Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1226 ggr
Anonym
Anonym
4/25/16, 6:15 PM

Förkortad menscykel

Jag har alltid (är 18 år) haft en väldigt regelbunden 28-dagars menscykel. Nu de senaste 4 månaderna så har den gått ner till att bara vara 21 dagar långt, vilket är fruktansvärt irriterande. Är skitjobbigt att ha mens 33% av all tid liksom. Eftersom jag blöder rätt så ordentligt i 7 dagar så känns det dessutom som om det finns risk för järnbrist. 

Finns det någon speciellt anledning som kan orsaka detta eller blir det bara så? Finns det något man kan göra åt det eller är det bara att gilla läget?

Kan tillägga att jag inte har förändrat något i mitt liv (är kanske lite mer stressad bara) och inte heller använder något hormonellt preventivmedel (vill helst inte börja med det heller, är mycket som jag  inte kan använda eftersom vi har mycket blodproppar i släkten).

Annons:
smellcaramell
4/25/16, 6:59 PM
#1

Jag är motsatsen till dig och har alltid haft 21 dagars cykel med enorma blödningar i 7 dagar, fram tills jag började ta olika tabletter/hormoner. Det första jag tog var cyklo-f som gjorde att jag blödde mindre per dag men istället i 9 dagar, samtidigt blev cykeln förlängd från 21 till 28 dagar. Dock fick jag ändå äta järntabletter så började efter ca ett år med p-piller istället och har idag en p-stav som fungerar toppen! Vet att du inte vill börja ta hormoner men vill berättat vad som funkat för mig som varit lite i samma läge.

Anonym
Anonym
4/25/16, 7:18 PM
#2

#1 Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Är absolut inte helt i mot att ta hormoner om inget annat fungerar och problemet inte upphör. P-piller får jag nog inte använda, men p-stav borde gå bra.

Upp till toppen
Annons: