Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 806 ggr
Anonym
Anonym
2016-05-11 20:00

Luktar mer

Nu är det varmt här och tycker mensen luktar mycket mer när det är varmt.
Skäms över att träffa folk den veckan jag har mens.

Hur kan jag göra?
Använder binda då jag inte kan använda tampong.

Byter ofta. Men för att det inte ska lukta måste jag byta kanske en gång i timmen/varannan timme.

Annons:
Calcifer
2016-05-11 20:16
#1

Jag tycker det känns logiskt, om än trist, att det luktar mer när det är varmt om man ovanpå det också svettas mer. Jag tycker hela min underdel luktar fisk oavsett om jag har mens eller inte på sommaren för jag är överviktig (= instängda hudveck) och svettas ganska rejält så jag måste ha extra noga hygien nu för att känna mig fräsch.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Scorpio97
2016-05-11 20:17
#2

Har du övervägt menskopp eller tygbindor? Har hört att dom ofta luktar mindre. 

Annars vet jag tyvärr inte. Har bara upplevt att det luktat lite när jag gått på toa typ, aldrig så att jag skulle vara orolig att andra känner eller liknande, så det är inget jag tänk på så mycket direkt.


//Jessie

Anonym
Anonym
2016-05-11 20:22
#3

#1 Jag svettas knappt någonting.
Noga med hygien.

Jobbigt värre är det.

#2 Jag känner doften även när jag inte är på toa och min partner har känt det också. Skäms jättemycket på jobbet, och vill helst inte ens åka dit.
Nej menskopp vill jag inte ha. 
Tygbinda har jag inte hört talas om tidigare, hur fungerar det?

Calcifer
2016-05-11 20:24
#4

#3 Är det något specifikt som gör att du inte vill ha menskopp?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
2016-05-11 20:27
#5

#4 Vill inte ha något på insidan av kroppen samt provat det och tyckte det mest var bökigt och kladdigt.

Calcifer
2016-05-11 20:29
#6

#5 Fast om man gör på rätt sätt är menskopp väldigt mycket mindre kladdigt än t:ex binda. För min del blir det bara kladdigt när jag blöder som mest men då blir det kladdigt oavsett vad jag använder för jag blöder typ floder.

Sedan även om du inte själv känner att du svettas kan ju underlivet bli svettigt ändå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Scorpio97
2016-05-11 20:30
#7

#3 Har inte tygbinda själv, men som jag har förstått är det ungefär som en "vanlig" binda, fast i tyg då. Istället för klister är det knappar på vingarna så den stannar kvar i trosan. Efter användning så tvättar man dom, och återanvänder. Så det bör vara bra ekonomiskt också, och så klart mer miljövänligt (:
Finns även som ekologiska, och jag vet många som fått mindre problem med Svamp och liknade också sen dom började med tygbindor. Samt att det tydligen skulle bli mindre lukt då. 

Finns mönster så man sy egna, annars går det att köpa på ganska många ställen online. Googla på tygbindor så hittar du lite mer info samt olika butiker som säljer.


//Jessie

Anonym
Anonym
2016-05-11 20:32
#8

#6 Binda kladdar ingenting för mig. 
Är glad att jag inte blöder så mycket. Måste vara jobbigt.
Jag tycker att menskopp kladdade betydligt mer och så vill jag inte ha något i mig/föra in något, är därför jag inte har tampong heller. Av olika anledningar. Är därför det inte passar mig.

Anonym
Anonym
2016-05-11 20:34
#9

#7 Hittade info men som jag förstod det så har man binda i tygbindan? I alla fall på den sidan jag läste.

Calcifer
2016-05-11 20:47
#10

#8 Ah men dåså. Blöder man inte så mycket så är det ju en annan sak. Har du provat dig fram bland olika märken? Kanske hittar du något som luktar mindre för dig?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Scorpio97
2016-05-11 20:48
#11

#9 Som jag har förstått det finns två varianter. En som är precis som en vanlig binda, fast i tyg. Sen finns det en med "ytterfickor" och inlägg/binda som man stoppar in. Men det ska ändå vara i enbart tyg, det är alltså ett tyginlägg/tygbinda man stoppar in i variant två. Kan vara praktiskt om man blöder mer vissa dagar exempelvis, men inte vill ha flera olika sorter. Då kan man ta två inlägg.

Om du jämför denna (variant 1) http://www.tampongshopen.se/varumarken/imse-vimse-ekologiska-tygbindor/ekologiska-tygbindor-startpaket.html med denna (tvariant 2) http://www.tampongshopen.se/varumarken/imse-vimse-ekologiska-tygbindor/ekologiska-tygbindor-i-set.html med 

Jag har i alla fall aldrig hört om en variant där man har en vanlig binda i tygbindan.


//Jessie

Anonym
Anonym
2016-05-11 20:55
#12

#10 Föredrar tjockare utan vingar, men finns inte så många märken att välja på.

#11 Tack ska kolla in länkarna

Biancaa
2016-05-11 21:01
#13

https://www.youtube.com/channel/UC5jJ_1US1DjRYJF_WU4sQ5w Denna tjej gör videos om tygbindor och hon har även en webshop med tygbindor

"Cloth pad basics": https://www.youtube.com/watch?v=UjK2DW73MKI

Annons:
[Tibonnanj]
2016-05-12 18:17
#14

Nu kanske det här inte hjälper mot just "menslukt" Men jag luktade väldigt mycket från underlivet, lukten försvann inte trotts att jag tvättade och använde intimtvål. Men sen bytte jag tvålen mot kokosolja och nu luktar jag inte alls. Även sambon har bekräftat det :)

Upp till toppen
Annons: