Annons:
Etikettsamhälle-och-feminism
Läst 1072 ggr
tlover
2016-05-18 12:12

Fick missfall döms till 8 års fängelse

En 27 årig kvinna åkte den 21:a Mars 2014 in på ett sjukhus i Argentina för att hon blödde kraftigt ur vaginan. Väl där fick hon veta att hon fått missfall och innan dess hade kvinnan inte ens vetat att hon var gravid.

Senare hittades ett foster på en toalett på sjukhuset och kvinnan anklagades för att ha aborterat fostret. I Argentina är abort förbjudet och sedan dess har kvinnan suttit i häkte.

Nu har straffet höjt från "självframkallad abort" till "grovt mord" och har därför dömts till 8 års fängelse.

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/845176-27-aring-fick-missfall-doms-till-atta-ars-fangelse

l'm back

Annons:
vendelay
2016-05-18 12:28
#1

Fy fasiken vad hemskt

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vanja
2016-05-18 12:40
#2

Om hon nu bara fick ett missfall så är det hemskt.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[lillelull]
2016-05-18 12:42
#3

😕 jävla sjukt alltså..

vendelay
2016-05-18 13:44
#4

#2 Det är väl hemskt även om det är abort - hon borde väl ha rätt att bestämma över sin egen kropp?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vanja
2016-05-18 13:50
#5

#4 Hon kunde ha skyddat sig. 

Men sen är det något som inte stämmer med historien eftersom hon säger att hon åkte in akut för att hon blödde kraftigt, och sen hittade de hennes foster på en toalett? Och så hade hon ingen aning om att hon var gravid, men igen, de hittade ju ett foster på en toalett?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Fridaaaa
2016-05-18 13:54
#6

#5 Man kan bli gravid även om man skyddar sig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Tjohalia83
2016-05-18 14:01
#7

#5 Du tänker delvis rätt, men inte särskilt långt. Ja, hon kunde ha skyddat sig, OM det inte var en våldtäkt, OM preventivmedel tillåts inom hennes religon/kultur o.s.v. Dessutom, även om man använder skydd så finns ju alltid risken att det inte fungerar.

Sen är det väl inte så underligt om fostret har hamnat i toaletten under ett missfall?  Vart skulle du gå om du hade enorma kramper i magen?  Jag har själv aldrig fått missfall vad jag vet om, men min kropp stötte ut en förtjockad livmoderslemhinna en gång och då satt jag ett bra tag i badrummet kan jag tala om, med blödningar och allt.

En kvinna bör och ska ha bestämmanderätt över sin egen kropp, så det finns ingen version där den där händelsen (i #0) inte bör betraktas som hemsk.

Vanja
2016-05-18 14:38
#8

#7 "men inte särskilt långt" ? 

Allvarligt, för det första så står det om den här händelsen på en sida som man ska vara källkritisk till, för de andra så hänger inte historien ihop helt och hållet. 

Det verkar lite som att du är en sådan som tror på allt du läser, var försiktigt med det. Annars kommer du att hamna på andra sidor som inte ens är värda att nämna vid namn. 

Och vadå "OM det inte var våldtäkt" ? Vart läser du saker som inte står? Du kan ju inte läsa en artikel och sen lägga till eget på historien för att få den att verka mer hemsk? Då skulle jag kunna ta vilken artikel som helst och förvränga den till en vinkel där det är synd om personen det skrivs om. 

Det underliga är inte att fostret har hamnat i toaletten, det är hur det har hamnat där och när? Eftersom kvinnan berättade för gynekologen, när gynekologen sa att hon fått missfall, att hon inte ens visste att hon varit gravid. Föder man ut ett foster på en toalett så vet man om att man var gravid. 

Och nej just det, du har inte fått missfall så då kanske du inte ska yttra dig om just den saken. 

Ja en kvinna bör kunna bestämma över sin egen kropp. Hur bör kunna bestämma över hur försiktig hon är när hon har sex och om hon vill ha sex. Hon bör kunna bestämma sig om hon ska skydda sig eller inte när hon har sex. Och hon borde också få bestämma om hon vill göra abort eller inte. 

Men jag menar inte att det inte är hemskt om hon inte har fått ett missfall, det är hemskt hur som. Jag menar att jag tvivlar starkt på källan.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

tlover
2016-05-18 15:09
#9

#5 Det togs inget DNA på fostret det är inte säkert att det var hennes, det var bara sköterskan som påstod det.

Sen så kan man säkert förtränga att man fött fram ett dött foster och som jag förstod det så visste hon inte att hon var gravid innan händelsen hon kan ha misstänkt det under själva händelsen tex.

l'm back

Tjohalia83
2016-05-18 15:41
#10

#7 "Inte speciellt långt" som att det kan finnas fler faktorer att ta hänsyn till, eller fler sätt att tänka på än ett.

För det första så hade jag inte ens läst artikeln, det är händelsen/scenariot att en kvinna döms till fängelse för missfall/abort som är hemsk, oavsett omständigheter! (Och ja, då talar jag om tiden innan fostret är levnadsdugligt utanför livmodern.)* Nu blev jag så tvungen att läsa den, när du skriver saker som får det att låta som att det stod saker som skulle argumentera mot något av de scenarion som jag nämnde. Det gjorde det inte.

Även om hon hade märkt att fostret kom ut på toaletten så kan jag ju för all del förstå att hon skulle låta bli att nämna det med den lagstiftning som de har där. Jag kan även förstå om hon inte skulle ha märkt att det var ett foster som kom ut om hon inte visste om att hon var gravid. Hon kanske inte ens vågade titta ned i toastolen och även om hon gjorde det så är det ju möjligt att fostret låg en bit ned och vattnet var så färgat av blod så att de inte gick att se vad som fanns där. Må så vara att jag varken har fått missfall eller gjort abort, men jag har fött flera barn, så jag är ganska insatt i hur det känns när ett barn kommer ut.

Om det bara är det att du tvivlade starkt på källan som du menade, att du visst tycker att alla kvinnor har rätt till sina egna kroppar och INTE att det inte är hemskt i annat fall än att det verkligen var ett missfall, så är det ju jättebra. Jag tolkade det helt annorlunda med tanke på dina kommentarer i #2 och #5. Hemskt ledsen för att jag drog förhastade slutsatser i sådana fall. Over and out.

*Edit: Jag vet efter att ha läst artikeln hennes foster kan ha varit levnadsdugligt i detta fall, om det var hennes.

tlover
2016-05-18 15:49
Honestyisdead
2016-05-18 19:35
#12

Är ju fruktansvärt oavsett om det var missfall eller abort.

Upp till toppen
Annons: