Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 1170 ggr
vendelay
2016-05-31 15:12

Skatta som hemmafru?

Jag har funderat på en grej som tydligen verkar vara jättekonstig för jag hittar inget svar när jag googlar.

Om jag är hemmafru (alltså arbetar inte, är bara hemma och städar och lagar mat osv) och min partner arbetar så skulle jag vilja ha lite "månadspeng". Behöver de pengarna skattas då? "Månadspengen" kommer ju från partners lön som redan är skattad. Vet någon vad som gäller?

(Nej, jag orkar inte ringa Skatteverket 😕)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Michaela-N
2016-05-31 15:19
#1

Oroa dig inte 😉

DesK
2016-05-31 15:32
#2

Nej, din partner får ge dig så mycket pengar hen vill. Vi har ju ingen gåvoskatt i Sverige.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

obstitant
2016-05-31 17:09
#3

Nej, om din partner ger dig pengar räknas det inte som beskattningsbar inkomst.

Vilket förstås samtidigt innebär att det inte är pensionsgrundande, och du kan inte heller få ersättning om du skulle bli långvarigt sjuk och din partner av någon anledning inte har lust att försörja dig längre. Så tänk på såna saker och se till att ha ett rejält sparande i så fall!

vendelay
2016-05-31 17:41
#4

Tack för era svar! Jag har ingen aning vad en hemmafru brukar få i "månadspeng" men jag tänkte på en summa mellan 5000-10 000 ungefär. 

Så Skatteverket skulle inte kunna komma och säga att det verkar mysko att hemmafrun får pengar på kontot varje månad fastän hemmafrun inte betalar skatt?

Kan också påpeka att detta inte gäller mig, jag har jobb, jag är bara nyfiken 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gaara
2016-05-31 18:24
#5

#4 Nu vet jag inte vad för sorts hemmafru du tänkt dig och inte heller vad du menar med "månadspeng". Låter ju som någon form av lön som du ska få av den du bor med… Så länge jag kan minnas så har min mamma varit "hemmafru" dvs hon har tagit hand om mig och min bror hemma, lagat all mat, städat, tvättat, diskat osv. Allt sånt har hon gjort så länge jag kan minnas. Och inte får hon någon särskild summa av min pappa varje månad. X) Han betalar ju allt hemma, tv, internet, telefon, villaskatten, maten till dem och till husdjuren, alla saker som köps in till hemmet osv. Det är snarare att hon kan få saker hon vill ha om det är något specifikt. Men hon får inga tusenlappar in på kontot som lön för att hon väljer att inte ha ett jobb. X)

vendelay
2016-05-31 19:07
#6

#5 Såklart, jag skulle kanske ha skrivit tydligare. Jag tänker nog en som är precis som din mamma men som vill kunna handla utan att behöva be om lov varje gång. Du säger att din pappa köpte saker om hon sa att hon ville ha det, jag tänkte att hemmafrun skulle kunna köpa det själv. Du vet, typ som Hollywoodfruar haha. Förstår du hur jag menar? 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Gaara
2016-05-31 20:07
#7

#6 Ja då förstår jag. :) Ja, mina föräldrar bor ute på landet och morsan har aldrig skaffat körkort eller tyckt det varit intressant att t.ex ta bussen upp till byn, så de handlar endast tillsammans eller så köper min pappa grejer själv. Men då förstår jag hur du menar. :)

Sarah
2016-05-31 22:03
#8

Varför har ni inte sett gemensamt konto? Varför ska du behöva be om pengar?

vendelay
2016-05-31 22:47
#9

#7 Jaha, okej 🙂

#8 Vill bara börja med att påpeka att detta inte handlar om mig, jag har mitt drömjobb och har inte för avsikt att sluta jobba 🙂 Men det har du förstås rätt i att det vore lättare att ha ett gemensamt konto. Men om en tänker såhär - partnern som jobbar kanske inte vill att hemmafrun ska kunna spendera hur mycket pengar som helst så hen ger hemmafrun bara en del ("månadspeng") varje månad som hemmafrun kan spendera på t.ex. kläder eller mat eller grejer.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sarah
2016-05-31 23:12
#10

#9 hon är hemma och tar hand om honom, de är ett par. Hon ger upp en karriär, en möjlighet att stå på egna ben, sin pension. Ska han värdera och nedvärdera henne genom att ge henne pengar på nåder? Kan de inte kommunicera om ekonomin på ett sätt där de inte beter sig som en pappa och dotter?

vendelay
2016-06-01 00:07
#11

#10 Smart tanke! Jag tänkte faktiskt inte så, men nu när du säger det kommer jag inte på något bra argument alls. Du har nog rätt i att det bästa för ett sådant par vore ett gemensamt konto 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sarah
2016-06-01 00:11
#12

Eller hur. Säg åt henne att se till att han även betalar ett privat pensionssparande åt henne.

vendelay
2016-06-01 00:17
#13

#12 Det gäller inte en riktig person, jag bara undrade hur det funkade 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
OlgaMaria
2016-06-01 11:22
#14

Vissa kanske också löser det så att frun har ett kreditkort som hon kan nyttja hur hon vill och mannen betalar in på det.

Jag och min man har hela ekonomin tillsammans. Vissa perioder har inte jag haft någon inkomst men jag har ju alltid haft del i hela vår ekonomi i och med att vi har gemensamt konto. Vi tycker det är skönt att ha allt tillsammans och vara ett team i hur vi förfogar över våra pengar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

vendelay
2016-06-01 16:57
#15

#14 Ja, jag kan tänka mig att det är skönt att ha ett gemensamt konto för er 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gaara
2016-06-01 17:40
#16

Jag och min sambo har våra pengar tillsammans också. Även när det bara var han som jobbade. Men då köpte jag inget "bara för att" utan då skulle det antingen vara en present till honom, något vi behövde eller något jag visste var värt att lägga pengarna på. Hade fått sjukt dåligt samvete om jag köpt en massa kläder till mig själv för pengarna han slitit för att få ihop. Nu har vi jobb båda två men nu sparar vi pengar till ett hus, så det blir inte så mycket utsvävningar ändå. ;) Men vi unnar oss så klart lite grejer och mat till exempel sänker vi aldrig kvalitén på.

Upp till toppen
Annons: