Annons:
Etikettoff-topic
Läst 988 ggr
Anonym
Anonym
5/28/16, 1:59 PM

Ringa polis ifall han kommer

Kan jag ringa polisen ifall han (mitt ex, gjorde slut igår. Han har slagigt och varit aggresiv förr) kommer hit vägrar gå sin väg?

Annons:
[Lilyz]1
5/28/16, 2:03 PM
#1

Självklart ska du det, har han slagit dig bör du anmäla honom redan nu! 😡

Honestyisdead
5/28/16, 2:04 PM
#2

Självklart.  Du borde även anmäla misshandel.

Anonym
Anonym
5/28/16, 2:11 PM
#3

#2 #1 Räknas det som misshandel ifall han räknade ner från 10 varje gång jag inte gjorde det han ville?

[NeferNefer]
5/28/16, 2:18 PM
#4

#3: Då är det ju hot också, förutom misshandel. Självklart är det misshandel, oavsett om han "förvarnar" eller inte. Ingen har rätt att slå dig eller på annat sätt göra dig illa. Du är värdefull. Polisanmäl. Om inte annat blir det en markering mot honom att det han har gjort inte är okej.

Ebolaa
5/28/16, 2:20 PM
#5

#3 Ja, det är ju ett indirekt hot. Liksom " Gör du inte det jag vill - då jäklar 10, 9, 8…".

Men för att själva hotet ska räknas som ett hot i brottslig mening (alltså den juridiska termen "olaga hot") så ska hotet innehålla ett hot om en annan brottslig handling - som att göra sönder egendom, skada dig eller ett djur, ellr att utpressa dig - och med det menas hot som att "Gör du inte som jag vill, så lägger jag ut nakenbilder på dig, eller sprider rykten" osv.

Du ska absolut ringa polisen om det är så att du inte kan känna dig trygg i ditt hem och vill få han därifrån, det kan vara en bra ide för dig att ringa kvinnojouren nu också - även om han inte dyker upp, eftersom de kan ge dig stöd och bra tips på vad du kan göra i din situation.

Överlag är det bra att ha någon kontakt till professionell om man är utsatt för en som misshandlar en, eftersom de dokumenterar alla hot eller skador som han åsamkat dig, och dessa kan du sedan använda som bevisning om du väljer att anmäla honom. Det finns professionella i varje kommun som ger stöd enbart till personer i din situation i form av samtal, så att du har någon att prata med och så att du får en stärkt självkänsla igen, och sen ser de också till att allt du berättar dokumenteras ifall du vill anmäla, som sagt.

Du är superstark som lämnat honom, det hoppas jag att du är medveten om. Inget han har utsatt dig för har du någon skuld till - kom ihåg det! Vem som helst kan utsättas för dessa typer, du har haft otur med andra ord. Har du någon i din familj eller någon av dina vänner som vet om vad du utsatts för och som du kan vända dig till i nuläget? Så att du inte behöver känna dig så ensam i allt det här. För det är tungt, det vet jag.

Styrkekram till dig!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Anonym
Anonym
5/28/16, 4:04 PM
#6

#5 Har 2 vänner främst men kommer också att berätta för min mamma när jag känner mig helt redo för det. 

Tack så mycket alla ni som svarat! 🌺

Annons:
obstitant
5/29/16, 10:02 AM
#7

Ja, du borde ringa polisen redan nu och anmäla hans misshandel. Om du vill ha stöd och råd om hur du ska göra kan du ringa Kvinnofridslinjen 020-505050 anonymt dygnet runt, de är bra och har koll på all lagstiftning, vilken hjälp som finns att få osv.

Han har begått brott mot dig och du förtjänar mycket bättre än så. Ta hand om dig!

Thotis90
5/29/16, 1:41 PM
#8

Jag tycker att det #5 skriver är väldigt bra. Läs det en extra gång. Jag valde att polisanmäla min f.d. partner som misshandlade mig och han hade  aldrig blivit dömd om det inte för all bevisning jag hade (dagböckerna var de starkaste bevisen samt att mina två vittnen sa samma saker). Det är väldigt vanligt att polisanmälningar läggs ner i brist på bevis, så BEVISNING ÄR A OCH O.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: