Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 2099 ggr
Myrrami
6/12/16, 3:34 PM

hormonspiral eller minipiller

Jag har idag kopparspiral men tycker att jag blöder så mycket av den.

Jag var inställd på att jag skulle byta till P-ring eftersom man då kan hoppa över mensen så att slipper den större delen av tiden.

Tyvärr visade sig att jag har högt blodtryck så de enda alternativen för mig om jag skall få mindre eller ingen mens är hormonspiral eller minipiller.

Jag vet inte vad jag skall välja. Vad jag har hört är det många som har problem med blödningar som kommer lite när som med mirenaspiral  och att om man inte tar minipiller vid exakt samma tid får blödningar med minipiller.

Jag har även möjlighet till sterilisering men är tveksam till operation eftersom jag redan har gjort fyra magoperationer så det är antagligen ärrvävnad som kan försvåra det.

Ni som har använt minipiller eller hormonspiral hur har ni upplevt det. Är det någon som har provar båda och vad tyckte ni var skillnaden.

Annons:
Silent_Hill
6/13/16, 6:49 AM
#1

Jag har provat båda. Använder hormonspiral nu. Med minipiller slapp jag blödningar helt och hållet. Blev dock gravid trots att jag åt dom. Med hormonspiralen småblödde jag dom första två veckorna. Sen dess har all blödning varit borta.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

pyromanen
6/13/16, 7:41 AM
#2

Småblödde konstant med minipiller. Max 2-3 dagar i månaden utan blödning. Spiral kunde jag inte ha alls då livmodern jobbade på att göra sig av med den (sammandragningar + blödning) Båda gav mig altså väldigt många fler röda dagar än utan.

OlgaMaria
6/13/16, 9:03 AM
#3

Jag är väldigt känslig psykiskt för minipiller och hormonspiral, men dessa liknar ju varandra så tycker du ska börja med minipiller. Om du mår bra på det så kan du känna dig trygg med att gå över till hormonspiral. Det där med blödningar får man nog ha väldigt mycket tålamod med. Många blir blödningsfria med hormonspiral men det kan dröja ett år eller så innan det sker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

KlaraBj
7/20/16, 9:28 PM
#4

Jag har tagit minipiller (cerazette) men använde idag hormonspiral (jaydess). Jag trivs mycket bra med spiral, gör ont att sätta i men inget fruktansvärt. Det har funkat super och jag har inte haft problem med trådar, mellanblödningar, smärta eller liknande! Innan jag hittade jaydess gick jag på cerazette. Det funkade inte alls för mig då jag hade en massa mellanblödningar som kunde vara i upp till tre veckor och jag blev extremt instabil i humöret. I början med jaydess så var jag väldigt gråtig (kunde börja lipa om jag råkade peta min pojkvän i ögat) men det försvann efter någon månad. Dock är det väääldigt individuellt!

IaMiaMaria
7/21/16, 11:17 AM
#5

Jag hade kopparspiral förut och det funkade inte alls för mig, jag blödde vid samlag och fick ont i magen efteråt, så jag är lite rädd för att testa hormonspiral ifa det skulle bli samma. Så jag tar mini-piller, Exlutena. De fungerar bra för mig.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Upp till toppen
Annons: