Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1643 ggr
[postmortum91]
5/11/16, 7:52 PM

huslån

Kollade om ett lånelöfte från länsförsäkringar och det ser ut som vi inte blir beviljade, vilket jag tycker är väldigt konstigt. 
Jag kollade på ett hus för 750 000 kr. Med kalkylen stod det att vi skulle få en boendekostnad på drygt 2800 kr ink. amortering, ränta och driftkostnader.
Idag bor vi med en hyra på 4500 kr och vi klarar oss bra.

Vi låg nästan på det gröna, sedan la jag till att vi har ett barn, då droppade det långt ner på det röda fältet. Men om vi klarar oss idag lär vi ju klara oss i ett hus med lägre månadskostnad. Sambon har ca 22000 i månaden och jag har 8000-9000 just för tillfället. Vi klarar oss enkelt idag, vi kan spara undan flera tusen om vi skulle vilja. Jag vet att hus kan medföra oanade kostnader, men banken borde väl bara bry sig så länge vi har råd att betala tillbaka till dem? 

Hur ser det ut för er som har fått godkänt?
Har någon liknande situation som oss och faktiskt fått ett huslån?

Annons:
Calcifer
5/11/16, 7:58 PM
#1

Nu kan jag noll angående lån, men jag kan tänka mig att med ett hus tillkommer kostnader som man i lägenhet inte riktigt behöver tänka på och det kanske är därför som det i så fall riskerar att inte bli beviljat? Men jag spånar bara och kan såklart ha helt fel!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sindri
5/11/16, 8:11 PM
#2

Kan vara så att banken tar höjd för räntehöjningar. Men jag tycker du skall fråga banken hur de räknar och varför de sade nej.

LinnJ
5/11/16, 9:15 PM
#3

När vi var och räknade på huslån hos banken så tog de med en räntehöjning på 5%, plus att de räknar på andra kostnader såsom bilar, barn, försäkringar och mat med mera. Har ni också räknat med det?

Tycker det för övrigt låter konstigt att ni inte skulle få lån, har du/ni räknat med att ni har 15% i kontantinsats?

fruktgumman
5/11/16, 9:46 PM
#4

Byt bank! Vi fick avslag av Nordea men hos Handelsbanken gick det bra.

oh-la
5/11/16, 9:54 PM
#5

Har ni insats till huset? Samt utrymme för amortering? Kolla annars med fler banker.

Åsa S
5/12/16, 9:13 AM
#6

Japp kolla med banken och ansök inte via nätet utan gå in till banken och prata med dem det kan skilja mycket mellan olika bankkontor även inom samma bank. Jag har mitt lån på min gamla hemorts bank det var bara de som ville ge mig lån, nu såhär 5år senare har jag nästan betalat av mitt bostadslån, jag skriver om lånet nästa år då ska jag betala av det sista. De har rätt konstiga kalkyler när de räknar på vad man ska leva på i månaden och de tar ex, inte hänsyn till ifall man inte har körkort utan de tar med kostnad för bil och liknande i månadsbudgeten men pratar man med banken och de förstår man inte har körkort och inte kommer ta något körkort och liknande brukar även de inse att man kan leva på mindre än det som programmen i datorn budgeterar på.

Annons:
[postmortum91]
5/12/16, 5:07 PM
#7

Åsa: Hur såg din situation ut när du sökte? Sökte du själv eller med någon? Vad hade du/ni för inkomster och utgifter?

Åsa S
5/12/16, 7:56 PM
#8

Jag sökte själv och jag tjänade 25000 brutto som lärare (behörig och hade tillsvidaretjänst) hade kanske utgifter på runt 7000kr/mån + jag hade 400 000 på banken i kontanter och har aldrig haft betalningsanmärkningar och handlar aldrig på kredit tycker inte det är kul att shoppa så mina pengar brukar stanna på banken. Köpte en lägenhet för 875000kr i stockholms län som stigit i värde som en raket. Trodde jag lätt skulle kunna få ett lån med tanke på min ekonomiska historia men som singeltjej kanske det är svårare att få lån åtminstone verkade det så då, min mor stod dock beredd gå in som medlånande ifall jag inte skulle hitta nån bank. Har gift mig sedan jag köpte lägenheten men även utan min man hade jag klarat alla kostnader bra.

Sarah
5/12/16, 10:56 PM
#9

De kollar att man klarar en rejäl räntehöjning och att man har en viss summa kvar efter alla kostnader man "borde" ha, inklusive höjd ränta. De har då ett schablonbelopp de drar av för ett barn per månad, så förmodligen låg ni precis på gränsen på hur mycket man måste ha kvar. Nu kommer ju dessutom amorteringskravet, vilket kan göra det svårare att få lån.

LaSadie
5/13/16, 9:40 AM
#10

Kolla med andra banker. Banker har olika krav på de som söker lån. Nästa vi sökte fick vi ok från två av bankerna vi var anslutna till medan en sa blankt nej. De lönar sig att kolla runt.

Zadeira
5/13/16, 10:07 AM
#11

Har du kollat med dem muntligen och inte bara räknat genom nätet?

Min bror skulle eventuellt köpa lägenhet men behövde kontakta banken för lån. Enligt bankens hemsida kunde han inte få lånet, så han ringde dem och frågade exakt vad som krävdes och vad som han "föll på". Det visade sig att banken själva kan reglera en hel del olika uträkningar och parametrar så det slutade med att han trots allt kunde beviljas ett lån på 650.000 eftersom bankmannen han pratade med  manuellt kunde ändra förutsättningarna som krävdes för lånet. Gör man uträkningar på bankernas hemsidor är det ju fasta standard-parametrar som kalkylerar dina uppgifter, men ofta har baken mycket mer spelrum för att godkänna lån.

pyromanen
5/13/16, 3:53 PM
#12

Min kompis fick en ganska stort huslån som ensamstående förälder. Tillsvidarejobb och 30% av klpesumman hade han kontant men ändå var summan han lånade långt över det som standarduträkningen tillåter. Han hade haft samma bsnk i många år och de kunde ju se på hans kontorörelser att han klarade sig mycket billigare än genomsnittssvennson ovh faktixt hade x tusen över varje månad i många år (dom 300000 han sparar ihop). Så har man på riktigt egentlugen råd med hus då kan banken nog töja på standardmallen. Att säga att månadskostnaden är 2800 är doch "naivt", ni behöver räkna på kanske 5% räntehöjning och underhåll av hus. Att underhålla ett hus kostar. Är det sprillans nytt kanske det dröjer, men när väl saker dyker upp kan det vara stora belopp. Mindre än ett par tusen i månaden är nog dumt att tro man klarar sig med sett över en långre period.

[postmortum91]
5/13/16, 4:26 PM
#13

#11 nej jag kollade bara via hemsidan. Tycker det är sådan sjukt dålig service nu för tiden. Jag har ringt flera banker och det enda de säger är "ansök på vår hemsida så hör vi av oss sedan". Jag har ju massa frågor kring hela husköpet som jag skulle vilja ha hjälp med, så någon kan förklara och gå igenom alla saker, men idioterna (sorry) hänvisar bara till hemsidan. Det var bättre förr innan internet fanns, iallafall inom den här typen av saker.

Annons:
Maria
5/13/16, 4:34 PM
#14

Vi köpte hus 2006 och fick avslag på lånelöfte från "vår" bank. Då fixade mäklaren kontakt med Handelsbanken och det vara inga problem alls och vi flyttade allt till Handelsbanken.

Det kan kanske löna sig att byta bark eller göra fler förfrågningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Elinmatsdotter
5/15/16, 3:48 AM
#15

Nu när jag och sambon söker lån räknar banken på 7% ränta trots att räntan ligger på typ 1,5% (ren gissning). Bankmanen förklarade att det var pga hur räntan förväntades stiga på lång sikt och att det var för vår skull så vi inte tvingades sälja om räntan sköt i höjden pga tex spruken bostadsbubbla.

[WickedAlly]
5/15/16, 11:40 PM
#16

Vi köpte hus i höstas, har mindre inkomster än er och hade då ett barn. Lånade dessutom hela summan, alltså även till kontantinsatsen. Här ska man ha runt 7000 kvar per vuxen och ungefär hälften per barn. Det klarade vi med råge trots våra för tillfället låga inkomster. Antar att den summan varierar, kanske beroende på om man bor i en storstad eller på landet t ex? Har Handelsbanken. De verkar överlag enklare att få låna hos.

[postmortum91]
5/15/16, 11:49 PM
#17

#16 tack, du ger mig hopp :)

[WickedAlly]
5/15/16, 11:54 PM
#18

Vore märkligt om ni inte får lån, speciellt om du har jobb att gå tillbaka till sedan :)

Ria74
5/16/16, 11:13 AM
#19

Mannen och jag fick lånelöfte precis när dottern var född, då var jag mammaledig och stod inför arbetslöshet efter föräldraledigheten. Dock hade vi en del pengar på banken både han och jag samt att jag ägde en fastighet sen innan som var skuldfri.

Prata med "din" bank direkt, många gånger kan man få lånelöfte då även om det inte funkar via hemsidan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[WickedAlly]
5/16/16, 11:24 AM
#20

Ja, det vill jag tillägga ju. Enligt hemsidorna skulle vi inte få lån, var så långt ifrån att hemsidan nästan skrattade åt oss :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: