Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 704 ggr
[Ulvarsdotter]
6/8/16, 10:33 AM

Fertilitetsmonitor?

Hej!

Jag funderar på en fertilitetsmonitor. Jag vill inte bli gravid, utan det är snarare tvärtom. Jag kollar min ägglossning varje månad, och då jag har väldigt oregelbunden cykel så blir det en hel del LH-test varje månad. Men så hittade jag en fertilitetsmonitor billigt och räknade lite på det - monitorn och de stickor man får köpa till blir billigare i längden. Men det är i så fall om man inte behöver testa varje dag, utan bara då det finns risk för ägglossning.

Så, min fråga är, behöver jag verkligen testa med monitorn varje dag för att kolla mina Maximalt fertila dagar? När jag kollar i forum (flera år gamla så jag kan inte skriva där) så skriver alla att de testar varje dag, vilket jag tycker känns onödigt då jag bara kommer behöva testa kanske tio gånger på en månad (ibland bara en eller två…) då jag vet på ett ungefär när min ägglossning kommer vara - och då är det ju väldigt slöseri med stickor om man testar varje dag.

Annons:
IceTee
6/8/16, 10:37 AM
#1

hur kan du veta när din ägglossning kommer vara om den är väldigt oregelbunden? Och ja, du måste testa varje dag. Monitorn (p-dator antar jag att det är) måste få en månad eller så att ens lära sig hur din kropp fungerar

Så har det varit med alla jag läst om

Medarbetare på Skor iFokus

[Ulvarsdotter]
6/9/16, 10:26 AM
#2

För att ägglossningen infaller mellan cykeldag 17-29 för mig (har hänt att den uteblivit också) :)

IceTee
6/9/16, 3:15 PM
#3

Men då kan du ju inte veta när du är fertil? Nu vet jag inte vilken monitor du pratar om men de flesta läser temperaturen och måste lära sig vilken som är din normala temp, din äl-temp, och din mens-temp

Eller antar du att du är fertil från dag 10? För spermier kan leva upp till en vecka (även om det oftast är typ 3 dagar. Jag chansar dock inte)

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: