Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1451 ggr
Anonym
Anonym
2016-06-10 22:13

Varför är jag så benig?

Alla mina ben känns och syns jättetydligt, och det gör ont att sitta på stolar osv för att mina ryggkotor och rumpben trycks in i stolen. Jag äter liksom när jag är hungrig och slutar när jag är mätt så jag har inga problem med mat.

Annons:
Honestyisdead
2016-06-10 22:35
#1

Om du äter normalt och inte är sjuk är det så enkelt som att din kropp ser ut så.

[silkesnosen]
2016-06-10 22:52
#2

Du kan vara i en växtfas i tonåren. Jag var väldigt mager en period, men det rättade till sig:)

Anonym
Anonym
2016-06-10 23:08
#3

#1 Har inte alltid sett ut såhär, var deprimerad ett tag och tappade apiten vilket resulterade i viktnedgång. Men nu verkar det som att jag inte kan få tillbaka min vanliga kroppsbyggnad.

Agafia
2016-06-10 23:52
#4

Köp näringsdryck på Apoteket och drick mellan målen , ät regelbundet inte bara när du är hungrig .

Sindri
2016-06-11 00:11
#5

Näringsdryck är mest socker, inte så hälsosamt. Bättre att äta riktig mat. Se till att inte snåla med fettet, fett är viktigt för hormoner, och en bra hormonbalans ger en snyggare kropp.

Du kanske har en snabb ämnesomsättning, eller rubbning på sköldkörteln, men se i första hand över din kost.

Jag var oerhört pinnig och benig strax före och under mina första tonår.  Trodde bakelser skulle hjälpa, men allt jag fick var en bullmage som jag fortfarande har kvar. Trots att jag inte är så pinnig längre gör det ont i sittbenen när jag sitter på hårda stolar, cykelsadlar etc.

Du behöver nog försöka bygga muskler. Behövs inga dyra träningsredskap eller lokaler, det duger med lite kroppsarbete. Men stretcha musklerna ordentligt efteråt.

Annielle
2016-06-11 09:19
#6

Ja, ät regelbundet även om du inte känner hunger, det måste jag göra, annars skulle jag inte orka någonting och definitivt vara ett benrangel eftersom jag i princip aldrig känner någon hunger.

Ät åtminstone frukost lunch och middag, men gärna mellanmål om du kan få i dig det med.

Har du inte sett ut så tidigare, så låter det ju i alla fall lovande att du borde kunna gå upp i vikt igen 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Maria
2016-06-11 10:41
#7

#5 Det är inte helt korrekt. Näringsdrycker kan vara ett väldigt bra komplement när man inte kan få i sig ordentligt med mat som vid sjukdom t.ex.

I detta fallet så verkar det ju bara vara normalt.

Jag själv har varit magerlagd större delen av livet och när jag blev sjuk så var det förödande. En period så levde jag mer eller mindre på näringsdrycker som jag fick utskrivet på recept.

Jag tycker inte det verkar som TS behöver bekymra sig. Kroppar ser olika ut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Accalia
2016-06-11 11:06
#8

Om du är orolig för att något är fel kan du boka en tid hos doktorn och se om allt ligger rätt till, gör det då så är det nog bara hur du ser ut helt enkelt

Sindri
2016-06-11 12:09
#9

#7 av: Maria Jag håller absolut inte med dig! Näringsdrycker innehåller mycket kolhydrater - och ja, visst går man upp i vikt av det - men det är den sorts vikt som de flesta överviktiga människor kämpar med att få bort. Jag har sett innehållsförteckningen - jag har en anhörig som ordinerats det och som tyckte det smakade vidrigt sött.

Om det hjälpte dig är det bra - och du kanske tillhör den lyckliga skara som inte har lätt att bli sockerberoende, men för många är näringsdryckerna ett ont.

Det man går upp i vikt av näringsdrycker är bara fett, det oönskade fettet som så många vill bli av med. Precis samma sorts fett jag fick av bakelserna i tonåren, och som envist bitit sig fast på magen.

Bra mat ät oslagbart - det gäller bara att hitta det som stärker ens kropp. Ägg till exempel innehåller nästan allt vi behöver, utom C-vitamin. Så ägg i alla former med färsk paprika till är ett bra sätt att få i sig det kroppen behöver. Man får heller inte vara rädd för att använda smör i matlagningen. Inte heller salt - saltunderskott är vanligare än saltöverskott i våra kroppar. Helst skall det vara rent havssalt utan tillsatt antiklumpmedel. Proteiner och fett hjälper dessutom kroppen att bygga muskler, det tror jag är nödvändigt för TS.

Maria
2016-06-11 12:20
#10

#9 Det finns et otal varianter på näringsdrycker och innehåll.

Självklart är bra mat oslagbart. Det har jag aldrig sagt emot.

Näringsdrycker är inte till för att gå upp i vikt i första hand utan att tillföra kroppen nödvändig näring och ork när man inte klarar det på egen hand.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

cissi_1993
2016-06-11 15:38
#11

när man är sjuk så är näringsdrycker jätte bra kan jag tänka mej. annars skulle jag hålla mej borta från dom som sagt i dom flesta är det mängder av socker och har pratat med en läkare om just såna drycker han tyckte inte det var någon bra ide.

 ät fett istället och regelbundet.

Sarah
2016-06-11 16:47
#12

Det kan ju mycket väl vara så att du inte äter tillräckligt näringstät mat. Räkna kalorier ett tag och ser om du får i dig tillräckligt. Jag har svårt att hålla vikten uppe och när jag räknade insåg jag att jag fick i mig vad en normalviktig kvinna behöver, men det räcker inte för mig då jag dessutom är väldigt aktiv. Jag behöver minst 1000 kcal extra per dag. Kan vara knepigt att få i sig ibland.

frejaspluto
2016-06-11 16:48
#13

Mm, ser också hur kroppen förstörs näringsdryckerna… Man upp sååå mkt i vikt., som #11, säger det är nog bra när man är sjuk.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
Maria
2016-06-11 17:16
#14

#13 Man ska ju heller inte dricka näringsdrycker om man inte är i behov av det som vid sjukdom t.ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Myrrami
2016-06-12 15:39
#15

Jag har haft samma problem och har fortfarande i perioder. Det spelar ingen roll hur mycket jag äter eller vad jag äter, jag går ändå ner i vikt. Varit vid läkare och allt ser bra ut. 

Jag har börjat träna så att jag byggt muskler. Det gör att jag inte ser så benig ut.

Namiko
2016-06-12 16:26
#16

Eftersom du tappade aptiten och åt mindre under en period så har din magsäck krympt och din hungerskänsla kan vara rubbad, det kan krävas en del envishet för att få tillbaka det till det normala. När du känner dig mätt, ta en-två tuggor till, se till att äta frukost, lunch, middag och ett par mellanmål. Handlar det bara om att du inte går upp i vikt och det inte är något fysiskt fel så måste du bara lära dig att äta mer/oftare. Näringsrik och näringstät mat hjälper också, ät inte massa skräp bara för att gå upp i vikt, men ät dig inte mätt på bara grönsaker heller.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anonym
Anonym
2016-06-13 11:05
#17

En sak som är väldigt irriterande också… är jättehungrig när jag vaknar, men sen när jag går upp och har gått ut med hunden och ska gå och fixa frukost så är jag  inte alls hungrig längre, så då skiter jag i att äta.
Kan inte äta om jag inte är hungrig, får ont i magen då.

Honestyisdead
2016-06-13 12:20
#18

Ät innan du går ut med hunden d0.

IceTee
2016-06-13 12:35
#19

Prova att äta 3 ordentliga mål mat om dagen (ät något innan du går ut med hunden, hungerkänslor går över efter ett tag även om man är hungrig) och ät tills du är helt mätt. Sen försöker du äta några gånger om dagen extra, som mellanmål, även om du inte är hungrig. Ät en balanserad kost med proteiner, fetter, och kolhydrater. 

Min kille har alltid haft svårt att gå upp i vikt (han åt löjligt mycket ett tag, men det hjälpte inte) och det han gör nu är helt enkelt att träna och försöka bygga muskler istället. Nu har jag personligen inget emot att han är lite "tanig" som vissa säger, men han känner att han mår bra mycket bättre av det och klarar av att bli sjuk, vilket inte gick förr, då rasade han bara i vikt direkt (ett par dagar av feber kunde sabba det han jobbat upp de senaste månaderna)

Men till viss del måste du också acceptera att du faktiskt ser ut så och om du inte känner dig svag, väldigt frusen av dig, eller blir väldigt sjuk ofta finns det ingen anledning att försöka gå upp i vikt snabbt, ta det i en hälsosam takt som kroppen klarar av själv. 

Tror dessutom också på att försöka töja ut magsäcken- försök att inte bli för hungrig mellan målen

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: