Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 796 ggr
LinnJ
5/16/16, 12:11 PM

Ägglossningstest

Jag har köpt hem några ägglossningstest för att få bättre koll på när jag har ÄL, men jag har några frågor som kanske någon av er kan svara på. 

Har testat på morgonen varje dag, med följande resultat:

Fredag: Negativt

Lördag: Negativt

Söndag: Positivt

Måndag: Negativt

Om det nu var positivt på söndagen, är det vanligt att man bara har en dag som det ger utslag på testerna? Trodde ÄL var några dagar? Läste också att det inte är bra att testa på morgonen utan istället utöver dagen/kvällen. Stämmer det?

Annons:
oh-la
5/16/16, 12:16 PM
#1

Själva ägglossningen är väldigt kort och ägget är "befruktningsbart" under ca 24 h. Ägglossningen är egentligen en väldigt kort period. Däremot är du befruktningsbar från ca ett par dagar innan i genomsnitt, då spermier lever i genomsnitt två-tre dagar efter samlag.

LinnJ
5/16/16, 12:21 PM
#2

Så att testet endast visar positivt under en dag är alltså "normalt"/vanligt?

Inkanyezi
5/16/16, 12:37 PM
#3

Testet är egentligen onödigt. Om man vill ha mycket god koll är det enklaste att använda en termometer och föra bok. Det behöver man bara göra ett par månader om man har regelbunden mens, sedan kan man gå efter almanackan.

Om man vill använda det som preventivmetod är det lite kinkigare än om man vill använda det för att ha större chans att bli gravid, men almanackan fungerar också då. Som nämnt lever spermier i några dagar, de är lite olika beroende på kön, så att de som har y-kromosom simmar fortare och kommer fram fortare, men lever kortare tid, medan de med x-kromosom har större livslängd men simmar långsammare.

Om man vill ha större chans att få en pojke kan man alltså försöka träffa rätt vid ägglossningen, medan chansen att få en flicka är större om man har samlag en tid före ägglossningen.

Billingsmetoden är ganska tillförlitlig för att avgöra ägglossning när man väl har lärt sig känna skillnaden.
http://www.billingsmethod.com/

Thotis90
5/16/16, 12:39 PM
#4

Man bör ta ägglossningstesterna på eftermiddagen, framåt kvällen. Jag brukade ta mina runt kl.15. Det är vanligt att man får ett positivt test medan resterande är negativa, eftersom man bara är fruktsam i några timmar efter att ägget har släppt.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

LinnJ
5/16/16, 1:07 PM
#5

Jag använder en app för att hålla koll på mensen, och därför vill jag också veta ÄL. Använder det inte som preventivmetod men vill hålla koll och på så sätt kanske också förstå min kropp (och mina känslor) lite bättre ;)

Inkanyezi
5/16/16, 1:18 PM
#6

#5 Bra initiativ. Det är faktiskt möjligt att känna när ägglossningen sker, om man lär sig känna igen tecknen.

Annons:
Thotis90
5/16/16, 1:36 PM
#7

#5 Jag använde ägglossningstester ett par månader för att få ett hum om när jag hade ägglossning för att sedan, som du skriver, kunna avgöra med hjälp av en app (jag använde PeriodTracker/MensKoll).

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Upp till toppen
Annons: