomsätning som gör det möjligt för dom att äta typ vad som helst utan att ta på, flera av mina kompisar och även min syrra har detta. Tyvärr ger det dom andra "sideffekter".

Har aldrig tyckt om metoden om att äta mindre, men jag äter tyvärr oxå mer än en "vanlig portion". Jag tycler du bör balansera det, drick ett glas vatten innan du börjar äta, ät långsamt och känn efter några minuter innan du tar nästa portion :)

Börja på någon sport eller något med andra folk som ofta gör motivationen för att hålla på mycket större än när man håller på ensam. Jag planerar t ex snart att börja till Taekwondo om jag får tiden till det! Annars är promissar jättebra, köra lite intervall på en längre promiss kanske? typ 30 sek gående 2 min joggande/springande, ändra det till vad som passar dig och öka tiden du springer efter du vänjer dig. Gå små omväger till/från jobb, när du handlar etc. Hoppa gärna hopprep, det är bra på tråkiga dagar med dårligt väder och går att göra inne. Finns massor med appar med små övningar som inte behöver massor av vikter och annat, men bara dig och en matta. När du ändå går upp avv trappan kanske du kan jogga upp? och/eller gå i trappan en extra gång eller varje gång du tagit två steg upp går du ett steg ner? :)

Just another crazy animal lover Skämtar

Medarbetare på Terrier iFokus, kom gärna in och kika!

Anmäl
2016-06-25 06:17 #2 av: Hera

Alla är olika. En del har hög ämnesomsättning andra lägre.

Jag ser dock inte att skräpmat som tex pizza är någon positiv sak att kunna äta utan att bry sig gällande vikt. Dålig mat påverkar kroppen negativt oavsett om man är underviktig eller överviktig. 

Allt man äter påverkar vikten hos de flesta. Det finns inga genvägar. Man kan inte äta tex tårta var dag och tro att det finns mirakel som gör att det inte påverkar. 

Man kan däremot äta det man vill om det är varierat och i hälsosamma mängder. Speciellt om man som du rör dig som du skriver. 

Blir orolig eftersom du skriver att du mår dåligt om du äter en vanlig måltid.  Vad är en vanlig måltid för dig?

Anmäl
2016-06-25 08:37 #3 av: pyromanen

Rör dig lite mer, då kan du äta mer utan att gå upp. Der behöver inte vara massa träning men t.ex.en ny vana att alltid gå eller cykla 1/2-1 timme varje dag.


Anmäl
2016-06-25 08:40 #4 av: pyromanen

Obs om man äter jättlite, typ vattenmelon och sånt du skriver då sätter kroppen ner ämnesomsättningen för att spara på reserverna, och då lägger man på sig mer när man väl äter, så höll inte på att svälta dig! Ät normala mängder vanlig nyttig mat vid regelbundna måltider.


Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.