Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 2053 ggr
IaMiaMaria
5/6/16, 11:20 AM

Cellprovtagning

Fick just kallelse för cellprovtagning. Något jag tycker är super viktigt. Det har ju varit en del på nyheterna att proverna analyserats fel och att de missat några som faktiskt haft förändringar. Men den risken är ju ändå ganska liten.

Vill bara skriva att jag tycker att detta är något alla kvinnor bör gå på, det kan rädda liv!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
[tk1971]
5/6/16, 11:32 AM
#1

Ja, det är jätteviktigt. Även om ingen tycker om att ligga där och exponera sina mest privata delar, så kan det rädda liv.

Blanksteg
5/6/16, 11:35 AM
#2

Gör det ont?

Aleya
5/6/16, 11:40 AM
#3

Först vill jag säga att det är i ETT landsting(Norrbottens var det) som en person har analyserat fel. Och denna personen blev omplacerad då dessa fel upptäcktes och är tydligen nu avliden. (Läst på nsd) Så det är inte på flera ställen detta fel har uppstått. Jag går fast jag får så ont och blöder i flera dagar efter att dessa prov tagits. Men ja, det är viktigt att gå på sina prover och upptäcka eventuella förändringar i tid.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
5/6/16, 11:42 AM
#4

#2 det kan kännas. Jag har dock endometrios så för mig gör det ont. Men det gör ont vid en vanlig gynkoll för mig. Men för en utan mina problem så kan det kännas lite men bör inte göra ont. Kan ju göra ont för att man spänner sig också.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
5/6/16, 11:44 AM
#5

Känns inte alls när jag tagit prover och inga blödningar heller.

Blanksteg
5/6/16, 11:45 AM
#6

#4 ah ok, tack! Det kommer säkert göra ont för mig också lite, men får helt enkelt ringa och boka en tid i alla fall.

Annons:
IaMiaMaria
5/6/16, 12:52 PM
#7

#3 Det hände i Västerbotten också runt 2009 och drabbade de som tagit prover i jämtland, så det har hänt fler gånger.

Jag tycker inte att det känns något alls, jag kan få en liten blödning efteråt som bara varar nån dag.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aleya
5/6/16, 1:02 PM
#8

#7 det hade tyvärr gått mig förbi att även dom hade lyckats med detta konststycket. Ja det är dock inget ovanligt att dom med endometrios har dessa problem. Så ser det inte som något ovanligt eller avvikande för min del. Jag kan få mens bara för att jag tagit just cellprov så det är lite jobbigt då jag ska undvika att ha det. Så det är en jäkla procedur att ta detta viktiga prov. Men som tur är är det ju bara vart 3:e år

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
5/6/16, 1:24 PM
#9

Jag har aldrig fått ont på cellprovstagning. Tar några sekunder när dom drar borsten inne i slidan.  Känns konstigt men absolut inte ont.  Har aldrig blött efter heller eller haft smärtor efter.

Och jag går så ofta som det rekommenderas.

oh-la
5/6/16, 3:37 PM
#10

För mig gör det heller inte det minsta ont. Jag blöder inget typ. Nu när jag gjorde i början av graviditeten blödde jag lite lite men då är man mer blödningsbenägen när man är gravid. Otroligt viktigt att man gör när man ska!!

pyromanen
5/6/16, 6:13 PM
#11

Ja, jag hade en svägerska som dog i livmoderhalscancer. Hennes 40-årskalas var samtidigt en sorts avskedsfest dp alle visste hon var döende. 3barn. Skulle alldrig komma på tanken att inte gå på cellprovskontroll!

[Klave]
5/6/16, 7:43 PM
#12

Någon som vet vilken ålder man börjar bli kallad till cellprovtagning?

IaMiaMaria
5/6/16, 7:52 PM
#13

23 år är det, kan variera mellan landstingen ev.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
[Klave]
5/6/16, 8:15 PM
#14

#13 Okej tack :) då har jag några år kvar då

Annielle
5/6/16, 8:28 PM
#15

Är det någon som vet om cellprovstagning för Hpv även tar det vanliga cellprovet?

(så att man slipper att gå två gånger 😮)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
5/6/16, 8:57 PM
#16

#15 Man gör en cellprovstagning.

Annielle
5/6/16, 9:08 PM
#17

# 16

Nej, inte för min del i alla fall, jag har även blivit kallad för en speciell som analyserar hpv, detta görs enbart i Stockholmsområdet och region Gotland står det på kallelsen (för kvinnor mellan 30 och 64 år)

Har även fått kallelse till "vanligt" cellprov, men har tyvärr inte gått på det sist.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Åsa S
5/6/16, 10:36 PM
#18

#17 Det kanske är nån speciell medicinsk studie där de plockat ut lite kvinnor för nån sån kallelse har inte jag fått och jag bor i stockholm och faller inom åldersspannet?

Vid cellprov brukar man mera kolla om cellerna ser ok ut ser de onormala ut eller ifall provet är oklart så brukar man bli kallad för kontroll på sjukhus och då kollar de hpv mm. De vanliga cellproverna som man gör hos MVC brukar vara gratis men de 3 kontroller jag var tvungen göra på Danderyd då mitt prov var lite oklart fick jag betala själv.

IaMiaMaria
5/7/16, 11:18 AM
#19

I Jämtland tar de 150 kr för cellprov och det ingår inte i högkostnadsskyddet.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aleya
5/7/16, 1:13 PM
#20

#19 100 kr i Västerbotten. Men jag jobbar för staten och får 50 kr för sådana prover. Samt även för röntgen av brösten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Annielle
5/7/16, 2:55 PM
#21

#18

Det står på pappret att det här med speciella cellprovstagningar för Hpv införs nu på försök, men det är väl som du säger att vissa är utvalda om inte du har fått någon kallelse, jag fick min för snart ett år sedan (kallelsen gäller i ett år)

Betala fler undersökningar själv, det trodde jag verkligen inte att man behövde, usch vad tråkigt!😕

Har förresten aldrig hört om någon som har behövt betala för cellprov annars heller! 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anonym
Anonym
5/7/16, 4:38 PM
#22

Är det nödvändigt att göra det om man är oskuld?

IaMiaMaria
5/7/16, 4:46 PM
#23

#22 vanligt cellprov ska du absolut göra även fast du är oskuld. Du behöver ju inte kolla för sexuellt överförbara sjukdomar. HPV är ett virus som ökar risken för livmoderhalscancer men det är inte enda orsaken till det.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Anonym
Anonym
5/7/16, 4:57 PM
#24

#23 Jag trodde risken var obefintlig om man inte haft sexuellt umgänge.

IaMiaMaria
5/7/16, 6:41 PM
#25

Läste på lite då jag inte är en expert inom området utan bara ville rekommendera alla kvinnor att gå på sina kallade tider för cellprov.

Läste att hpv ligger bakom ca 70% av alla livmoderhalscancer, högre risk än vad jag trodde. Men det finns ju fortfarande 30% som kan få det utan att drabbas av hpv. Man kan ju också få hpv utan att få cancer. Cellproverna visar ju om man har cellförändringar innan de ev utvecklas till cancer och då kan de ju ta bort cellförändringarna innan det har utvecklats till cancer, det är därför det är viktigt att gå var tredje år.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Splatter
5/10/16, 10:50 PM
#26

#23 HPV kan smitta vid födseln också, mamman till barnet. Så även om en tjej aldrig har haft sexuellt umgänge själv kan hon ha fått viruset när hon föddes tyvärr. Bäst att gå på undersökningen för att försäkra sig om att man är frisk. 🙂

Maria
5/11/16, 4:32 PM
#27

Sedan ska man inte glömma att provet ger svar på cancer i livmoderhalsen men inte någon annan cancer som i äggstockar t.ex. Många tror att man är skyddad helt i och med att man tar dessa prover.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Annielle
5/11/16, 8:47 PM
#28

# 27

Finns det några sätt att veta om man har cancer i tex äggstockar innan det ger symptom och har gått långt då?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
5/11/16, 8:48 PM
#29

Har blivit kallad många gånger sen i början av 20-års åldern. Men det har aldrig blivit av för jag har alltid lyckats vara boende utomlands när det varit dags och själv är jag lite av en idiot och har inte bokat egen tid nu när jag är fast boende i Sverige.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annielle
5/11/16, 8:52 PM
#30

# 29 Då är det verkligen dags nu!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
5/11/16, 8:54 PM
#31

#30 Jag vet. Tyvärr är det ungefär en miljon andra grejer jag har i huvudet just nu som tar prioritering.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annielle
5/11/16, 9:01 PM
#32

Jag förstår, men samtidigt är det ju livsviktigt om du inte har tagit något cellprov på många år och verkligen värt att prioritera.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
5/11/16, 9:23 PM
#33

#32 Tro mig när jag säger att det andra också är livsviktigt och dessutom otroligt kritiskt. Samt att får jag inte hjälp med min ångest är det ingen idé att boka tid: kommer inte psykiskt klara av att gå dit ändå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annielle
5/11/16, 9:26 PM
#34

Jo, då förstår jag, det är på grund av min vidriga ångest som jag heller inte har gått som jag borde ha gjort, men har ångest för att jag ska bli sjuk i cancer bara för att jag inte har gått senast heller….har testat att ta ångestmedicin vid tidigare cellprov, men helvetet bryter ändå loss senare, kroppen minns ju liksom :(

Hoppas att du ska få någon bra hjälp med din ångest snart!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Calcifer
5/11/16, 9:28 PM
#35

Tack, det hoppas jag med!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
5/11/16, 9:28 PM
#36

#28 Det brukar kallas den "tysta cancern" eftersom symtomen är så vaga. 

Det kan vara förändringar som flytningar, svullen mage med tyngdkänsla osv.

Upptäcks med ultraljud oftast tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
5/11/16, 9:37 PM
#37

# 36

Ok, tror det var det min mormor hade och dog av för att det spred sig, 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
5/11/16, 9:45 PM
#38

#37 Min mamma dog av äggstockscancer. Hon hade en väldigt svullen buk och gick länge innan hon sökte vård.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
5/11/16, 10:01 PM
#39

#  38 Usch! Stackars dig! 😕 Och henne så klart!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Halvdansken
5/13/16, 6:06 PM
#40

Jag fick konstaterat HPV-cellförändringar vid ett standard cellprov i slutet av 80-talet, och blev behandlad för det (isning). Sen har jag gått på regelbundna kontroller, numera vart annat år. Då kollar de alltid med ultraljud.
Skulle absolut inte skippa det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
5/13/16, 6:13 PM
#41

#38. Ni har då en eländig historia med cancer i er familj. Påmnner om vår faktiskt. 
Några dör, några klarar sig, men man blir aldrig densamma igen.  Och man slutar aldrig att undra"om de bara gått till läkaren tidigare".  (Min pappa dog av magcancer, gick inte till läkaren fast att mamma tjatade)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Maria
5/13/16, 6:20 PM
#42

#41 Ja, det är en sorglig sjukdom. Vi har ännu ett snart väntat dödsfall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: