Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 4026 ggr
Miowi
4/29/16, 8:03 AM

Bränna på livmodertapp

Jag var i höstas hos gynekolog då jag sedan januari blödig väldigt mycket efter sex. Testat klamydia och de tog cellprov som först visade tecken på inflammation så jag fick antibiotika och sedan ny tid ca två månader senare där de gjorde undersökning där de tog en liten bit (minns verkligen inte namnet på undersökningen) förnamn dubbelkolla att det inte var några cellförändringar, vilket det inte var. Fick förklarat att blödningarna skulle kunna varit pga inflammation men jag har också en livmodertapp som är känslig, många blodkärl som ligger väldigt utsatt till som kah förstod det då det nästan stack upp lite ur mynningen (de ritade en bild försökte förstå så gott jag kunde men kan inte alla termer). Gyn bad mig avvakta och se om blödningarna avtog annars skulle vi få bränna en liten bit på livmodertsppen så det inte finns en massa ytliga kärl som brister, detta skulle göras med lugnande dvs inte narkos. Hon påstod att det inte påverkar fertiliteten något men kollar man andra trådar på internet verkar det vara annorlunda. Någon härnsom har erfarenhet av detta och hört huruvida en sådan behandling påverkar graviditeten?

Annons:
annia1
4/29/16, 3:20 PM
#1

Jag är inte medicinskt kunnig, men jag tror inte att det påverkar fertiliteten/graviditet för det du ska ev ska göra liknar det man gör vid cellförändringar och jag har aldrig hört att de ingreppen påverkar.
Enda kan vara om man tar bort en större bit av tappen att man får vara försiktig under graviditeten ifall den blir för liten, men om jag förstått rätt så håller då barnmorska/läkare koll på en. Men det är ju inte det du kommer göra utan ditt blir bara ett tunt lager eller vad jag ska kalla det som bränns.

Men då det gäller fertiliteten/graviditet så kanske även fråga inne på gravid de har nog bättre reda på om det påverkar.

.

P3pz
4/29/16, 9:20 PM
#2

Jag brände min tapp våren 2014 och är idag gravid med beräknad födsel 5/7 (kommer dock pga olika anledningar snittas innan). 
Så när det kommer till fertiliteten behöver du nog inte oroa dig särskilt mycket. :) 
För mig hjälpte det en del, jag slutade blöda i ca 6 månader men sedan började jag blöda igen, dock hade jag då fått cellförändringar och HPV. 
Så jag tycker absolut du ska göra ingreppet om du anser att det är ett problem med blödningar efter samlag :)

"There is life after abuse. This is mine"

Upp till toppen
Annons: