Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 3871 ggr
Aleya
6/4/16, 9:09 AM

ACO Glidslem

Hej gott folk. Har en liten fråga till er. När man är på gyn (kanske även barnmorska ) och ska göra en undersökning så används ofta glidslem (och just ACOS) och något jag har märkt är att efteråt svider det som tusan och började igår kolla innehållet i själva produkten och den innehåller nått som heter Benzalkonium Chloride. Något som verkar finnas i nässpray. Men de lustiga var det jag hittade här: http://www.halsanet.com/8/2014/07/Ur-bensalkoniumklorid-sUkert-.html Att det är antiseptisk. Så jag undrar om fler känner detta svidande och brännande som jag gör i några dagar efter användning av detta? För jag vet bland mina vänner att jag hört att det svider för vissa av dom. Men ville höra fler åsikter. Har även skrivit till apoteket AB och frågat om dom gjort någon slags säkring att det är bra att använda detta för exempelvis gynekologisk undersökning. ( för på reklamen på tv så "älskar " ju dom att kvalitetsäkra och hålla koll på sina produkter, så tänkte att det kanske är bra att belysa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
6/4/16, 11:08 AM
#1

Har inte reagerat . *peppar peppar *

Aleya
6/4/16, 11:29 AM
#2

#1 Ja det var ju skönt

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
6/4/16, 11:34 AM
#3

Vill tillägga att svidande efter gyn kan bero på små sprickor/sår. Det behöver inte bero på glidet.

Aleya
6/4/16, 11:45 AM
#4

#3 kan dock säga att detta är inte utanpå utan inuti som det brukar svida. Och så långt in och upp bör man nog inte ha sprickor. Och sen ska man väl ändå inte vården använda saker som kan förvärra eventuella saker för patienten kan man ju tycka. Om nu någon skulle ha sprickor så långt in.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
6/4/16, 11:51 AM
#5

#4 tyvärr är det så att tex patienter med vestibulit ofta får ont pga sköra slemhinnor och ytliga nerver. Det beror inte på gynekologen eller glid.

Personligen tycker jag man beskyller vårdpersonal alldeles för lätt.

Aleya
6/4/16, 12:09 PM
#6

#5 jag beskyller inte men när jag kolla vad detta glidslem ska användas till är det typ vid stomi och byte vid den som användningen är tänkt för. Att sen använda den i underliv som ev är känsliga av olika skäl samt att det är antiseptisk låter inte så bra i mina öron. För det borde finnas glidmedel som är mer anpassade för själva ändamålet om jag säger så. Men ingen kanske tänkt eller reflekterat på detta på kliniker runt i landet. Så det är absolut inte beskyllningar utan mer fundering.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[silkesnosen]
6/4/16, 7:32 PM
#7

Jag är uberkänslig och det enda glidmedel jag kan ha är just glidslem….så nej jag får äntligen lugnt underliv, puh!

Ria74
6/6/16, 8:58 PM
#8

När jag var gravid sved det som eld men då hade jag extremt sköra slemhinnor och fick göra flera VUL på kort tid.

Nu efteråt har jag inte märkt av det när jag varit hos gyn.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

The_pearl
6/13/16, 1:03 PM
#9

Jag får också besvär av det! Kliar dessutom något enormt. Jag hinner bara blinka med o så har jag fått Svamp, som ett brev på posten varje gång… Jag bryr mig inte om stolen, att det kan grävas runt där nere och att det kan spricka å småblöda. Jag tycker att glidslemmet är absolut jobbigast…

pyromanen
6/14/16, 7:13 PM
#10

Alldrig känt nåt problem annat än att det är kladdigt.

Splatter
6/25/16, 12:35 AM
#11

Har mer problem med RFSUs grejer, men ACO är inte särskilt trevligt heller.

Vet att det inte har att göra med några ytliga nerver eller så eftersom Pjur och Astroglide inte orsakar samma otrevliga känsla.

Upp till toppen
Annons: