Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1088 ggr
yovivohoy
2016-06-02 11:35

P-ring ?

Har haft P-stav i snart två omgångar, dem första 3 åren var faktiskt helt okej, blev av med mensen helt sen kom den igen efter ca 6 månader men hade dock väldigt lite och högst 5 dagar i månaden.. Men så är jag inne på andra omgången och haft denna p-stav sen mars 2015 och allt hat varit skit sen den kom in. Har jätte mycket mens och hemsk mensvärk och dåligt humör. Kan ha mens i 7 dagar sen uppehåll på några dagar sen konmer den igen med hemsk mensverk :( Har kontaktat barnmorskan men väntar på provsvar, Har funderat på att byta preventivmedel om provsvaren är bra, vad tror ni om P-ring? Tacksam för svar!

Annons:
Honestyisdead
2016-06-02 11:38
#1

Jag har haft p ringar många år nu och det är det bästa jag har haft. Har inga biverkningar alls.

Har dessutom valt att inte släppa fram mensen mer än en till två gånger per år.

yovivohoy
2016-06-02 11:46
#2

1# Va? Vad skönt att bara ha mens 2ggr om året, visste inte ens att det funkade, trodde bara man kunde skippa mensen någon gång, ex när man ska på semster, men kan man göra det så ofta så är det absolut ett alternativ :)

Honestyisdead
2016-06-02 11:48
#3

#2 Det kan man göra med p piller och plåster också. 

I början får man dock mellanblödning ar.  Det tar ett tag innan kroppen vänjer sig vid att inte ha blödning.

yovivohoy
2016-06-02 11:55
#4

#2 P-piller har jag haft men jag glömde dem så därför blev det p-stav istället men tänkte p- ring behöver man inte tänka på så ofta så det kan kanske funka ! Tack för ditt svar!

Honestyisdead
2016-06-02 11:56
#5

Ja det är skönt att det inte är varje dag man måste tänka på det. Man kan ladda ned en app som påminner en om när man ska byta.

[Klave]
2016-06-02 17:35
#6

För mig fungerade p-ring bra till en början. Brukar vara ett bra alternativ ifall man är känslig mot gestagen. Man behöver bara byta p-ring 1 gång i månaden dvs. Var fjärde vecka. Inte ta ut efter 3 veckor som en del gör och sedan sätter in en ny efter en vecka utan. Själv hade jag inte någon mens alls men efter 1.5 år fick jag vestribulit dels pga. P-ringen. Man kan också ta ut ringen när man har sex ifall man tycker det är jobbigt med den i.

Annons:
Honestyisdead
2016-06-02 17:43
#7

Rekommendationen är 3 veckor och den bör man följa om det inte är så att man ska byta dag.

[Klave]
2016-06-02 17:51
#8

#7 Företaget som gör nuva-ring har gjort studier där det visats att det ger lika skydd. Min barnmorska sa detta till mig när jag var 16 så det är inte så nytt, det är bara att det inte står i bipacksedeln.

Honestyisdead
2016-06-02 18:05
#9

Det står att man kan ha den 4 veckor men rekommenderar bara det om man ska byta dag som sagt eller måste skjuta på mensen.

[Klave]
2016-06-02 18:15
#10

Ja fast säger ju att detta inte står i bipacksedeln. Bara att ringa företaget och fråga ifall du inte tror mig.

Honestyisdead
2016-06-02 18:21
#11

Det jag skriver har varit i 10 år. Du tror inte dom på alla dessa år hade haft tid att ändra informationen? 

Jag kör enligt rekommendation. Hur andra väljer är upp till dom.

Du skrev att du fick vestibulit av dom. Hur då?

Honestyisdead
2016-06-02 18:27
#12

Läste nu att det är en teori. Att det krävs mer forskning för att klargöra varför en del får det. Men olika teorier finns.

[Klave]
2016-06-02 20:07
#13

Den mest logiska jag har fått höra är att det har något att göra med att sekretet blir tjockare och att slemhinnorna blir känsligare. Tyvärr så vet man ju fortfarande rätt lite om vestribulit. Vissa hävdar att det är en helt psykisk åkomma.

Annons:
Honestyisdead
2016-06-02 20:10
#14

De som hävdar det är med all säkerhet de som aldrig haft det 😟

Biancaa
2016-06-02 21:27
#15

Har en fråga som är lite OT. Tar man ut p-ringen inför sex eller låter man den vara kvar?

Honestyisdead
2016-06-02 21:33
#16

Har aldrig tagit ut den och i gen kille har känt den trots stor penis.

[Klave]
2016-06-02 21:39
#17

#15 Det gör man som man vill. Tycker man själv eller ens partner att den är ivägen kan man ta ut den. Tror man kan ha den ute 2-3 timmar utan att det ska vara några problem. Jag tog alltid ut min vid samlag då jag tyckte det kändes konstigt men min kille störde sig aldrig på den.

IaMiaMaria
2016-06-04 09:35
#18

Jag provade p-ring ett tag och det fungerade inte alls för mig, jag hade svårt att få den på plats och den gled ner och skavde då jag var ute och gick och kändes jätte mycket då jag hade samlag. Visste inte då att man kunde ta ut den en stund.

Jag har svårt att hitta nåt som funkar, plåster får jag skavsår av och med p-piller och minipiller så ställer det alltid till mensen så den blir värre eller väldigt oregelbunden. Det är lite besvärligt att inte hitta nåt man trivs med. Spiral funkade inte heller då jag fick blödningar vid samlag då jag hade den.

Men du kan ju prova och se om det fungerar bra för dig :)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Honestyisdead
2016-06-04 10:59
#19

#18 Ja får man inte den på plats är det jobbigt . Men övning ger färdighet .

[Klave]
2016-06-04 14:15
#20

#18 Har du övervägt p-dator?

Annons:
IaMiaMaria
2016-06-04 16:22
#21

#20 ja har väl tittat lite på det, men just nu har jag ingen kille så behöver inga pmedel. Får väl se hur jag gör om jag skulle träffa nån igen. Får bli kondom så länge.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

IceTee
2016-06-08 10:42
#22

Jag har haft p-ring och tyckte att det funkade okej, bättre än något annat. Problemen var att den var jobbig att få in, lyckades aldrig få till det helt trots tappra försök i flera år, samt att den rubbade balansen i underlivet totalt för mig. Tröttnade tillslut på klåda och illaluktande flytningar och allt annat krångel. Provat alla hormonella p-medel utom p-plåster och p-ring var som sagt bäst

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
2016-06-08 21:11
#23

Jag mådde jämt illa, humörsvängingar mm med pringen, så fick sluta med den.
Vad synd, för var smidigt att ha annars.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: