Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 1877 ggr
[pelan]
6/13/16, 8:58 PM

Känner mig så töntig

Det här kommer låta så himla löjligt men min kille har gått ut trean, och jag går i tvåan. Är super svartsjuk för att han gått på balen med en annan brud, alltså de var så perfekt båda var så fina och har aldrig sett honom så fin, jag är så himla svartsjuk då jag sen flera år tillbaka velat gå på bal med någon jag tycker om, känns som att det är hela är förstört, jag tror liksom inte att det är så jättekul på balen då alla bara är random uppklädda och så, men det blir ju en härligare upplevelse när man går med sin pojkvän,

Vi har bråkat ganska mycket och det är jag som tar upp allt. 

(skrivit på tonåringar också)

Annons:
jenmjao
6/13/16, 9:02 PM
#1

Fick han inte bjuda med dig eller?

[pelan]
6/13/16, 9:04 PM
#2

#1 han frågade mig aldrig, och  jag visste inte att det fanns en möjlighet att gå även om man inte tar studenten, men sedan kom det fram till att man måste tagit studenten för att vara med på balen

Honestyisdead
6/13/16, 9:11 PM
#3

#2 Då är det ju inte konstigt han inte frågade dig eftersom du inte tog studenten. 

Förstår att det är tråkigt att du inte kunde vara med. Man vill ju dela stora stunder.

IceTee
6/14/16, 1:13 PM
#4

Ska jag försöka tänka hur din kille kan ha tänkt så kanske han antog att du visste och trodde det var underförstått?

Det här är dock bara spekulationer

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
6/14/16, 3:54 PM
#5

När jag gick gymnasiet fick vi inte bjuda andra, utan var tvugna att gå med utlottade personer, så jag & min kille skippade balen helt.

När jag var i den åldern var jag väldigt svartsjuk med. Så förstår in känsla. Jobbig känsliga men den går att förbättra med tiden. 

Försök diskutera lugn med killen, hur du känner kring det. Absolut inte töntigt att känna som du gör

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
6/14/16, 6:49 PM
#6

Eftersom du inte fick lov enligt reglerna att gå på deras bal så tycker jag att du ska försöka släppa det ock komma över det. Han hade ju garanterat gått med dig om möjligheten fanns.

Det är inte alls konstigt att du känner som du gör men det var ju något som ni inte kunde göra annorlunda.

Vi hade som så att alla singlar (eller som inte anmälde sig i par) blev ihoplottade med någon helt random. Alla mina killkompisar gick ju med sina tjejer eller så, och eftersom jag då hade tilldelats nån jag inte kände ville jag inte gå alls.

Annons:
Sindri
6/14/16, 11:02 PM
#7

Men herregud……….. Accepterar verkligen dagens ungdomar detta?
Vadå gå med nån, vadå lottas ihop och tilldelas? Så det måste vara jämna (heterosexuella!)  "par" på en studentbal??? Låter som 1900-talet! Varför protesterar inte ungdomarna - är det inte deras fest kanske???

Jag blir rent chockad! 2016!

Honestyisdead
6/14/16, 11:30 PM
#8

#7 Jag förstår det där med att bara studenter får gå. Pengafråga.

Men att man tilldelas en "dejt" låter konstigt. Vet att det lottas ut vem man sitter bredvid under själva middagen på vissa ställen.  Men det är ju bara bordsplacering.

Agafia
6/14/16, 11:38 PM
#9

Litar du inte på din kille ? Var stolt över honom istället .

[Devya]
6/15/16, 7:01 AM
#10

Men din pojkvän har väl inte gjort något galet? Det måste kännas otroligt jobbigt för din kille då du hela tiden tar upp det här och börjar bråka om det. =/ På det här viset kan du till slut förlora din kille, för det kan verkligen inte vara roligt för honom då hans tjej hela tiden tjatar och bråkar om något som han inte kunde göra något åt. =/

Sindri
6/15/16, 8:47 AM
#11

#8 av: Hera

Ja, att bara studenter får gå är inget konstigt. Men att man skall gå "med nån". Hur många har inte avstått bara för det?  Det finns ju fler än en i tråden här. Det är väl bara att de som vill gå går, punkt slut. Så oerhört diskriminerande. Och bordsplacering herre-dam är väl också obsolete! Har vi inte kommit längre?   

Jo, jag har ordnat många middagar och stora fester, och visst placerar jag herre-dam när det går, men skulle aldrig dra mig för att inte bjuda någon eller några singlar bara för att det inte går "jämnt upp".

Men TS allvarligt - lägg ned det här nu om du vill behålla din pojkvän! Och be allvarligt om förlåtelse! Studenten, och balen och alla fester skall ju vara ett roligt minne för livet. Du gör ju så att han inte kan tänka på balen med glädje. Vad skulle han gjort? Avstått för din skull? Ja, risken är stor att du förlorar honom, men det är helt ditt eget fel i så fall. Du är ändå kanske inte mogen att ha ett förhållande om du är så "snål".

Honestyisdead
6/15/16, 9:29 AM
#12

#11 Skolorna bjuder alla studenter även om det inte går jämt upp.

Zadeira
6/15/16, 11:35 AM
#13

#8 Pengafråga? Det är väl ändå man själv som betalar?

Annons:
IceTee
6/15/16, 12:35 PM
#14

#13 nja, lokalen hyr väl skolorna själv osv?

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
6/15/16, 12:44 PM
#15

#13 Man betalar för en del. Inte hela kalaset.

Säger ju sig själv.

Zadeira
6/15/16, 1:21 PM
#16

#14 och #15 Jag minns bara att det skulle kostat mig skitmycket (i mina ögon) och jag kan inte tänka att det bara var för mat. Vad betalar man egentligen för mer än mat och lokal?

Maria
6/15/16, 1:38 PM
#17

När vår son tog studenten så kostade det en summa. Jag minns inte summan men det var antagligen för lokal mat och transport.

Vi bor i Göteborg och balen var på Marstrand vilket är ett vanligt ställe att ha balen på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

IceTee
6/15/16, 2:29 PM
#18

#16 det kostar mellan 900 och 1300kr, det räcker inte för kostnaden att hyra lokal, fixa mat, drickan, och allt annat

Medarbetare på Skor iFokus

Sindri
6/15/16, 3:18 PM
#19

#12 av:  Hera Då fattar jag inte att skolan är så hysterisk med att lotta ihop studenter kille-tjej. Många som blir utan vill kanske inte gå då heller. Varför skall man gå "med nån"? Låter fortfarande som helt antikt, från den tiden tjejer inte fick gå någonstans själva, utan skulle ha en manlig eskort.

Är det verkligen Sverige år 2016???

Honestyisdead
6/15/16, 3:41 PM
#20

#19 Förstår inte att du blir upprörd.  Du vet ju inget om hur det görs. En medlem skrev att man lottade ut vem man skulle sitta med. Inte att man var tvungen att gå dit med personen. Och detta gällde dennes skola. Inte hela Sverige.  Så varför skriver du "Sverige 2016" hela tiden? 

Mig veterligen umgås man helt med den man vill på balen och på vissa platser är det bordsplacering.  Du kan hamna bredvid samma kön eller motsatt eller både och.

Annons:
Fridaaaa
6/15/16, 4:14 PM
#21

På vår skola gick man med den man lottades ut med och satt med den vid bordet, sedan var det fritt. Detta var 2009. Flera protesterade men de vägrade ändra sig "har alltid varit så " typ.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
6/15/16, 4:35 PM
#22

#21 Så ni kom inte in om ni inte kom tillsammans med den utlottade?

Scorpio97
6/15/16, 4:58 PM
#23

TS, vad tycker du han borde ha gjort och hur tänker du själv göra nästa år (om ni fortfarande är tillsammans då)? 

Enligt mig är det inget konstigt att man väljer att gå med någon om man inte får gå med personen man är tillsammans med. Alternativet är ju att gå själv eller inte alls. Och vill man verkligen gå på balen och tycker det är roligt (är ju inte så ofta man får gå på bal), tycker inte jag man ska vara tvungen att stanna hemma bara för att man har en partner som inte får gå. Sen hade han ju kunnat gå själv, men om han har en bekant/kompis att gå med ser jag inget fel med det..? Vet inte hur länge ni varit ett par, men han hade kanske bestämt det med personen innan ni blev tillsammans dessutom?

Det är ju inte så att han valde bort dig, utan han gjorde det bästa av situationen. Hade han fått gå med dig och ändå valde att gå med någon annan, hade jag förstått om du blev upprörd. Men man kan inte tvinga sin partner att stanna hemma bara för att man själv inte kan vara med.

Svartsjuka är något som kan förstöra en relation. Jag är också väldigt svartsjuk, men skulle jag ha en kille skulle jag försöka så gott jag kan att inte låta det påverka honom eller vår relation. Det är ju inte hans fel att jag är svartsjuk av mig, det är något jag måste arbeta med. Jag kan inte begränsa min partner för att jag är svartsjuk. 

Har ni/du tur kanske det är tillåtet för icke-studenter att gå nästa år, så då kan du gå med honom på din bal :)


//Jessie

Sindri
6/15/16, 8:52 PM
#24

#20 av: Hera

Det som #5 och #6 skriver gör mig upprörd. Att man skippar balen för att man inte får gå dit ensam, utan skall "lottas ihop" med någon av motsatt kön. Jag hävdar att det låter helt otidsenligt som jag skrev om i #19.
Jag tror dock inte det är samma i hela Sverige, för inget av mina barn har sagt något om det.

Honestyisdead
6/15/16, 9:02 PM
#25

#24 Var ser du att det är med motsatt kön? Det fungerar ju inte eftersom det aldrig är jämt antal killar och tjejer.

Jag har aldrig hört talas om någon bal där man måste vara DEJT med den man sitter med vid bordet när man äter. Så jag ser faktiskt inte det stora problemet.

[pelan]
6/22/16, 12:50 AM
#26

Sindri och alla som säger att det är mitt fel och inte hans, jag vet. 

Grejen är att jag älskar min pojkvän men för inte så länge sedan så "lekte" han med mina känslor, skämde ut mig framför alla i klassen och "reject": ade mig medan han sa det högt till alla, han uttnyttjade mig för sex också, min numera pojkvän visste att jag var kär i honom därför visste han också att han hade mig när han vela,  han var i själva verket kär i en annan tjej och puttade iväg mig engång när han såg henne.. Sedan blev han kär. Han har otroligt mycket ångest över detta och mår jävligt dåligt när jag tar upp det, mina känslor är fortfarande sårade,  därför blir jag helt svartsjuk när jag ser honom med någon annan, så jag har ingen ångest för att jag  förstörde hans bal, då han fick mig att gråta mig till sömns för inte ens ett år sedan. Men samtidigt är jag så himla kär av någon anledning. Jag har träffat många gentlemen som behandlat mig så bra men har "dissat" allihopa då jag ville ha just honom. :(

Surpan
6/22/16, 6:48 AM
#27

#26 Om man vill leva med någon så kan man inte räkna med fripass att såra den andra bara för att den personen gjort fel en gång i tiden. Låter som att balen inte är det stora problemet här?

/Surpan

Annons:
Sindri
6/22/16, 8:44 AM
#28

#27 av: Surpan Nej, där har du nog rätt. Det är det andra gamla som ligger och gror.

TS, du skriver att du älskar honom, men du har inte förlåtit honom och gått vidare. Du måste nog bestämma dig för om du verkligen kan det, eller om du skall avsluta.

Jag vet att du kommer att protestera nu, men när man är ung så är man väldigt ofta väldigt kär och älskar över allt annat etc. MEN - jag skulle vilja påstå att mest är man kär i själva kärleken, det är viktigt att ha någon att vara kär i. Man behöver både den fysiska och den psykiska/själsliga närheten. Och det är absolut inget fel. Men du kan hitta någon annan att bli precis lika kär i. Om det inte vore så skulle samhället bara bestå av lyckliga par som varit ihop sedan tonåren. Och så är det ju inte.

Att du tjurar och tjafsar med din pojkvän om hans bal gör ju inte på något sätt att det han gjorde mot dig blir ogjort. Och inte blir något bättre av att "ge igen", att tro att nu är det rättvist och att ni blir mer jämlika på något sätt. Det funkar inte så.
Ett förhållande är hela tiden en pågående process, där man ger och tar. Ibland sårar man den andre, ibland blir man sårad själv, ofta är det utan baktanke och utan speciell mening, för att man helt enkelt inte förstår. 

Jag har svårt att förstå att du är kär i en kille som behandlat dig så illa en gång. Det visar ju på ett lågt självförtroende och att du hänger kvar vid honom verkar mer som en rädsla att bli ensam.

[pelan]
6/22/16, 1:22 PM
#29

#28 Du är väldigt klok, Jag förstår och kanske är jag bara kär i kärleken, då jag under vissa perioder kan må jättedåligt och hata honom, under andra perioder kan jag tänka att det inte finns någon bättre då han behandlar mig så himla bra. Jag är inte van vid närhet och ömhet, då jag aldrig fått det under min uppväxt. Nu när du säger det så stämmer det faktiskt, jag vill inte vara ensam, jag är ensam utan honom.

Sindri
6/22/16, 7:44 PM
#30

Så länge du är med honom så missar du chansen att träffa någon annan, någon som kanske inte sårar dig och får dig att känna dig osäker.

Men….. jag förstår att du har svårt att tänka dig att göra slut själv. Men försök, försök att inte hänga upp så mycket på honom, se till att du har ett eget liv också, och kompisar, så att allt inte beror på hur han är mot dig, vad han säger till dig.

Upp till toppen
Annons: